Direct naar content
5 min. leestijd
  • Auteur

Ieder land heeft een imago dat vooral in het buitenland bekend is. Zo dragen wij Nederlanders louter klompen, eten wij kaas en is ons land bezaaid met talloze windmolens. Dat is niet helemaal onwaar, maar minder bekende terreinen waarop Nederland zich internationaal profileert zijn bijvoorbeeld de maritieme industrie en in het bijzonder jachtbouw. In het buitenland staan Nederlandse (super)jachten buitengewoon hoog aangeschreven.

De Venus

Dit is Venus, het jacht van wijlen Steve Jobs. De oprichter van Apple heeft zelf niet van zijn jacht kunnen genieten. Hij overleed in 2011, terwijl Venus in 2012 te water ging.

Ontwerp

Steve Jobs heeft zelf het jacht ontworpen, samen met de Franse ontwerper Philippe Starck. Uiteraard heeft Jobs zijn Apple-producten in veelvoud op het jacht aangebracht. In de stuurhut staan 7 27”inch iMacs. De buitenkant is volledig van aluminium gemaakt waardoor het schip veel lichter is dan andere jachten. Een uniek element is het grote zonneterras (met jacuzzi) op het voordek en de doorlopende ramen in de boeg.

Bouwer

Het jacht is van Nederlandse makelij, namelijk door Feadship. De Venus is 78 meter lang en kostte €125 miljoen.

De Nederlandse jachtbouw heeft de naam te staan voor innovatie, vakmanschap, betrouwbaarheid en kwaliteit. Ook is er een sterke custom-built-traditie waarin de wensen van de klant nauwelijks centraler kunnen staan. Daarnaast is de superjachtindustrie in Nederland een economische factor van betekenis. Naar schatting biedt de sector werk aan tienduizend mensen en de omzet wordt geschat op jaarlijks ongeveer een miljard euro. Een groot deel van de Nederlandse productie is bestemd voor het buitenland.

In gesprek bij Henk de Vries

CEO van Koninklijke De Vries Scheepsbouw en joint-CEO van Feadship

“Royal Van Lent Shipyard en Koninklijke De Vries Scheepsbouw werken al zeventig jaar samen in de joint venture Feadship. Jaarlijks bouwen we minimaal drie en maximaal zes boten. Hoeveel boten we afleveren is sterk afhankelijk van de afmetingen van de boot. De kleinste die we onlangs te water hebben gelaten meet 33 meter, de grootste 110 meter in lengte.”

“De markt voor de topklasse van superjachten is kleiner dan veel mensen denken. Wereldwijd worden er jaarlijks ongeveer 30 boten afgeleverd. Gekeken naar totaal geleverde waarde, is het jaarlijks stuivertje wisselen tussen drie werven als het gaat om marktleiderschap. Daarvan is Feadship er één.”

“Wat Feadship onderscheidt is in één woord: kwaliteit. Ik hoef nooit aan potentiële klanten uit te leggen of en waarom wij zo goed zijn; dat weten ze al uit hun kennissenkring. Maar onze boten zijn ook heel kostbaar. Ik heb meer dan eens meegemaakt dat ik een miljardair die naar de prijs informeerde, oprecht zag schrikken, haha! De prijs van onze boten heeft meer dan wat dan ook met arbeid te maken. De mediane lengte van onze boten is 60 tot 70 meter, maar daar gaan wel een miljoen manuren aan werk in.”

“De komende jaren zullen we een beweging richting elektrische boten zien. Dat is waar de innovatie ligt en waarin wij ook veel investeren. We kijken naar accu’s en brandstofcellen en ook naar zonnepanelen. De meeste van deze boten varen en liggen toch in een zonnig klimaat, daar is rendement te behalen.”

Nederland en de wereld

De laatste cijfers (over 2017) wijzen op een stijging van het Nederlands marktaandeel in de totaalwaarde van de wereldwijd geleverde superjachten. Het marktaandeel was in 2016 21,6 procent, maar steeg tot bijna 30 procent in 2017. Nederlandse werven verkopen dus meer superjachten. In 2017 werden 21 superjachten langer dan 30 meter geleverd. Die werden gebouwd door tien verschillende werven en vertegenwoordigden samen een waarde van 1,2 miljard euro. Daaruit valt af te leiden dat een gemiddeld superjacht een kleine 60 miljoen euro kost. Wereldwijd werden er vorig jaar in totaal 149 superjachten van dertig meter en langer afgeleverd en daarmee werd net iets meer dan vier miljard omgezet. Nederland is dus duidelijk een heel grote speler op dit gebied.

De koningsklasse der superjachten

De mondiale vloot

De markt voor superjachten is relatief klein gekeken naar het aantal afgeleverde jachten. Na de crisis van 2008 volgde een aantal moeilijke jaren, maar de jaarlijkse levering van zo’n 150 schepen is geen uitzondering. Voor 2018 worden zelfs 180 nieuwe superjachten verwacht. Hoe groter en luxueuzer de superjachten worden, des te minder er worden afgeleverd.

In totaal bestaat de mondiale varende vloot op dit moment uit 4802 superjachten. Daarnaast zijn er 278 superjachten uit de vaart genomen en zijn er sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog zo’n 165 superjachten vernietigd. Op dit moment bestaat 84 procent van de wereldwijde vloot uit motorjachten en 16 procent uit zeiljachten. Als het aan de Nederlandse scheepswerven ligt, groeit het aantal superjachten gestaag want deze industrie heeft in ons land de wind in de zeilen.

In gesprek bij Nick Mulder

Commercieel directeur bij Mulder Shipyard

“Mijn opa heeft de werf in 1938 opgericht, in 1984 nam mijn vader de leiding over en sinds een jaar of tien draag ik mijn steentje bij in het bestuur. Mulder Shipyard is gespecialiseerd in de nieuwbouw van mediumgrote motorjachten. Op onze werf zijn we doorgaans bezig met acht tot negen schepen in verschillende bouwfases en we leveren er vier per jaar af. Het bouwen van een schip kost ongeveer twee jaar en momenteel zitten we vol tot 2021.”

“Onze schepen hebben een lengte van 15 tot 45 meter en ze worden allemaal gebouwd op onze werf in Zoeterwoude. Wij hebben alle disciplines zelf in huis; van eigen timmerlieden, schilders, elektriciëns tot monteurs.”

“Wij hebben veel klanten uit Nederland en een deel uit Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Dat wil niet zeggen dat onze schepen alleen in deze regio gezien worden. Wij bouwen zeegaande schepen en die varen over de hele wereld, van Nederland, de Middellandse Zee tot de Bahamas.”

“Dit jaar werd onze Mulder ThirtySix door de jury van The World Superyacht Awards uitgeroepen tot winnaar. Daarmee hebben we de Grammy’s van de superjacht-wereld binnengesleept. We halen zoveel mogelijk uit de 36 meter die de boot meet. Innovaties zijn onder andere de transverse (dwarsgeplaatste) ‘garage’ voor jetski’s en de Fast Displacement Hull Form (FDHF) die gericht is op comfort maar ook rap van zijn plaats kunnen komen. Tevens werd het lage brandstofverbruik van onze ThirtySix geroemd door de jury. Mede daardoor is het een schip dat de Atlantische Oceaan kan oversteken.”

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.