Direct naar content
4 min. leestijd
  • Auteur

Klant in beeld

In de rubriek Klant in Beeld portretteert ABN AMRO MeesPierson klanten met een speciaal verhaal of een inspirerend idee. In deze editie: Roelof Ligtmans.

Ondernemer Roelof Ligtmans besloot veertien jaar geleden dat het tijd was voor verandering. Samen met zijn vrouw verhuisde hij naar Frankrijk. Daar startten zij Domaine de la Monette, een wijnbedrijf in de mooie Bourgogne.

Roelof Ligtmans is ruim twintig jaar werkzaam in de ICT, waarvan dik tien jaar als mede-eigenaar van een groot ICT-bedrijf, als het roer om gaat. ‘Ik was 43 jaar oud toen ik op een goede dag tegen mijn vrouw zei: “Gaan we dit nog vijftien jaar doen of gaan we wat leuks doen?” Ik dacht namelijk: áls we iets leuks gaan doen dan moet het nu en niet over tien jaar. Nu kunnen we tenminste nog wat.’ Wanneer zijn bedrijf na een gunstig overnamebod wordt verkocht, is het een perfect moment om een andere weg in te slaan. Niet veel later gaan ze op zoek naar een huis in de prachtige wijnstreken van de Bourgogne.

Gezien het prettige klimaat, de centrale ligging en de mooie natuur is het niet gek dat de keuze op Frankrijk valt. ‘Wijnstreken zijn vaak wat levendiger en omdat we allebei wijnliefhebber zijn, zijn we daar op zoek gegaan.’ Na een lange zoektocht vinden Roelof en zijn vrouw in 2007 een oud verlaten wijndomein. Het bestaat uit een woonhuis, een wijnschuur en vier hectare land. Zonder een concreet plan kopen ze het en beginnen er hun buitenlandse avontuur.

Omscholing tot wijnboer

Amper drie weken na de verhuizing wordt Roelof geattendeerd op een perceel vlak bij hun huis dat te koop komt te staan. Een diploma als wijnboer is echter verplicht om het land te kopen. ‘Vijf dagen in de week naar school en alles volledig in het Frans. In het begin sta je dan wel even met je oren te klapperen. Maar ik heb het schooljaar afgerond, mijn diploma ontvangen en het perceel kunnen kopen. Dat was op 11 november 2008 en op 12 november stond ik mijn wijngaard te snoeien. De eerste keer dat ik een oogstploeg aanvoerde in het veld had ik geen idee wat ik moest doen.’

Maar snel genoeg leert Roelof de fijne kneepjes van het vak. Tijdens de wijnopleiding bezoekt hij veel wijndomeinen. ‘Wat ik daarvan vooral heb geleerd is dat verse druiven de basis van goede wijn zijn. Druiven die niet gekneusd of beschadigd zijn en die niet uren in de zon hebben staan bakken. Wij oogsten met de hand en vervoeren de druiven in kleine plastic kistjes om de kwaliteit te waarborgen. Dat is arbeidsintensief, maar het zorgt er wel voor dat je ook in moeilijke jaren de kwaliteit behoudt.’

Van oogst tot fles

Roelof en zijn vrouw doen alles zelf, van druif tot fles. Het hele jaar door staan ze grotendeels buiten in de wijngaard te werken. De eerste twee jaar doen ze al het werk alleen, om vanaf 2010 een team op te zetten. ‘Wanneer je uitbreidt kom je in de eeuwigdurende spiraal terecht: om het salaris te betalen wil je meer wijn verkopen, om meer wijn te verkopen heb je meer land nodig en voor de bewerking van het land meer apparatuur. De balans vind je nooit, maar we zijn gegroeid naar 11,5 hectare en zo is het goed.’ Hun wijn verkopen ze voornamelijk aan toeristen, onder wie veel Nederlanders. Ook verkopen ze aan de Franse professionele markt en via de export.

Na ruim veertien jaar een succesvol wijnbedrijf te hebben gerund, is het echtpaar langzaam aan het kijken naar de volgende stap. ‘We gaan richting de zestig. Voor nu is het prima, maar we houden onze ogen wel open mocht een kans zich voordoen om Domaine de la Monette door te geven.’ Op de vraag of er dan nogmaals een carrièreswitch volgt, moet Roelof lachen. ‘We gaan lekker lang op vakantie en heerlijk genieten van ons pensioen.’

Biologisch boeren

Als Roelof Ligtmans tijdens zijn wijnopleiding foto’s ziet van mannen in witte pakken die wijngaarden volspuiten met chemische middelen, weet hij dat hij anders te werk wil gaan. Domaine de la Monette is vanaf de start een biologisch bedrijf. ‘Je accepteert dat je dan een klein beetje moet inleveren. Het rendement ligt bij biologische productie wat lager dan op de conventionele manier. Maar je krijgt er wel wijn voor terug waar geen chemische en synthetische producten aan te pas zijn gekomen. We gebruiken geen onkruidverdelger en voor de schimmelziektes in de wijngaard gebruiken we alleen biologisch toegestane contactmiddelen. Dat betekent dat het spul op het oppervlak zit, maar niet in het blad of in de druif trekt. En dus niet in de wijn terechtkomt.’

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.