Direct naar content

Een chocoladefabriek met bijen op het dak

Gepubliceerd op:
4 min. leestijd

In de serie Duurzaam Ondernemen zoemen we in op ondernemers die hun ambities waarmaken met oog voor mens, milieu en maatschappij. Maak kennis met Dominique Persoone: chocolatier, auteur, Belgische tv-persoonlijkheid en avonturier. Daarbij is hij ook nog ondernemer, iets wat hij doet met overtuiging en passie. Zoals een chocoladefabriek op poten zetten in Congo, of zijn eigen honing produceren.

Door:

Als een idee werkbaar lijkt en ik er de wereld een stukje mee kan verbeteren, dan ga ik ervoor.

Ondernemersprofiel Dominique Persoone

Chocolatier, auteur, avonturier, tv-persoonlijkheid én ondernemer

Chocoladefabriek in Virunga Park, Congo

Produceert eigen honing op het dak van The Chocolate Line

Gaat af op zijn onderbuikgevoel

Meer informatie: https://www.thechocolateline.be/nl/

 

Van bijen op het dak van The Chocolate Line tot een chocoladefabriek in Congo. Dominique Persoone is niet alleen chocolatier maar ook durver, vernieuwer en ambitieuze ondernemer. “Als een idee werkbaar lijkt en ik er de wereld een stukje mee kan verbeteren, dan ga ik ervoor.” Dominique Persoone vertelt over zijn passie en (inter)nationale projecten.

Dominique Persoone: “Ik ben geen typische ondernemer. Ik heb nog nooit een businessplan gemaakt of managementboek gelezen. Wie bij een idee meteen begint te cijferen of te veel nadenkt, kan snel verlamd geraken door alle informatie. Ik ga altijd af op mijn oerinstinct, mijn buikgevoel. Als ik geloof in een idee, probeer ik zelf dingen in gang te zetten en mijn bijdrage te leveren aan een betere wereld.”

Ondertussen lopen er verschillende projecten waarmee Dominique Persoone wel degelijk het verschil maakt. Zowel op kleine als op grote schaal, in binnen- en buitenland.

Bijen op het dak

“Mijn zoon Julius wees me erop dat het er slecht aan toegaat met de bijen terwijl ze enorm belangrijk zijn voor de biodiversiteit. Toen hebben we besloten om bijenkassen te plaatsen op het dak van The Chocolate Line in Brugge en zelf onze eigen honing te produceren. Ondertussen vliegen daar nu ongeveer 10.000 bijen rond. Ook in Mexico hebben we op onze cacaoplantage bijenkasten staan.”

De verpakking van de chocolade uit de fabriek wordt gemaakt van cacaobladeren en is volledig duurzaam. Het plastic dat gebruikt wordt is een maïsproduct. Maar het grote maatschappelijke verschil maakt Dominique Persoone in het buitenland.

Chocolade uit Virunga Park

“In het Virunga Park in Congo telen de mensen cacao zonder te weten waarvoor het gebruikt wordt. Zonder de smaak van chocolade te kennen. Rond het park wonen 400 miljoen mensen die helemaal niets hebben terwijl 800 rangers het park beschermen. Samen met Prins Emmanuel de Merode bouwen we nu een chocoladefabriek in het park. Ons doel is het volledige productieproces in Virunga te laten verlopen, van het telen van de cacao tot de productie en het inpakken van de chocolade. Daarbij betrekken we zoveel mogelijk de lokale bevolking en produceren we ook een betaalbaar chocoladeproduct voor hen. 100% van de winst van de producten uit Virunga gaat naar het park, 50% naar de mensen, 50% naar de dieren.”

Positieve kettingreactie

Ook in Mexico waar hij een eigen cacaoplantage heeft probeert Dominique Persoone een bijdrage te leveren als medeoprichter van de We Care Foundation. “Ik werk onder meer samen met een herboriste die kruiden kweekt op onze plantage. De winst daarvan gaat naar het We Care project. Daar zien we ook een kettingreactie ontstaan van positieve initiatieven. Cacaobonen hebben veel schaduw nodig, dus hebben we in Mexico 4.000 bananenbomen geplant. Maar we kunnen die massa aan bananen niet verwerken. Daarom schenken we die dan weer aan de dierenbescherming van Mexico die ze maandelijks komt ophalen en aan de dieren in hun opvangcentrum geeft.”

Het mag duidelijk zijn: Dominique Persoone is veel meer dan een topchocolatier. Bij elk project denkt hij aan hoe hij extra positieve impact kan maken. “Het is vandaag toch niet meer mogelijk om te ondernemen zonder rekening te houden met de wereld waarin je werkt?”

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.