Direct naar content

De afgelopen maanden is de wereld om ons heen snel veranderd. Dit heeft veel van ons aanpassingsvermogen gevraagd. Gelukkig zijn velen inmiddels gewend aan thuiswerken, mondkapjes en afstand houden. Ondanks de narigheid die de crisis ons heeft gebracht, zien sommigen dit ook als een moment om te veranderen. Bijvoorbeeld om duurzamer te leven, meer tijd door te brengen met familie of (meer) te geven aan goede doelen.

De Kracht van Filantropie

Bijdragen aan een betere wereld. Hoe geeft u dat vorm? Hoe maakt u een positief verschil met uw tijd en geld? Niet alleen in deze crisis, maar ook op lange termijn? Deze vragen stonden centraal in het webinar De Kracht van Filantropie dat op 3 juli 2020 plaatsvond.

Tijdens het webinar deelden Alex van Hooff, directeur Koninklijke Burgers’Zoo en natuurbeschermer, en dr. Sara Kinsbergen, Programmadirecteur AMID en universitair docent, hun uitgangspunten voor impactvolle filantropie. Alex vanuit zijn ervaring als hoofd van de dierentuin en filantroop en Sara vanuit haar onderzoek naar kleinschalige ontwikkelingsorganisaties. Ian Segers, manager New Business, modereerde het webinar en ook Frank Aalderinks, Hoofd Filantropie Advies, zat aan tafel om inzichten te delen uit de dagelijkse praktijk. Heeft u het webinar gemist? U kunt het hier terugkijken. Hieronder leest u de belangrijkste uitkomsten van het webinar.

Hart én hoofd

Wat is voor u de belangrijkste reden om te doneren aan een goed doel? Voor bijna 60% van de kijkers van het webinar was dit affiniteit met het onderwerp. Sara Kinsbergen vond dit niet verrassend. Zij doet al jaren onderzoek naar kleinschalige ontwikkelingsorganisaties opgericht door particulieren en ziet dat de passie van de oprichters de drijvende kracht is achter deze initiatieven. Ook Alex van Hooff herkende dit, zowel in zichzelf als in de natuurbeschermers met wie hij in aanraking komt.

Alex van Hooff: ‘’Ik ben mede – oprichter van Future for Nature, dit is een stichting die jaarlijks een prijs uitkeert aan vooruitstrevende natuurbeschermers. Het enthousiasme binnen deze groep is enorm. Neem bijvoorbeeld Lucie King, zij heeft aangetoond dat olifanten bang zijn voor bijen. In Kenya wordt nu gebruikt gemaakt van hekken met bijenkorven om op een diervriendelijke manier olifanten weg te houden van de gewassen.’

Die passie is de motor die mensen in beweging brengt, maar vervolgens komt de aanpak. Het is waardevol om vooraf onderzoek te doen naar het probleem dat u wilt aanpakken. Hoe zit het probleem in elkaar en wat weten we erover? Als u overweegt om zelf een goed doel of vermogensfonds op te richten, vraagt u zich dan af welke partijen al actief zijn en of uw initiatief waarde toevoegt voor de doelgroep. Soms bereikt u meer door te doneren aan een bestaand goed doel. Kortom, denk na over uw doelen en de manier waarop u dit vorm gaat geven. De combinatie van hart en hoofd is uw eerste stap naar impactvolle(re) filantropie.

Quick wins of een lange adem

Alex van Hooff zet zich samen met zijn familie al jaren in voor de natuur. Hij vroeg zich de afgelopen jaren regelmatig af of natuurbescherming dweilen met de kraan open is. Heeft het wel zin? Is mijn donatie niet meer dan een druppel op de gloeiende plaat? Een gevoel dat veel donateurs en initiatiefnemers zullen herkennen. Die twijfel is logisch en soms ook goed. Het motiveert om zicht te blijven houden op de resultaten van een goed doel en te blijven leren. Ook is het goed om ons te realiseren dat het oplossen van complexe problemen veel tijd kost. We zijn gebrand op resultaat, maar de uitdagingen van vandaag de dag vragen om een lange termijn.

Sara Kinsbergen: ‘’De uitdagingen waar we voor staan zijn enorm groot. We hebben als mens de neiging om te gaan voor de ‘quick wins’. We zien nu problemen en willen nu oplossingen. Maar de uitdagingen van vandaag de dag vragen om vergezichten, die vragen om investeringen die misschien niet direct tot resultaten leiden, maar wel op de lange termijn.’’

Neem de coronacrisis. De afgelopen maanden staken veel mensen de handen uit de mouwen om hulp te bieden. Ontzettend waardevol. Maar de crisis maakt ons er ook van bewust dat naast hulp voor de buurt en eenzamen, onderzoek en preventie ontzettend belangrijk zijn om een volgende pandemie te voorkomen.

Op zoek naar duurzame partners

Om een positief verschil te kunnen maken, zijn goede mensen nodig. Zowel Alex als Sara onderstreepten het belang hiervan. De mensen achter het goede doel of het project, zij maken het verschil.

Alex van Hooff: ‘Het gaat om de mensen, de mensen met wie je het project doet. Mensen die daar zijn geboren en getogen, het land kennen, de mensen kennen. Mensen die met hart en ziel voor het project knokken.’

Ga op zoek naar die bevlogen partners die zich inzetten voor de thema’s waar u hart naar uitgaat. Leer de organisatie en haar mensen goed kennen zodat er een vertrouwensband ontstaat en u met een gerust hart geeft. De experts moeten het immers doen. Geven is ook loslaten.

Sara Kinsbergen: ‘Wat ik vaak zie is dat mensen die hun geld geven de neiging hebben om te micro-managen. Je wilt controleren, dat begrijp ik. Je wilt dat je geld goed    besteed wordt, maar er zullen dingen fout gaan. En daarom is het belangrijk om vertrouwen te hebben en te geven. Wees een duurzame filantropie partner.’

Wees dus een duurzame partner in filantropie en onthoud dat de grootte van een organisatie niets hoeft te zeggen over hun professionaliteit. Maar hoe vind je die goede doelen of initiatieven om mee samen te werken? Natuurlijk kunt u zelf op zoek gaan naar organisaties om mee samen te werken. Maar u kunt ook terecht bij de afdeling Filantropie Advies. Filantropie Advies is er voor klanten die vragen hebben over hun inzet voor goede doelen en heeft een verbindende rol tussen gever en het goede doel.

Frank Aalderinks: ‘We zijn de verbinder tussen gevers en goede doelen. Dit kunnen we doen omdat we een groot netwerk hebben en veel effectieve goede doelen kennen. We brengen ook filantropen samen. Bijvoorbeeld diners waarbij families die een stichting hebben opgericht elkaar ontmoeten en ervaringen delen.’

Bent u specifiek geïnteresseerd in natuurbescherming? Via de afdeling Filantropie Advies kunt u direct in contract treden met Alex van Hooff voor tips en netwerk.

Impactvolle filantropie

Een positief verschil maken, dat is waar filantropie omdraait. Met hoofd en hart, een lange adem en duurzaam partnerschap bijdragen aan een betere wereld. Dat waren de belangrijkste tips voor impactvolle filantropie in het webinar. De filantropie sector is een diverse sector waarin zowel kleine als grote organisaties een rol te spelen hebben. Vlug vrijwilligers mobiliseren om boodschappen te halen voor kwetsbaren of jarenlang onderzoek doen naar een baanbrekend medicijn: dat is de kracht van filantropie.

Meer informatie over filantropie of de afdeling Filantropie Advies? Neem contact op via filantropieadvies@nl.abnamro.com.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.