Direct naar content

Anna Sophie Slingerland (Sophie Stone): 'Als klein meisje had ik al de droom om later de mode in te gaan'

Gepubliceerd op:
3 min. leestijd

Op de foto: Esther Steen (links) en Anna Sophie Slingerland. Foto: Roland J. Reinders

Door:

Anna Sophie Slingerland zwaaide haar topbaan bij Unilever vaarwel om haar jeugddroom na te jagen: een eigen modelabel opzetten. Zonder enige ervaring stampte ze binnen een paar jaar de goedlopende webshop Sophie Stone uit de grond, met als kers op de taart de opening van een fysieke winkel in Utrecht.

‘Toen ik mijn baan als brandmanager bij Unilever in 2015 opzegde om een duurzaam modewebshop op te zetten, had ik geen enkele ervaring op dat vlak. Tijdens mijn studie Internationaal Business and Management was ik al goed met Excel en planningen maken, maar mijn eerste inkoop was best een gok. Ik had geen idee wat er ging lopen of wie mijn klanten werden. Zeker in het begin was het veel uitproberen. Ik vind het altijd fijn om voorbereid te zijn, dus naast mijn werk bij Unilever had ik in de avonduren een modeopleiding gevolgd. Daardoor wist ik iets van de industrie en hoe de markt eruitzag, maar ik ben ook wel van ergens voor gaan. Niet jarenlang plannen maken en dan pas uitvoeren, maar gewoon ergens beginnen en gaandeweg bijstellen. Dat heeft tot nu toe goed uitgepakt.’ 

Duurzaamheid

‘Als klein meisje had ik al de droom om later de mode in te gaan, maar na een bedrijfskundige studie was werken bij Unilever een logische en mooie stap. Het was een boeiende leerschool, waar ik alles heb geleerd over marketing, met als specialisatie online en SEO. In de periode dat ik bij Unilever werkte ging duurzaamheid een steeds grotere rol spelen, waardoor ik me steeds meer in dat onderwerp ging verdiepen. Zo ontdekte ik dat het er binnen de modewereld bar slecht aan toegaat, wat leidde tot het besluit om alleen nog maar duurzame kleding te kopen. Het aanbod was alleen vrij beperkt: vooral yogaleggings en informele jurken, terwijl ik op zoek was naar outfits die ik ook kon dragen naar presentaties. Dat gaf me het zetje om na al die jaren alsnog de mode in te gaan.’ 

Menselijke kant

‘Ik kom uit een familie van zzp’ers en ondernemers. Mijn vader Dick leidde Alphatron, dus ik heb altijd van dichtbij gezien hoe een eigen bedrijf runnen eraan toegaat. Het belangrijkste wat ik van hem heb geleerd is dat je altijd oog moet houden voor de menselijke kant: hoe kun je je medewerkers laten groeien, hoe zorg je ervoor dat ze het naar hun zin hebben. Dat is een expertise die me goed ligt, zeker nu ik sinds vorig jaar naast de webshop met mijn compagnon Esther ook een fysieke winkel run: Sophie Stone op de Steenweg in Utrecht. Ik geef onze verkoopmedewerkers en stagiaires veel vertrouwen en laat zien dat ik ze serieus neem, waardoor ze snel het idee hebben dat het ook een beetje hun bedrijf is. Mijn einddoel is om uiteindelijk winkels in meerdere steden te hebben. Hoe groter je wordt, hoe meer schaalvoordeel je krijgt. Dat maakt het alleen maar leuker en interessanter.’

Naam: Anna Sophie Slingerland

Leeftijd: 37

Bedrijfsnaam: Sophie Stone

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.