Gepubliceerd op:
Mark van Til, mede-eigenaar van het Alkmaarse familiebedrijf Van Til interieur. Het bedrijf bestaat inmiddels 120 jaar en zal binnenkort overgedragen worden aan de vijfde generatie. Hoe zorg je dat de overdracht zorgvuldig verloopt? En welke uitdagingen komen hierbij kijken?
Veranderingen door de jaren heen
Door de jaren heen hebben er veel veranderingen plaatsgevonden bij het bedrijf, bijvoorbeeld in de retail-sector. ‘Een grote verandering in de retail-sector is het ontstaan van online verkoopkanalen’, vertelt Mark. ‘In ons marktsegment is de online verkoop doorgaans echter minimaal, aangezien de producten die wij aanbieden veelal tailor-made per klant verkocht worden. Het gaat doorgaans om aanzienlijke bedragen en dan is het belangrijk dat er fysiek contact met de klant is.’
Ook op financieel gebied hebben zijn er veranderingen geweest. ‘Ons bedrijf heeft de afgelopen 120 jaar veel economisch moeilijke periodes meegemaakt’, vertelt Mark. ‘Veel van onze investeringen zijn in het verleden mogelijk gemaakt door de samenwerking met ABN AMRO. Ook in tijden van economische tegenwind zijn wij steeds doorgegaan met investeren in ons bedrijf.’ Mark geeft mee dat het in tijden van economische vooruitgang verstandig is om voldoende financiële slagkracht op te bouwen, zodat de continuïteit van het bedrijf altijd kan worden gegarandeerd.
Op de foto van links naar rechts: Frank (eigenaar), Maarten (oudste zoon Frank, beoogd opvolger), Chiel (oudste zoon Mark, beoogd opvolger), Thijs (zoon Mark, verantwoordelijk Luxury afdeling), Mark (eigenaar)
De volgende generatie
Mark van Til is inmiddels bijna 40 jaar werkzaam voor Van Til interieur. Hij startte in 1985 als oudste zoon van Jaap van Til, en zijn jongere broer Frank ging kort daarna ook in de zaak. Nu is het tijd om het bedrijf gereed te maken voor de volgende generatie: de oudste zonen van Frank en Mark. Zoons Chiel en Maarten zullen hiermee de 5e generatie Van Til zijn die Van Til Interieur overnemen.
‘Onze oudste zonen Chiel en Maarten hebben beiden gestudeerd en werken inmiddels diverse jaren bij ons bedrijf’, vertelt Mark. ‘Zij ontwikkelen zich goed als ondernemer, vullen elkaar aan, pakken veel zaken professioneel op en zorgen ook voor vernieuwing van de bedrijfsvoering.’
De overdracht van een familiebedrijf is niet altijd een gemakkelijk proces. ‘Ik zag al veel collega’s sneuvelen toen het bedrijf werd overgedragen aan de volgende generatie’, vertelt Mark. Hij adviseert: ‘Regel tijdig dat er geschikte opvolging is en gun de volgende generatie voldoende tijd en ruimte om de benodigde kwaliteiten en inzichten in het bedrijf tot hoog niveau te ontwikkelen.’
Heeft u een vraag over dit artikel?
De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.