Direct naar content
5 min. leestijd
  • Auteur

Ciel ter Velde en Anne Rose Cornelisse organiseren dit najaar de vierde editie van de succesvolle NOCKNOCK art fair: een kunst- en designbeurs waar zo’n 150 kunstenaars hun werk presenteren. En die passie voor kunst kregen ze niet van een vreemde.

Ciel ter Velde (28) en Anne Rose Cornelisse (29), beiden afgestudeerd aan de Haagse Hotelschool, waren altijd al kunstliefhebbers. De moeder van Cornelisse is kunstenares en ze werd van kinds af aan meegenomen naar musea en galeries. Ook Ter Velde kreeg de liefde voor kunst van huis uit mee en uitte haar eigen creativiteit op de Amsterdam Film School na afronding van de hotelschool.

Ciel ter Velde (links) en Anne Rose Cornelisse (rechts): ‘We hebben internationale ambities.’

Toen kunstenaars in coronatijd volledig uit het zicht verdwenen, besloten Ter Velde en Cornelisse daar wat aan te doen. Ze reden kriskras door het land en klopten op hun deuren – vandaar de naam NOCKNOCK – om hen te filmen in hun atelier en ze te laten vertellen over hun werk. Die filmpjes van een minuut plaatsten ze op social media en werden goed bekeken. Ze bouwden een website, daaruit volgde een webshop en toen ontstond het idee voor een kunstbeurs. Cornelisse: ‘We werden zó gegrepen door de verhalen achter de kunstwerken. Door al die bezoekjes ontdekten we dat de uitleg van de kunstenaar zelf toch echt een andere ervaring biedt dan het verhaal van een kunstverkoper in een galerie. Je ervaart de passie achter een kunstwerk. Daarom besloten we een kunstbeurs te organiseren waar kunstenaars hun werk zelf konden presenteren.’

Kunst toegankelijker

Voor kunstenaars is de NOCKNOCK art fair een podium om hun werk te tonen en verkopen. Ter Velde: ‘De ontoegankelijke sfeer in de kunstwereld viel ons op. Als je als kunstenaar niet in beeld bent bij een galerie of nog weinig bekendheid hebt, ben je niet zo snel welkom in een galerie. En voor de meeste kunstbeurzen geldt dat je je alleen kunt aanmelden als galerie en niet als kunstenaar. Dus zoveel beurzen zijn er niet waar je hoge kwaliteit kunst vindt van zowel net-afgestudeerden als de meer ervaren kunstenaars.’

Kunstliefhebbers kunnen op de NOCKNOCK art fair op een laagdrempelige en leuke manier kunst kopen. ‘Wij willen dat kunst hip, leuk en toegankelijk is’, vertelt Ter Velde. ‘Daarmee brengen wij hopelijk een frisse wind in de kunstwereld.’ Cornelisse: ‘Je vindt kunstwerken van beginnende tot gevestigde kunstenaars en in verschillende prijsklassen. Van 1.000 tot wel 80.000 euro, voor iedere kunstkoper zit er wat tussen.’

Foto: Puck Veen Photography

Ballotagecommissie

De NOCKNOCK art fair groeide van twintig tentoongestelde kunstenaars in het eerste jaar naar 150 de komende editie. Dit jaar meldden zich ruim 650 kunstenaars aan voor de beurs. Om de kwaliteit te garanderen, selecteert een ballotagecommissie bestaand uit experts de kunstwerken. ‘Hoewel we inmiddels veel kennis bezitten, hebben we zelf geen kunststudie gedaan’, legt Ter Velde uit. ‘De commissie bestaat uit mensen die al jaren in het vak zitten, kunstenaars die over de hele wereld hangen en curators van grote kunstinstellingen.’

Totaalervaring

De vierde editie van de kunstbeurs belooft een spectaculaire totaalervaring te worden voor de bezoeker. Het evenement vindt voor het eerst plaats op een grotere locatie: Gashouder in Amsterdam. ‘Alle kunstenaars vertellen hoe ze hun ziel en zaligheid in hun werk leggen, wat al een ervaring op zich is. Daarnaast zijn er verschillende talks en tours’, aldus Cornelisse. ‘En omdat wij vinden dat mode ook een vorm van kunst kan zijn, geven we een modeshow van fashiondesigners waarbij modellen de werken van de kunstenaars op een bijzondere manier presenteren.’

Deze editie is meer dan de vorige gericht op de kunstkoper. Daarom werken ze samen met partijen als Residence en Porsche om de juiste doelgroep aan te trekken. ‘Ook lanceren we een nieuw concept: Find Your Fit. We bieden bezoekers de mogelijkheid om in contact te komen met een stylist of interieurontwerper. Zo’n adviseur loopt dan mee over de beurs en helpt hen kunst uit te zoeken die bij hun interieur past.’

Foto: Puck Veen Photography

Internationale ambities

Het verdienmodel van NOCKNOCK berust op de verkoop van toegangskaarten. Ook kunnen bedrijven tegen betaling een bedrijfsuitje tussen de kunst organiseren, met lezingen en rondleidingen. Tot slot betalen kunstenaars voor hun stand op de beurs en blijft de horeca in eigen beheer. Cornelisse: ‘Zo houden we de kosten in de hand. Mijn ouders hebben ons het eerste jaar een beetje op weg geholpen, maar eigenlijk hebben we tot nu toe geen investeerders nodig gehad.’ Dat gaat mogelijk wel veranderen, vertelt Ter Velde: ‘We hebben internationale ambities, dus voor potentiële investeerders in NOCKNOCK staat onze deur natuurlijk altijd open voor een kopje koffie.’

NOCKNOCK art fair

31 oktober t/m 3 november 2024
Gashouder, Westergas Amsterdam
Meer informatie: nocknockart.com

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.