Direct naar content

Anna Sophie Slingerland: ‘Met één duurzame collectie ben je nog geen eerlijk merk’

Gepubliceerd op:
4 min. leestijd

In de rubriek Klant in Beeld portretteert ABN AMRO MeesPierson klanten met een speciaal verhaal of een inspirerend idee. In deze editie: Anna Sophie Slingerland

Niemand hoeft de dupe te zijn van mijn liefde voor mode, vindt Anna Sophie Slingerland. Ze las steeds meer over de slechte werkomstandigheden en keek documentaires, zoals The True Cost. ‘Ik vond het krom dat andere mensen het zo slecht hebben, omdat ik mooie kleding koop.’ Dat was het begin van haar webshop met fair fashion.

Door:

Omdat Anna Sophie vijf dagen per week werkt en geen tijd heeft om te shoppen, gaat ze in eerste instantie op zoek naar webshops met fair fashion. Tot haar grote verbazing was er online amper iets te krijgen. ‘Bij alles wat ik vond, dacht ik “dat wil ik niet aan naar mijn werk”. Toen is het zaadje wel geplant.’ Naast haar drukke baan bij Unilever besluit Anna Sophie een deeltijdopleiding Mode en Textiel te volgen, in haar vrije tijd bezoekt ze modebeurzen.

‘Ik kan mij mijn eerste gesprek met een agent nog goed herinneren. Ietwat onwennig legde ik al mijn plannen uit. Een idee bedenken is één, maar een daadwerkelijke stap zetten vond ik best spannend.’ Maar hoe meer gesprekken Anna Sophie voert, hoe meer bevestiging ze kreeg dat die webshop er echt moest komen. Rond kerst zegt ze haar baan op en besluit ze al haar tijd en geld te investeren in haar webshop.

Sophiestone.nl is nu ruim vier jaar live. Een paar keer per jaar opent Anna Sophie een pop-up store op een drukke plek in Amsterdam, zodat ze iedereen kan vertellen over de merken die ze verkoopt. ‘Mensen willen wel, maar ze weten niet hoe en niet waar. Daarnaast is er ook heel veel onduidelijkheid over wat nu écht fair en duurzaam is. H&M heeft ook een duurzame collectie, maar dat zegt niks over het merk. De omzet van de collectie bedraagt nog niet eens één procent van de totale omzet. Door de enorme campagnes scheppen ze een ander beeld.’ Daar valt nog heel veel te winnen volgens Anna Sophie. Daarom geeft ze ook regelmatig lezingen op evenementen over de kledingindustrie en de keurmerken.

De kleding in haar eigen webshop heeft een Fair Trade-of het Fair Wear-keurmerk. Dat betekent dat de mensen die de kleding maken een redelijk salaris verdienen, onder veilige omstandigheden werken en er geen sprake is van kinderarbeid. Er worden duurzame stoffen gebruikt en geen chemische bestrijdingsmiddelen.

In de pop-up stores krijg Anna Sophie verschillende soorten mensen. ‘Soms hebben ze een heel overtuigende duurzame levensstijl, soms vinden ze de kleding gewoon mooi en is het leuk meegenomen dat alles op een goede manier gemaakt wordt. Volgens mij is dat de manier om de massa te trekken’, vertelt Anna Sophie. ‘Als iets gangbaar is, volgt de massa vanzelf, dat wil je natuurlijk bereiken. Kijk maar naar vleesvervangers. Mensen stellen vragen over hun voedsel, omdat duurzame keuzes overal en in allerlei varianten beschikbaar zijn. Er zijn nog zoveel duurzame alternatieven waar de meeste mensen geen weet van hebben, die je nog weinig in je drogist of supermarkt vindt. Neem bijvoorbeeld mascara in een kartonnen verpakking of deodorant in een blikje.’

Nu Anna Sophie zelf moeder is, vindt ze het nog belangrijker om de planeet zo goed mogelijk door te geven. ‘Gelukkig zijn er heel veel dingen die je kan doen, klein en groot. Ik ga alleen met de auto als het echt niet anders kan, wij hebben ons huis geïsoleerd en onze schuur krijgt een groen dak. Een cappuccino met havermelk is net zo lekker. Kleding voor kinderen is natuurlijk per definitie niet duurzaam, omdat ze er zo snel uitgroeien. Daarom koop ik naast fair fashion ook veel tweedehands en wissel ik kleren uit met vriendinnen. Zo makkelijk kan het zijn.’

Als vanzelfsprekend heeft ze met de komst van haar kinderen ook kinderkleding aan haar webshop toegevoegd, maar Anna Sophies onderneming is nog lang niet verzadigd. Er valt nog veel terrein te winnen voor duurzame merken. Daarom richt ze zich sinds kort ook op cosmetica. ‘Het mooiste van dit alles is dat ik niet de enige ben die in dit gat springt. Er zijn steeds meer ondernemers, bedrijven en merken die hetzelfde doen. Zo maken wij een duurzame keuze voor de consument uiteindelijk breder en bereikbaar, dat is waar we met z’n allen naartoe willen. Iedereen draagt hier z’n steentje aan bij, ook BN’ers die op social media van alles delen over hun duurzame keuzes. Ik zie een heel positieve ontwikkeling, ook al is er nog voldoende werk aan de winkel.’

Meer info

Anna Sophie Slingerland
sophiestone.nl

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.