Direct naar content

Onze samenleving wordt steeds diverser. Dat heeft ook invloed op de activiteiten van goededoelenorganisaties. Want hoe zorg je dat de hulp ook daadwerkelijk aansluit bij de doelgroep? Toenemende aandacht voor diversiteit is daarom goed nieuws voor degenen die hulp nodig hebben én de donateurs.

De tekenen van hartziekten kunnen er bij vrouwen heel anders uitzien dan bij mannen, weten ze bij de Hartstichting. Alleen is dat nog niet bij alle zorgprofessionals bekend, met gevolgen voor de behandeling. De zorg die de vrouwelijke patiënt krijgt is vaak minder passend dan bij mannen. Reden voor de Hartstichting om onderzoek naar die verschillen te financieren en zo te bevorderen dat ook vrouwen optimale zorg krijgen.

Dit voorbeeld laat zien hoe goededoelenorganisaties bij hun activiteiten rekening kunnen houden met diversiteit. Belangrijk, want de samenleving wordt steeds diverser en de hulp en werkwijze van de organisaties moet daarop aansluiten, zodat de positieve impact van de middelen groot is. Reden voor ABN AMRO MeesPierson Verenigingen & Stichtingen om diversiteit als thema te kiezen bij een recente bijeenkomst voor goede doelen.

Hulp komt niet terecht

Diversiteit gaat natuurlijk over veel meer dan de verschillen tussen man en vrouw alleen. Goededoelenorganisaties moeten rekening houden met sociaaleconomische positie, leeftijd, culturele en etnische achtergrond van de begunstigden. Zo richt de voorlichting van de Hartstichting zich ook op mensen met lage inkomens, want zij hebben een veel grotere kans op hart- en vaatziekten.

Aandacht voor diversiteit bij goede doelen heeft diverse voordelen. De hulp sluit beter aan bij de behoefte van ondervertegenwoordigde groepen. Dat vermindert de kans dat hulp niet of onvoldoende bij hen terechtkomt, zoals vaak gebeurt. Dit zei Karen van Oudenhoven-van der Zee, directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) op de Goede Doelen Lezing van Goede Doelen Nederland. Bij de zware aardbeving in 2023 in Zuid-Turkije en Noord-Syrië kwam er mede daardoor veel meer hulp in Turkije terecht dan in Syrië. Haar advies: wees nieuwsgierig naar diversiteit in de doelgroep en stimuleer leerprocessen in de organisatie.

Deel kennis over diversiteit

Kennis en ervaring delen is belangrijk voor maatschappelijke organisaties. We merken dat steeds meer bestuurders samenwerking zoeken om de impact van hun organisatie te vergroten. ABN AMRO MeesPierson Verenigingen & Stichtingen draagt hieraan bij door regelmatig bijeenkomsten te organiseren waarbij bestuurders elkaar leren kennen en ervaringen uitwisselen. Specialisten van binnen en buiten de bank praten u bij over actuele ontwikkelingen die belangrijk zijn voor maatschappelijke organisaties. Zo zijn er onze Goede Doelen Lunches, die drie keer per jaar plaatsvinden. Eerdere sessies gingen over diversiteit, duurzaamheid, governance en impact maken, meten en rapporteren.

Jongerenraad

Het is belangrijk dat goede doelen een goede afspiegeling vormen van de samenleving. Niet alleen in de bestuurskamer, maar in alle lagen van de organisatie. Om de doelen te realiseren moeten zij in verbinding staan met de samenleving en weten wat er onder de doelgroepen leeft. Daarom geven diverse organisaties hun doelgroep een stem. Zo heeft Het Vergeten Kind een jongerenraad: The Unforgettables. Het idee: te vaak wordt er alleen maar óver kinderen gepraat in plaats van mét kinderen. De dertig jongeren, met elk een eigen verhaal, zijn de stem van de 100.000 kwetsbare kinderen die opgroeien in gezinnen met meervoudige problematiek die de stichting wil helpen. Ze hoort van de jongerenraad wat er speelt in hun leven, wat er anders kan en beter moet en neemt die ervaringen mee in het beleid.

Verbinding bevorderen

Niet alleen de begunstigden van goede doelen hebben baat bij diversiteit. Het helpt ook om de verbinding met donateurs en vrijwilligers te behouden en te versterken. Jonge mensen zijn bereid om bij te dragen aan goede doelen, zeker online. Ze zijn in de regel echter minder dan andere generaties geneigd om zich voor langere tijd aan een goed doel te binden. Organisaties experimenteren daarom online met projectmatige hulpacties. Denk aan crowdfunding of doneren op locatie tijdens een rondleiding met QR-code.

Succesvolle geefkringen

Inzicht in de behoeftes van donateurs maakt goede doelen relevanter. Uitdagingen zijn er ook, zo mogen er vanwege de privacywetgeving maar weinig diversiteitsgegevens worden verzameld. Dit geldt zowel voor de medewerkers als voor de doelgroep en donateurs. Goede doelen laten zich toch niet weerhouden om donateurs met andere achtergronden te werven. Zo zijn de geefkringen die onder andere het Cultuurfonds organiseert een succes. Door de bundeling van kleine bijdragen maken leden van zo’n kring omvangrijke projecten op het gebied van cultuur, natuur en wetenschap mogelijk.

Een voorbeeld is het Mokums Mecenaat, waarvan de leden samen kunst en cultuur in de Amsterdamse binnenstad ondersteunen. Ook is er de Geefkring Suriname, die zich richt op het behoud van erfgoed in Suriname. De bescheiden donatie van 100 tot 250 euro per jaar maakt een geefkring voor jongere donateurs interessant. Net als het contact met andere gevers, want de kring verbindt leden met een vergelijkbare interesse of passie.

Divers bestuur

Meer diversiteit start bij het bestuur van een goed doel. Onderzoek wijst uit dat een divers bestuur een positieve invloed heeft op de kwaliteit van de besluitvorming. Niet verrassend, aangezien het een bredere kijk heeft op maatschappelijke ontwikkelingen en veel inzicht in de doelgroep. Vandaar dat organisaties op zoek zijn naar jonge bestuurders uit verschillende generaties en met verschillende achtergronden voor het bestuur en de raad van toezicht.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.