Direct naar content
3 min. leestijd
  • Auteur

De liefde voor watersport zat er bij Rob van der Valk (47) al vroeg in. Met wat financiële hulp van zijn schoonouders kon hij zijn eigen bedrijf voor het onderhouden, repareren en restaureren van boten en sloepen: Seafit.

‘Wat je bij een auto of instrument een restauratie noemt, heet in mijn vak een refit. Zo’n verouderde boot komt hier bij Seafit vaak in oktober binnen, aan het eind van het seizoen. Oud en verweerd, weinig energie en liefde meer ingestoken. Mensen schamen zich er zelfs een beetje voor en maken er uiteindelijk wat budget voor vrij. Als wij ’m dan weer helemaal mooi en technisch in nieuwstaat krijgen, door het werk dat uit ónze handen komt: dat is nou net waar de passie ligt. En het is gewoon superleuk om die blije gezichten te zien en het contact met klanten op te bouwen. Voor sommige mensen is een boot gewoon een leuke aankoop, maar we doen ook erfenissen. Zo knapte ik twee jaar terug een boot op die een zoon samen met zijn vader had gebouwd. Zo’n bootje ligt dan in een sloot of de achtertuin. En dan wordt zo’n jongen ouder, krijgt zelf een gezin en doet een investering om de traditie voort te zetten. Dat is gaaf.’

 

Thuisklussers

‘De liefde voor de watersport zat er bij mij al vroeg in. Toen ik tien jaar was, sloot ik me aan bij de zeekadetten, een soort scouting op het water. Op mijn achttiende rolde ik in het vak en sindsdien heb ik in de praktijk de meeste kennis opgebouwd. Hier is geen school voor, dit is vakwerk dat je leert door ervaring. Met YouTube is iedereen tegenwoordig klusser thuis en sommige booteigenaars denken dat ze met wat bouwmarktspul hun boot wel op het water krijgen. Daar moet ik soms duidelijk in zijn, zo van: oké, dit gaat eraf, we beginnen even opnieuw. Het is echt werk voor vakmensen.’

‘De laatste tien jaar zien klanten de boot meer als een investering’

 

Nooit pieken, nooit crashen

‘De afgelopen jaren waren voor de watersport succesvol, we hebben er veel nieuwe liefhebbers bij. Vooral met corona zag ik een enorme piek. In de periode dat je nergens heen kon, mocht je namelijk wel op het water zijn om te varen. Er was in Nederland geen buitenboordmotor of sloep meer te koop. Bootjes die normaal weggingen voor 20.000 euro, vlogen eruit voor 40.000 euro. Er zijn ook heel veel mensen die daar nu weer afscheid van nemen, natuurlijk. We zien een dipje in de markt, al hebben wij daar weinig last van. Wij zullen nooit heel hoog pieken qua verkoopcijfers, maar we zullen ook nooit crashen, juist doordat we voornamelijk onderhoud doen.’

 

De boot als investering

‘De laatste tien jaar zien klanten de boot meer als een investering. Een boot kent namelijk weinig waardeverlies. Dit rechtvaardigt de aanschaf, zelfs als je een zomer lang niet vaart. Er is nagenoeg geen afschrijving op een boot die goed onderhouden is. Daar komt Seafit om de hoek kijken. Zonder mezelf op de borst te kloppen, denk ik dat Seafit inmiddels de grootste polyesterschadereparateur is van Noord-Holland. Ik had altijd al de wens om iets voor mezelf te beginnen. Met financiële hulp van mijn schoonouders is dat gelukt. En mensen weten ons gelukkig te vinden. Daar ben ik trots op.’

Feiten

Wie: Rob van der Valk (47 jaar)

Wat: Onderhouden, repareren en restaureren (refit) van boten en sloepen

3 x vakmanschap in restauratie

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.