Direct naar content

De beste strategie voor vrouwelijke ondernemers om geld van investeerders te krijgen? Neem een man mee bij je pitch! Een grapje met een kern van waarheid. Voor vrouwelijke ondernemers is het veel lastiger om geld te krijgen om de groei van hun onderneming te financieren dan voor mannen. Slechts 3 procent van het geld van durfinvesteerders ging in 2022 naar bedrijven met een vrouwelijke (mede-)oprichter, aldus het Erasmus Centre for Entrepreneurship. Dat moet anders.

Gelukkig krijgen we steeds meer inzicht in de barrières die vrouwelijke ondernemers tegenkomen. Een van de oorzaken is dat in een door mannen gedomineerde financiële wereld mannen doorgaans de financieringsaanvragen beoordelen. Uit de gedragswetenschap weten we dat ons brein positief oordeelt over mensen die net zo zijn als wij. Mannelijke investeerders geven daardoor – onbewust – de voorkeur aan mannelijke ondernemers, zelfs als de inhoud van de pitches identiek is, zo blijkt uit onderzoek.

De beperkte toegang tot geld om te groeien is niet de enige barrière. Zo speelt het gebrek aan herkenbare rolmodellen en coaches een rol bij de overweging om een onderneming te starten. Ook hebben vrouwen vaak minder makkelijk toegang tot kennis over de mogelijkheden om vreemd vermogen te gebruiken om te groeien.

Met die inzichten kunnen we verandering in gang zetten en belemmeringen die vrouwelijke ondernemers tijdens diverse groeifasen van een bedrijf tegenkomen en deze wegnemen. Dat startte bij ABN AMRO met aandacht voor cultuur en gedrag. We trainen adviseurs om klanten inclusiever te benaderen, met de juiste toon en juiste woorden. Veel draait om bewustwording: met tools laten we adviseurs hun onbewuste vooroordelen zien, die we overigens allemaal hebben.

Als vrouwelijke ondernemers hun groeipotentieel kunnen benutten helpt dat niet alleen individuele ondernemers, maar ook investeerders die in deze kansrijke ondernemingen willen investeren. En de economie dankzij banengroei en innovatie. Onderzoek van ABN AMRO en McKinsey schat de potentiële groei op 139 miljard euro.

Hoe benutten we dit potentieel? Bijdragen aan gelijke kansen vraagt om een collectieve aanpak. Mijn wens om de ondernemerskansen voor vrouwen te vergroten, heeft geleid tot de Nederlandse Code Stimuleren Vrouwelijk Ondernemerschap, kortweg Code-V. Een samenwerkingsverband van nu al 64 organisaties, waaronder ministeries, financiële instellingen en belangenorganisaties. Code-V is geïnspireerd op de Investing in Women Code in het Verenigd Koninkrijk. Die leidde tot een groter aandeel vrouwelijke starters en een toename in de financiering van vrouwelijke ondernemers.

Een belangrijke succesfactor: actie van alle ondertekenaars. Zij committeren zich aan initiatieven binnen de financiële instelling om vrouwelijk ondernemerschap te stimuleren en meten het resultaat. Ook benoemen ze iemand in het senior leadership die verantwoordelijk is voor dit onderwerp. Zo creëren we samen een ecosysteem waarin meer vrouwelijke ondernemers kunnen starten en schalen en er meer financiering naar deze groep gaat. Dat is eerlijker en goed voor de Nederlandse economie!

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.