Direct naar content
3 min. leestijd
  • Auteur

In januari publiceren we een aantal artikelen die afgelopen jaar in ons magazine zijn verschenen. Omdat we vinden dat ze meer dan de moeite waard zijn om te lezen en het jammer zou zijn als u het artikel eerder hebt gemist. Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd in Financial Focus #2 2018.

Eenzaamheid is een groot probleem onder ouderen. Er zijn meer dan 4,1 miljoen 55-plussers in Nederland. Hiervan voelt meer dan 1 miljoen zich eenzaam. Van hen zijn 200.000 extreem eenzaam, zij hebben slechts een keer in de maand sociaal contact. Drie jonge ondernemers vertellen over hun startup waarmee ze het verschil hopen te maken. Of dat nu met een stamppot, een avondje bridgen of een robot is.

Wie: Mark Hendriks (23)
Wat: Founder oma’s Pop-up
www.omaspopup.nl

Fluwelen handschoenen zijn echt niet nodig

‘Elke maandag eet ik bij mijn oma van 82. Dan hoop ik dat ze gehaktballen maakt, dat zijn de allerlekkerste. Toen ik na een vakantie van twee weken weer langskwam, zei ze op z’n Rotterdams: “Fijn dat je er weer bent. Ik heb drie dagen mijn bek niet opengetrokken.” Dat klinkt grappig, maar is schrijnend. Mijn oma is redelijk fit en heel sociaal. Ik vroeg mij af hoe zoiets kon gebeuren. Ze vertelde mij dat ze zich graag weer nuttig wil voelen. In die periode kregen wij op school de opdracht een onderneming te starten. Wij leerden dat een goed idee begint bij een probleem. Ik dacht meteen aan mijn oma. Dit was mijn kans om iets te bedenken waarmee ze nieuwe contacten kon opdoen en zich weer gewaardeerd zou voelen. In ons groepje waren wij het over één ding eens: oma’s kunnen het beste koken van iedereen. Zo is het idee geboren. Met oma’s Pop-up laten wij ouderen gezamenlijk koken in bestaande restaurants.’

‘Aan het begin lieten wij de opa’s en oma’s zelf het menu bepalen. Dat werd politieagentje spelen. Wel of geen uien in de gehaktballen? En als je ui gebruikt, moet het dan een witte of een rode zijn? Daar waren de ouderen het op z’n zachts gezegd niet over eens. Vandaar dat het menu nu van tevoren wordt bedacht. Wij zijn een samenwerking aan gegaan met zorgorganisaties, stichtingen en restaurants. De ouderen koken onder begeleiding van professionele koks, daarna gaan ze gezellig tussen de gasten zitten. Inmiddels organiseren wij ook avonden bij bedrijven. Het mooiste compliment kwam van een 80-jarige man. Hij vertelde dat dit de leukste avond was sinds het overlijden van zijn vrouw.’

‘Gasten gedragen zich vaak heel beleefd tegenover ouderen. Dat overbeleefde zit een oprecht gesprek in de weg. Laat zien wie je bent, maak echt contact. Dat geldt ook voor kleinkinderen als ze bij hun eigen opa en oma langsgaan. Wij vinden ouderen aandoenlijk en behandelen ze met fluwelen handschoenen. Als je
eens goed doorvraagt, komen de mooiste verhalen boven tafel. Tweede Kerstdag ging ik met mijn eigen oma uit eten. Ik heb haar naar vroeger en naar mijn overleden opa gevraagd. Ze bleek hem tijdens de eerste ontmoeting een klap verkocht te hebben, omdat hij haar probeerde te zoenen. Ik moet eerlijk toegeven: niet alleen bij ouderen is er soms gebrek aan een oprecht gesprek. Het is lang geleden dat ik mijn telefoon de hele avond in mijn broekzak heb laten zitten.’

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.