Direct naar content
3 min. leestijd
  • Auteur

Joop Opmeer reed ooit in een autootje langs de apotheken om zijn waterfles met pillendoos aan de man te brengen. Na zijn succesvolle pitch in het programma Dragons’ Den nam de YOS Bottle een vlucht, met steun van investeerder Michel Perridon. ‘Hij leert me groot te denken.’

Het klinkt wat arrogant, hij geeft het grif toe, maar ondernemer Joop Opmeer wíst dat zijn pitch in het tv-programma Dragons’ Den een voltreffer zou worden. Sterker nog: ‘Ik hield rekening met vijf aanbiedingen.’ Dat rotsvaste geloof zat ’m enerzijds in het feit dat hij het programma goed kende en precies in zijn hoofd had hoe hij het product moest aanprijzen. Anderzijds vond hij zijn waterfles met ingebouwde pillendoos ook gewoon te goed om nul op het rekest te krijgen.

Het idee voor de YOS Bottle, waarbij YOS staat voor Your Organized Supplements, ontstond in zijn tienerjaren, toen hij zijn moeder zag worstelen om tijdig haar medicijnen in te nemen. Een paar jaar later besloot Opmeer om de fles te laten ontwerpen en fabriceren. Daarvoor leende hij een bedrag bij elkaar. Tot zijn grote geluk werd de fabrikant enthousiast en die bood aan hem te sponsoren. Het betekende het startschot van zijn ‘eenpittertje’: met duizenden flessen ging hij langs klanten voor de verkoop.

Simpele ondernemer

‘En toen kwam Dragons’ Den voorbij’, blikt Opmeer met trots terug. ‘Mijn pitch verliep perfect en het werd inderdaad een succes, zoals ik had gehoopt. Ik kreeg vijf aanbiedingen en besloot een partnerschap aan te gaan met mijn favoriet: Michel Perridon.’ De Rotterdamse topondernemer, groot geworden met computeraccessoiresbedrijf Trust, was eind 2019 bereid om 130.000 euro te investeren. ‘Sindsdien verloopt het redelijk voortvarend. Waar ik eerst vanuit een hotel in Rotterdam werkte, heb ik nu een prachtig pand in Dordrecht. En ik heb twee mensen in dienst.’

Opmeer noemt zichzelf een ‘simpele ondernemer’. Van Perridon leert hij vooral groot te denken. ‘The sky is the limit bij hem. “We gaan de wereld veroveren”, is zijn vaste uitspraak. Ik kan het natuurlijk alleen maar aannemen van zo’n succesvolle man.’ Opmeer noemt het voorbeeld van de ondernemer die stuurt op een paar procent meer omzet aan het eind van het jaar, of uitbreiding naar één enkele winkel. ‘Nee, je moet blijven gaan, in korte tijd de markt proberen te grijpen. Ook wij hebben last van corona, maar het is toch zaak om verder te ontwikkelen en goede mensen erop te zetten. Of de fles nu wel of niet goed loopt.’

Aan het begin van het jaar vloog Opmeer naar het huis van Perridon in Dubai. Daar presenteerde hij zijn plannen voor de komende jaren. ‘Ik kan niet al te veel ingaan op de details, maar in lijn met onze filosofie gaan we bouwen, bouwen, bouwen.’ Zo heeft hij geïnvesteerd in een vitaminelijn met vlogger Monica Geuze. ‘Samen zagen we een kans in de markt voor vitamines en supplementen, namelijk een eigen lijn speciaal voor vrouwen. Verkrijgbaar met de YOS Bottle.’

Overnames als droom

Zijn doel als ondernemer? ‘Groot worden in de onlinesupplementen. Ik vind dat een interessante markt en heb ook wel redelijk verstand van vitamines. Uiteraard laat ik het grootste deel aan de experts over. Zij maken de multivitamines in een fabriek in Rotterdam-West en vertellen mij precies wat erin zit. Ik wil voorkomen dat er iets verkeerds op de markt komt.’

Opmeer noemt ondernemen het allerleukste dat er bestaat. ‘Van jongs af aan zie ik overal kansen. Als ik ergens enthousiast over ben, dan komt het er ook. Wat dat betreft moet je als ondernemer ook wel een plaat voor je kop hebben. Waar ik bijvoorbeeld in geloof: dat ik nog flink kan groeien. Mijn grote droom is om bedrijven in deze markt over te kopen. Met mijn medeaandeelhouders en hun kennis en ervaring heb ik de juiste mensen om me heen om die droom uit te laten komen.’

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.