Direct naar content
3 min. leestijd
  • Auteur

Het Franse Vinci doet het goed, dankzij de automobilisten en reizigers die gebruikmaken van de tolwegen en internationale luchthavens die het beheert en onderhoudt.

Veel van de kilometers die u afgelopen zomer over de Franse tolwegen hebt gereden leveren het Franse infrastructuurconcern Vinci geld op. Het is een van de grote tolwegexploitanten in Frankrijk. In de jaren zestig startte de Franse regering met tolheffingen om de aanleg en het onderhoud van het veel bereden wegennetwerk te bekostigen. In 2006 werd het tolsysteem geprivatiseerd. Bedrijven als Vinci incasseren sindsdien de tol in ruil voor wegenaanleg en -onderhoud. Ook investeert Vinci fors in de digitalisering van het tolsysteem, zodat betalen bij de slagboom steeds minder tijd kost. Verder genereert het inkomsten uit de exploitatie van tankstations, winkels en horeca langs de tolwegen. Dat levert een voorspelbare, gestage kasstroom op, waar beleggers van kunnen profiteren.

Indexatie tolinkomsten

Vinci wist door diverse overnames de afgelopen jaren een uitgebreid netwerk aan tolwegen in handen te krijgen. Hoewel de omzet van het bedrijfsonderdeel Vinci Autoroutes gering is op de totale groepsomzet, is de bijdrage aan de winst van de groep juist groot. Indexatie maakt de tolinkomsten bovendien enigszins inflatiebestendig. In de concessie is vastgelegd dat Vinci de tolprijzen periodiek mag verhogen. Dat brengt ook risico’s met zich mee. Er klinkt steeds meer kritiek vanuit de samenleving op de prijsverhogingen. De Franse overheid onderzoekt de mogelijkheden om de tolexploitanten, die flinke winsten maken, een extra belasting op te leggen. Daar komt nog bij dat de concessies op een aantal wegen op termijn aflopen. Vinci moet dan opnieuw onderhandelen met de overheid en het is de vraag of verlenging tegen vergelijkbare aantrekkelijke voorwaarden mogelijk is.

Goedgevuld orderboek

Analisten zien dat een deel van de onzekerheid over de prijsverhogingen al in de koers van Vinci is verwerkt. En zoals gezegd is de onderneming zeker niet alleen afhankelijk van de omzet uit tolwegen. Vinci is een van de grootste internationale bouwbedrijven en richt zich vooral op infrastructuurprojecten. Het orderboek is goedgevuld met onder andere de aanleg van een weg- en treintunnel tussen Duitsland en Denemarken en een waterkrachtcentrale in Senegal. Dankzij de specialistische kennis heeft Vinci de luxe om grote projecten met aantrekkelijke marges te kiezen.

Luchthavenonderdeel

Vinci heeft ook belangen in 72 luchthavens in dertien landen, waaronder 10 procent in Aéroports de Paris (ADP). Verder bezit de tak Vinci Airports luchthavens in Japan, Brazilië en de Verenigde Staten. Er is één cruciale overeenkomst met tolwegen: ook op luchthavens zijn er verdiensten uit het winkelaanbod en diensten voor luchtvaartmaatschappijen aan iedereen die de luchthaven bezoekt. Mede door kostenbesparingen tijdens de pandemie is de winstgevendheid van Vinci Airports gestegen.

FINANCIËLE INFORMATIE VINCI (SP FP)

ISIN-CODE: FR0000125486

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.