Denkt u erover om met uw bedrijf te doneren aan goede doelen? Of heeft u plannen om een corporate foundation op te richten? In dit drieluik nemen wij u mee in de wereld van bedrijven en filantropie. In dit eerste deel staan wij stil bij de verschillende manieren waarop uw bedrijf filantropisch actief kan zijn en wat de toegevoegde waarde van bedrijfsfilantropie kan zijn voor de maatschappij.
Maatschappelijke waarde van bedrijfsfilantropie
Bedrijven en ondernemers voelen steeds meer de urgentie om bij te dragen aan een betere wereld. Dit doen ze door maatschappelijk verantwoord te ondernemen en door duurzaamheid in hun bedrijfsvoering te integreren. Daarnaast willen ook steeds meer bedrijven sociale of maatschappelijke problemen aanpakken. Jaarlijks geeft het Nederlandse bedrijfsleven bijna 2.2 miljard euro aan goede doelen. Dit staat gelijk aan ongeveer 39% van het totale jaarlijkse geefbudget in Nederland (Bron: Geven In Nederland 2022).
Bedrijven kunnen van grote waarde zijn voor filantropie. Bedrijven kunnen specifieke kennis en ervaring inzetten en werken ook in toenemende mate samen met goede doelen organisaties. Een voorbeeld hiervan is de Philips Foundation, die de expertise van Philips gebruikt om mensen in arme gemeenschappen toegang te bieden tot goede gezondheidszorg en daarin samenwerkt met diverse goede doelen organisaties. Bedrijven kunnen door hun achtergrond oplossingen bedenken en uitvoeren voor zaken waar goede doelen en overheden minder op toegerust zijn. En goede doelen organisaties weten juist vaak goed waar behoefte aan is in bepaalde regio’s.
In sommige gevallen kan bedrijfsfilantropie een bijzondere rol spelen door innovatie aan te jagen. Het voordeel van filantropisch geld, in vergelijking met bijvoorbeeld overheidsuitgaven, is dat er geen restricties bij komen kijken en er risico’s kunnen worden genomen. Innovatieve oplossingen met een hoog potentieel kunnen worden gefinancierd die bij succes een grote verandering in de maatschappij teweeg brengen. Voorbeelden als schone kookovens of draagbare echoapparaten zijn innovaties die door filantropie tot stand zijn gekomen, net als in het verleden de anticonceptiepil, of meer recent, het malariavaccin.
Verschillende mogelijkheden voor filantropie met uw bedrijf
Op welke manier wilt u zich met uw bedrijf inzetten voor goede doelen? Bedrijven doen dit steeds vaker door middel van een corporate foundation: een bedrijfsstichting. Bedrijven hoeven niet per se een corporate foundation te hebben, maar het kan wel voordelen bieden. Een stichting kan helpen om een focus en structuur in de giften aan te brengen, waardoor de impact van het geven meer zichtbaar wordt. Ook kan een corporate foundation de continuïteit van het geven garanderen. Ook al wijzigt het bestuur van het bedrijf, een corporate foundation kan ervoor zorgen dat het geven gewaarborgd blijft. Daarnaast is filantropie een mooie manier om de medewerkers te betrekken bij het bedrijf. Hier komen we in het tweede deel van het drieluik op terug. Maar er zijn ook nadelen. Het oprichten en beheren van een corporate foundation kost tijd en aandacht en er moet aan verschillende vereisten worden voldaan om de ANBI*-status te verkrijgen en behouden.
Of u nu een corporate foundation opricht of direct schenkt aan goede doelen, wij raden u aan om te starten met een geefplan. In deel drie van het drieluik gaan wij hier verder op in. In het volgende deel geven wij u tips over hoe u medewerkers kunt betrekken bij bedrijfsfilantropie.
Wilt u meer weten?
De specialisten van ABN AMRO MeesPierson kunnen u helpen bij het vormgeven van uw bedrijfsfilantropie. Zij kunnen u en de betrokkenen helpen met het opzetten van de juiste structuur. Ook kunnen zij helpen bij het vinden van passende goede doelen en u wegwijs maken in de wereld van filantropie. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw banker of een bericht sturen naar filantropieadvies@nl.abnamro.com.