Dat het anders moet met onze manier van leven en met de economie, daar is iedereen zich van bewust. In een reeks interviews stellen we startups voor van sociale ondernemers die een bijdrage leveren aan een duurzamere toekomst.
Wie is Christina Linke?
“Mijn naam is Christina Linke en ik ben de CEO van Clean Ocean Coatings. Ik ben internationaal werkzaam geweest als ingenieur, enthousiast over Cradle-to-Cradle duurzaam ontwerpen en produceren en mijn grootste hobby is duiken. Ik hou van nieuwe technologieën en nieuwe dingen leren. Daarom houd ik ook van de nieuwe uitdagingen die sinds de oprichting op mijn pad zijn gekomen. Ik wilde mijn passie, het oplossen van complexe vraagstukken, combineren met mijn liefde voor de zee en mijn visie voor een betere wereld.”
Wat doet u precies?
“Bij Clean Ocean Coatings produceren we biocidevrije, harde coatings voor de scheepvaart. Die heeft namelijk een probleem met biologische vervuiling, biofouling. Dat is de opeenhoping van algen en kleine schelpdieren op scheepsrompen. Dat verhoogt het brandstofverbruik met 40%; de geschatte schade hiervan ligt op jaarbasis rond de 50 miljard euro. Daarom wordt ieder jaar meer dan 100.000 ton aan giftige, zelf-eroderende coatings aangebracht. Ten minste 50% daarvan komt in de zee terecht. En dat wordt bewust gedaan. Daar moet een einde aan komen!”
Wat is er zo speciaal aan?
“Ons product Ecoating is een biocide- en oplosmiddelvrije coating die niet loslaat. Onze truc is een uniek glad oppervlak dat eenvoudig te reinigen is en langer houdbaar is dan conventionele coatings. Omdat er geen verdamping van oplosmiddel plaatsvindt, ontstaat een gesloten oppervlak waar micro-organismen zich minder gemakkelijk aan kunnen hechten. Het gladde oppervlak zorgt voor minder wrijving, en dat bespaart brandstof. Met Ecoating kunnen rederijen tot wel 600.000 euro per jaar per schip besparen.”
Ons doel is om uiterlijk in 2030 per jaar ruim 300 schepen te voorzien van coating en 100 miljoen euro omzet te genereren.
Hoe kwam u op het idee?
“Het idee is afkomstig van materiaalwetenschappers van de Universiteit van Kiel; een van hen is mijn medeoprichter Patricia Griem. De zee is daar dichtbij, dus de logische gevolgtrekking was om het nieuwe materiaal op schepen uit te testen. De verdere ontwikkeling verliep door middel van drie onderzoeksprojecten in samenwerkingsverband tussen de universiteit en Phi-Stone AG.”
Wat is jullie doelgroep?
“De markt voor maritieme coatings omvat jachten, schepen en offshore-constructies en bedraagt 11 miljard Amerikaanse dollar. Momenteel groeit deze met zeven procent CAGR. We focussen ons eerst op commerciële scheepvaart, idealiter nieuwbouwschepen. Dat biedt de rederij de beste mogelijkheid om van de lange houdbaarheid te profiteren. De focus ligt daarbij op veerboten, werk- en vrachtschepen.”
Hoe zit het met het groeipotentieel?
“Onze technologie is relatief goedkoop en zeer schaalbaar. Bovendien hebben we aan een handvol klanten genoeg om een substantiële omzet te behalen. Ons doel is om uiterlijk in 2030 per jaar ruim 300 schepen te voorzien van coating en 100 miljoen euro omzet te genereren.”
Wat was tot dusver de grootste uitdaging?
“Als hardware-startup in een conservatieve bedrijfstak hebben we een lange adem nodig om onszelf te vestigen. Het is in Duitsland uitermate moeilijk om voor een passende financiering te zorgen. De criteria voor financiering zijn deels behoorlijk vaag en het hele proces is bureaucratisch en verloopt moeizaam. Soms komen daar nog persoonlijke aansprakelijkheid bij en toewijzing of geschillen over rechten. Zo blijven innovaties in de bureaulades liggen bij universiteiten.”
Wat is de volgende stap?
“Momenteel zijn we het aanbrengproces aan het opschalen naar grotere hoeveelheden, zodat onze coating door middel van standaardmethoden kan worden aangebracht. Dit is nodig om in het voorjaar van 2022 ons eerste grote pilotproject te realiseren: de gehele coating van een vrachtschip verzorgen.”
Wat is jullie visie?
“Onze visie is om een einde te maken aan het gebruik van zelf-eroderende coatings. Wij willen het antifouling-management van de toekomst laten zien. Er is een cyclisch systeem nodig van onschadelijke, harde coating met automatische reiniging en recycling van de biomassa na reiniging. Alleen zo kunnen ecosystemen worden beschermd tegen biociden en invasieve soorten, terwijl we tegelijkertijd uitstoot reduceren en de vraag naar brandstof verminderen.”
Heeft u een tip voor andere startups?
“Als je aarzelt, vraag jezelf dan af: ‘Wat is het ergste dat me kan overkomen?’ Vaak is het niks ernstigs. En vooral: Stel dat het allemaal gaat lukken?”
Welke oprichter of ondernemer zou u graag ontmoeten?
“Mijn droomontmoeting zou zijn met ‘Her Deepness’ Sylvia Earle, oceanografe, oprichter en Ocean Advocate. Omdat er geen onderwatervoertuigen bestonden om de diepten van de oceaan te onderzoeken, heeft zij zelf een bedrijf opgericht om duikrobots te ontwikkelen. Haar onvermoeibare inzet voor onze oceanen, de blauwe longen van de aarde, is onnavolgbaar. Haar hele leven heeft ze zich ingezet voor het onderzoeken en later het beschermen van de wereldzeeën, reeds tientallen jaren voor het ontstaan van klimaatmarsen, toen nog niemand daarvan wilde horen.”
Meer informatie over Clean Ocean Coatings: www.cleanoceancoatings.com