Gepubliceerd op:
‘Ik ben opgegroeid in Afrika, waar mijn vader als sociaal ondernemer allerlei projecten opzette. Het viel me als kind al op dat mijn beste vriendinnetjes niet dezelfde kansen kregen als ik. Terug in Nederland kwam ik als actrice terecht in een totaal andere situatie. Ik zag de extreme rijkdom in het film- en serielandschap, terwijl ik zelf uit een gezin kom met weinig geld. Het is mijn drijfveer om die totaal verschillende werelden dichter bij elkaar te brengen, omdat ik ervan overtuigd ben dat veel oplossingen voor grote problemen zitten in veel meer denken vanuit wij en minder vanuit ik.’
‘Verhalen zijn voor mij een mooie vorm om mensen aan te zetten tot actie. Als beginnend filmmaker wilde ik die kant van mezelf meer gaan ontwikkelen, maar dan moest er wel een plek zijn waar ik mijn films kon laten zien. Dat was het begin van Cinetree, een businessmodel dat draait om een selectie films waarbij een groot deel van de opbrengst wordt gestopt in het maken van impactfilms. Toen we er acht jaar geleden mee begonnen, was streaming nog iets nieuws in Nederland. Dat zorgde ervoor dat we flink groeiden, maar het was ook heel veel pionieren en uitvinden. Waar een bedrijf als Netflix driehonderd programmeurs heeft voor technische uitdagingen, heb ik er eentje. Dat is wel een verschil.’
‘Doordat ik zo geloof in wat ik doe, ben ik iemand die andere mensen makkelijk weet mee te krijgen. Zo ging dat ook toen ik in 2009 Get it Done bedacht, een crowdfundingplatform dat is ontstaan toen de dochter van een vriendinnetje in Afrika hulp nodig had. Met het geld dat ik via mijn netwerk ophaalde, zorgden we er letterlijk voor dat zij in leven bleef. Nu koppelen we Get it Done en Cinetree steeds vaker aan elkaar, zodat mensen na het zien van een documentaire meteen zelf actie kunnen ondernemen. Cinetree staat voor inspiratie en de kracht van verhalen, Get it Done is het activatiekanaal dat ervoor zorgt dat mensen met een thema aan de slag gaan.’
Wat wil Hanna Verboom met haar bedrijf bereiken?
‘We zitten met Cinetree in een scale-upfase. We hebben een mooie basis, het is een gezond bedrijf en we schrijven zwarte cijfers, maar het is nu wel echt tijd om te kijken of we verder kunnen groeien. Meer impact behalen, meer bereik creëren voor onze docu’s. De focus ligt op dit moment op: hoe gaan we dat doen? Er komen steeds meer streamingdiensten bij, dus hoe blijven we onze waarde toevoegen? Er liggen allerlei ideeën in de kast, maar de grootste uitdaging als ondernemer is om pas iets nieuws te gaan doen als het daar tijd voor is en niet te vroeg.’
Feiten
Wie / Hanna Verboom (39)
Wat / Oprichter Cinetree en Get It Done, filmmaker en actrice, winnaar Ondernemende Vrouw 2022 categorie duurzaam ondernemen
3x Ondernemende Vrouw 2022
Heeft u een vraag over dit artikel?
De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.