Direct naar content
  • Auteur

Sinds 2013 investeert het ABN AMRO Social Impact Fonds in ondernemingen die zich richten op een maatschappelijk doel en daarbij een bijdrage leveren aan marktverandering.

Duurzaam ondernemen is een platgetreden term. Zowat iedereen zegt het te doen, maar het is voor klanten steeds moeilijker om te bepalen wat dat nu precies betekent. Het ABN AMRO Social Impact Fonds schept duidelijkheid: duurzaamheid zit ‘m in de voordelen die een investering voor toekomstige generaties heeft. En dat betekent beginnen bij deze generatie, door te investeren in sociaal en maatschappelijke relevante ondernemingen.

Maatschappelijke rimpeling

In de investeringspot is €10 miljoen beschikbaar en het Social Impact Fonds heeft tot nu toe zeven investeringen gedaan, met bedragen tussen de een miljoen en een half miljoen euro. Voorwaarde voor een investering is dat een sociale onderneming een dubbel doel heeft: het transformeren van de markt, waardoor een maatschappelijke rimpeling ontstaat. Een geinig product is dus niet genoeg. Om in aanmerking te komen voor een investering, moet een onderneming in ieder geval op één van de volgende gebieden een ‘market changer’ zijn: duurzaamheid, toegang tot markten, begeleiding kansarme groepen, wijkopbouw en sociale cohesie, zorg, ontwikkelingssamenwerking en fairtrade en tot slot onderwijs en cultuur.

Meer dan rendement

Waarom ABN AMRO geld steekt in deze ondernemingen? De bank gelooft dat de combinatie van het nastreven van maatschappelijk rendement én een bedrijfsmatige financieel winstgevende aanpak, de toekomst heeft. Daarom vindt zij marktontwikkeling belangrijk en werkt het fonds samen met verschillende partners in de markt, de overheid en met universiteiten. Zoals met de universiteit Utrecht die de kennis en kunde levert om niet alleen te investeren, maar de jonge ondernemingen ook inhoudelijk vooruit te helpen. Het is niet alleen investeren en wachten op rendement.

Over rendement is sowieso nog niet veel te zeggen. Het ABN AMRO Social Impact Fonds heeft vooralsnog geen van zijn investeringen verkocht. Het verkent nu eerst de markt en probeert in kaart te brengen of en hoe het businessmodel van duurzame en maatschappelijke relevante ondernemingen werkt. Klanten die geïnteresseerd zijn om deel te nemen aan het fonds, moeten daarom nog even wachten.

Voorbeelden

Het Social Impact Fonds investeert momenteel onder andere in deze drie duurzame ondernemingen.

Energy floors

Als we lopen of dansen of hardlopen gooien we eigenlijk energie weg. Tot dat inzicht kwamen de bedenkers van Engery floors. Waarom zouden we de dansvloer van een discotheek niet uitrusten met tegels die onze bewegingen omzetten in elektriciteit? Doordat de tegels bij iedere stap die erop wordt gezet een centimeter meegeven, wordt energie opgewekt. Het ideaal is self-sustainability, een discotheek waar de bezoekers bijvoorbeeld hun eigen licht maken. Maar de Energy floor werkt natuurlijk ook in winkelcentra of op drukke stations. In ieder geval wordt een energiepotentieel ontsloten dat anders niet gebruikt wordt. Wat met ‘duurzaamheid’ wordt bedoeld, is zelden zo concreet geïllustreerd als door Energy floors.

Beebox

Twee ons groenten en twee stuks fruit per dag, voor de meeste mensen is dat veeleer iets wat de dokter zegt dan de hoeveelheid die ze echt consumeren. En in veel huishoudens is een keer per week aardappelen, dan eens spaghetti en dan weer een gehaktbal de norm. Beebox doorbreekt dat patroon door een box verrassende en gezonde ingrediënten bij de klant thuis te bezorgen. De producten zijn biologisch en Beebox garandeert een eerlijke prijs voor de boer. Alle groenten, fruit en vlees komen rechtstreeks van de boer, zonder tussenhandel, waardoor de boer 40 procent van de eindprijs ontvangt. Eerlijke producten en eerlijke handel dus.

Text to change (TTC)

Mobiele telefoons zijn wijdverbreid in ontwikkelingslanden. Dat bracht Text to change op het idee om bruikbare informatie naar grote groepen mensen te sturen. Want ondanks de hoge dichtheid van het aantal mobiele telefoongebruikers, blijft informatievoorziening in deze landen achter. Het begon in 2008 met het versturen van duizenden smsjes naar bewoners in een Ugandese regio waar op hiv werd getest. Door het sms-bombardement lieten veel meer mensen dan verwacht zich testen. Ook tijdens de recente ebola-uitbraken informeerde Text to change mensen over ziektehaarden en gaf adviezen thuis te blijven, of hoe overledenen op de veiligste wijze te begraven.

Duurzaam beleggen: goed voor de wereld, goed voor uzelf

Met een duurzame beleggingsportefeuille toont u uw maatschappelijke betrokkenheid bij mens, maatschappij en milieu. Het geeft u de mogelijkheid te investeren in een betere toekomst. Zowel voor u als de generaties na u.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.

Meer over dit onderwerp

Gerelateerde artikelen