Direct naar content
3 min. leestijd
  • Auteur

Portret: Jurriaan Mijnster

Slimme algoritmes verkopen

‘Op mijn zestiende had ik mijn eerste website. De site gaf een overzicht van alle boekbare vliegtickets en hotels. Ik heb de wereld van techniek en platformen altijd fascinerend gevonden. De meeste succesformules zorgen ervoor dat je leven makkelijker wordt, denk aan Uber of Thuisbezorgd. Dat betekent niet dat de techniek erachter niet complex is. Een voorsprong creëren en behouden is hard werken, dat kan alleen als je continu innoveert. Je hoeft maar met je ogen te knipperen en er is alweer iets nieuws. Na mijn studie richtte ik een online marketing-bedrijf op. Mijn vader zei altijd dat ik eens met Lourens, een vriend van de familie, moest praten. Volgens mijn vader net zo’n techfan als ik. Hij investeerde in apps en andere technologie. Toen ik hem sprak, had hij toevallig net een stel slimme IT’ers ontmoet die een bijzonder algoritme hadden gebouwd. Het algoritme scande alle wereldwijde nieuwsbronnen op één specifiek onderwerp of persoon. Ik was meteen enthousiast.

We probeerde het algoritme uit en besloten alle artikelen over Formule 1 en Max Verstappen op te vragen. Max was toen net toegetreden tot de Formule 1 als jongste coureur ooit. Binnen een paar uur had het algoritme alle artikelen van 110.000 nieuwsbronnen gescand. Ik dacht: als dat voor Max Verstappen kan, kan dat voor praktisch alles en iedereen. Hoe handig is het voor een makelaar om een continue stroom aan gespecificeerd vastgoednieuws binnen te krijgen waardoor hij sneller actie kan ondernemen dan zijn concurrenten? Dat was de start van onze eerste nieuwsapp en ons bedrijf Newssupply. Het is mijn taak om de vertaalslag te maken tussen de techniek en sales. Aan het begin was ik geneigd om tijdens mijn pitches de complexiteit uit te leggen, maar dat werkt helemaal niet. Potentiële klanten willen maar één ding weten: hoe maakt deze app mijn bedrijf efficiënter?

Sinds de privacywet is aangescherpt, is onze data-architectuur belangrijker geworden. Behalve artikelen verzamelen we ook veel andere bruikbare data: hoe lang leest iemand iets, hoe reageert iemand, hoe viraal gaat het artikel? Die data zorgen ervoor dat we onze technieken continu kunnen verbeteren. Hoe meer mensen onze apps gebruiken, hoe slimmer onze algoritmes worden. Dat is natuurlijk heel fascinerend, maar we zijn ons ook bewust van die andere belangrijke taak: al die data veilig opslaan en verantwoord gebruiken.’

Wie is jouw grootste inspiratiebron?

Mijn grootste inspiratiebron is ondernemer Elon Musk. Hij is groot geworden door zijn passie voor scalable tech (Paypal & Zip2) en gebruikt zijn positie nu om doelen te stellen die niemand voor mogelijk houdt, zoals het betaalbaar maken van rakettechnologie met als eindelijke missie om een bevolking in de ruimte te creëren (SpaceX) of de disruptie van de transportwereld met baanbrekende technologie (tesla & hyperloop). Ik vind het vooral ontzettend gaaf dat hij zich begeeft op onbegonnen terrein, dingen doet die anderen nog nooit hebben gedaan waarvan mensen denken; dat kan niet. Hij verlegt echt grenzen.

Wat is volgens jou the next ‘big thing’?

Qua technologische ontwikkelingen zetten wij volop in op Artificial Intelligence (AI). Het ontwikkelen van systemen die zichzelf slimmer maken zorgt voor oneindige waarde en is belangrijk voor de innovatie van onze producten. Je hebt twee soorten AI. De narrow-variant, die kom je al tegen in GPS, zoekmachines en gezichtsherkenning. En de general-variant, hier gaat het om kunstmatige intelligentie die zichzelf verbetert en in de toekomst los van de mens kan bestaan. Daar ligt het volgende gouden ei, dat heeft impact op iedereen. Denk bijvoorbeeld aan zelfrijdende auto’s.

feiten

wie
Jurriaan Mijnster (26)

wat
co-founder Newssupply

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.