Begin maart wuifden de meesten van ons dat ‘Chinese griepje’ nog weg. Maar eind maart bleek het coronavirus een serieuze pandemie en begaven we ons ineens in een ‘intelligente lockdown‘ met overstroomde intensive care-afdelingen in Nederland. Vliegtuigen bleven aan de grond, ondernemingen moesten dicht, Nederlanders gingen massaal thuiswerken en trekpleisters bleven zo goed als leeg. Financial Focus dook de straat op om deze unieke situatie in beeld te vatten.
Fotografie: Marjolein van der Klaauw
Wassenaarse slag, 4 mei. Een ongeluk bij een ongeluk voor strandtenthouders. Met 280,4 zonuren was de maand april de zonnigste ooit gemeten. De totale schade voor de horeca schat Koninklijke Horeca Nederland in op een omzetval van 12 miljard euro.
Schiphol Plaza, 15 april. Het aantal passagiers van, naar of via Schiphol in april 2020: 125 duizend passagiers. In april 2019 was dat nog 6,1 miljoen: een daling van 98 procent.
Haven van Volendam, 22 april. Al in januari had Volendam last van de coronacrisis, omdat toen de ladingen Aziatische toeristen wegbleven. In april was dat nog steeds zo.
Amsterdamse Zuidas, 15 april. Nederland moest thuiswerken. Volgens wereldwijd onderzoek van softwarevergelijker Capterra blijft 38 procent van de Nederlanders na corona ook (gedeeltelijk) thuiswerken.
A1, afslag Naarden/ Bussum. 22 april, 7:59 uur. ‘File-informatie: geen files.’ Normaal staat er op de Nederlandse snelwegen tijdens de ochtendspits gemiddeld zo’n 400 kilometer file. In maart en april was 20 kilometer file al veel.
Duinrell, waterachtbaan Splash, 4 mei. Geen waterpret in het Tikibad. Geen gasten op het vakantiepark. De recreatiesector lag totaal op z’n gat, waar het normaal gesproken tot 1 juli 36% van de jaaromzet binnenhaalt.