Wat blijkt: ten eerste is er in de media meer negatief economisch nieuws te zien dan positief nieuws. Dat komt doordat slecht nieuws vaak sneller gaat dan positief nieuws of meer schoksgewijs – het valt meer op. Bovendien is slecht nieuws duidelijker afgekaderd en daardoor makkelijker te rapporteren. Daar komt bij dat negatief nieuws in ons brein veel beter blijft hangen dan positief nieuws – zeker als het slechte nieuws in hoog tempo plaatsvindt of met schokken. Ten slotte zijn we zelf geneigd op een pagina vol nieuws vooral het slechte nieuws te lezen.
Kort gezegd: slechte ontwikkelingen blijven langer hangen dan positieve ontwikkelingen en een snelle slechte ontwikkeling blijft langer hangen dan een trage slechte ontwikkeling. In het geheel genomen hebben we dus beduidend minder oog voor positieve ontwikkelingen.
Dat mechanisme tekent ons (negatieve) beeld van beleggen: we hebben het gevoel dat er veel meer nieuws is dat onze (potentiële) beleggingen negatief beïnvloedt dan nieuws dat ze positief beïnvloedt. Wie zich van dit mechanisme bewust is, plaatst deze risico’s makkelijker in perspectief en kan ze beter beoordelen.