Direct naar content

Het geven aan goede doelen door Nederlanders verandert, dit blijkt uit het onderzoek dat wij deden onder onze klanten naar hun geefgedrag. Onze klanten kijken met een kritische bril naar goede doelen en vragen zich af of hun euro’s wel goed terechtkomen. De jongere generatie wil anders betrokken zijn: niet alleen geld doneren, maar vooral zelf iets doen.

Uit het onderzoek dat wij deden, blijkt dat 85% van onze klanten geeft aan goede doelen. Meer dan 80% daarvan heeft daarbij kritische vragen. Deze vragen gaan vooral over hoe hun euro’s worden besteed. Klanten willen zich niet voor langere tijd verbinden aan één goed doel door een automatische incasso en vinden het vervelend dat goede doelen steeds om meer geld vragen. “Wat we zien is dat klanten steeds meer met een ‘zakelijke’ bril naar goede doelen kijken en daarbij vooral letten op het daadwerkelijk behaalde resultaat”, aldus Iris ten Thije, werkzaam bij Filantropie Advies. “Je kunt je geld immers maar één keer uitgeven.” De wereld van de profit en non-profit komt daardoor steeds dichter bij elkaar. Klanten combineren financiële doelen met maatschappelijke doelen. Dit zien we ook terug in de toenemende interesse van klanten voor impact investeren en duurzaam beleggen.

De jongere generatie

Uit ons onderzoek blijkt ook dat de jongere generatie alles doet in lijn met hun normen en waarden. Je bent wat je doet, wat je koopt en wat je consumeert. Geld doneren is slechts een klein onderdeel van een veel groter geheel. Zij willen meer betrokken zijn bij de samenleving en vooral zelf iets doen. Zelf afreizen naar Lesbos en helpen bij de vluchtelingenkampen of zelf een stichting oprichten om iets te doen aan de opwarming van de aarde.

Filantropie Advies
Filantropie Advies begeleidt ABN AMRO MeesPierson-klanten bij het waarmaken van hun filantropische ambities. Zij helpen klanten die hun vermogen, tijd en/of kennis willen inzetten voor een betere wereld. Dit kan op diverse manieren: van periodiek geven, tot vrijwilligerswerk in het buitenland, een legaat in het testament of zelfs het opzetten van een eigen (familie) stichting of corporate foundation.

Bewuster en beter geïnformeerd geven aan goede doelen

Om al onze klanten te kunnen helpen met hun vragen op het gebied van geven aan goede doelen biedt Filantropie Advies hun expertise ook digitaal en op interactieve wijze aan. Wij helpen klanten  die op een duurzame wijze willen bijdragen aan de maatschappij, en de opgedane expertise op dit vlak willen wij beschikbaar maken voor alle klanten.“Wij willen u inspireren om bewustere en beter geïnformeerde keuzes te maken”, aldus Iris. Spendeer niet meer geld, maar  meer tijd om de juiste goede doelen te vinden. U wilt het beste rendement behalen op uw vermogen maar kijkt u ook op deze manier naar uw donaties? Waar kunt u nou echt het verschil maken? Welk maatschappelijk rendement behaalt u? Filantropie Advies helpt u deze vragen te beantwoorden.

Check uw goede doel
In Nederland geven we jaarlijks bijna 6 miljard aan goede doelen, het is belangrijk dat dit geld goed terechtkomt. Filantropie Advies heeft samen met het CBF, Toezichthouder Goede Doelen, een online dialoog ontwikkeld waarmee u heel eenvoudig het goede doel waaraan u geeft óf wilt geven, kunt checken op een aantal punten. Het CBF is dé toezichthouder op goede doelen in Nederland. Het CBF toetst of goede doelen aan strenge kwaliteitseisen voldoen. Als dat zo is, krijgt het goede doel een Erkenning en daarmee een Erkenningspaspoort. In één oogopslag ziet u hiermee wat de ambities zijn van het goede doel, waar zij hun geld aan besteden en wat zij hebben bereikt. Als u geeft aan een goed doel met een Erkenning dan weet u dat het goede doel zich inzet voor een betere wereld, zorgvuldig omgaat met geld, verantwoording aflegt en zich laat controleren. Op dit moment hebben meer dan 600 goede doelen in Nederland een Erkenning.

Heeft u vragen over het schenken en/of nalaten aan goede doelen? Neem dan contact op met één van de Filantropie Specialisten via filantropieadvies@nl.abnamro.com

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.