Direct naar content
  • Auteur

In mei 2021 spraken we Philip van Zuylen van Nijevelt, bestuursvoorzitter van familiebedrijf Duinrell, over de impact van de coronacrisis op zijn bedrijf. Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder. Hoe is het vakantiepark Duinrell vergaan?

Het is anderhalf jaar geleden dat we elkaar spraken. Hoe gaat het ermee?

‘Het is een roerig anderhalf jaar geweest. Maar je leert leven met de onzekerheden. We hebben financieel wat klappen gehad door de coronamaatregelen. Maar wij bestaan al decennia. Dan is je mindset anders. Moeilijke jaren horen er nou eenmaal bij.

Het belangrijkste voor ons was zorgen dat we geen afscheid hoefden te nemen van onze vaste werknemers. Dat hebben we gelukkig niet hoeven doen. We zijn een familiebedrijf wat al lang bestaat en veel van onze mensen werken hier al lang. Zij zijn net zo betrokken bij het bedrijf als wijzelf. Met z’n allen hebben we echt de schouders eronder gezet. De onderlinge saamhorigheid is fantastisch en ik merk dat de coronacrisis in die zin ons bedrijf juist heeft versterkt. Daar ben ik trotser op dan wanneer we een jaar hadden gedraaid met veel winst.’

Hoeveel last heb je van covid-maatregelen gehad? Of juist niet?

‘Heel veel last, natuurlijk. Soms moesten we dicht en als we open mochten dan zaten er allerlei beperkingen aan de hoeveelheid bezoekers. Ook viel een flink deel van onze reguliere klandizie, Engelse en Duitse gasten, weg. Dus moesten we ons meer op de Nederlandse markt richten. Maar, zoals een van onze commissarissen zei, we zijn net een raceauto. We kunnen hard remmen, snel optrekken, en snel schakelen. Als er nieuwe maatregels werden aangekondigd, kwamen we de volgende ochtend bij elkaar en hadden we binnen een uur onze protocollen aangepast. Die flexibiliteit en slagkracht hadden we ook echt nodig.’

Wat heeft het je gekost/ opgeleverd?

‘We hebben wat deuken opgelopen, maar we hebben er ook veel van geleerd. Op sommige punten heeft het onze manier van werken zelfs verbeterd. Al onze tickets zijn nu online te boeken. Op die manier kunnen we onze bezoekersaantallen beter sturen. En dat heeft voordelen. Vroeger stonden er rijen voor het Tikibad; nu werken we met tijdssloten en zijn die lange rijen verleden tijd. Ook zijn we creatiever geworden. Zo hebben we allerlei nieuwe buitenactiviteiten verzonnen en toegevoegd aan ons programma.’

Wat heb je van deze periode geleerd?

‘Het valt of staat met je medewerkers. Als werkgever moet je in zo’n crisistijd ook rekening houden met hun privé situatie. Bijvoorbeeld toen de scholen dichtgingen en veel van onze mensen overdag niet of minder konden werken omdat de kinderen thuis waren. Of jonge medewerkers die alleen woonden en heel graag naar kantoor wilden komen. Andersom waren de medewerkers ook flexibel. Toen het park dicht zat hebben we met z’n allen allemaal klusjes opgepakt die al langere tijd op plank lagen. Iedereen was nuttig bezig. Caissières waren bijvoorbeeld aan het schilderen. En dat gaf veel voldoening. Iedereen was trots op hoe Duinrell eruit zag. En die flexibiliteit van inzet is iets wat we zeker willen behouden.’

Heb je iets veranderd aan jezelf, je leefstijl, je manier van leidinggeven?

‘Ik heb nog meer vertrouwen in de kennis en betrokkenheid van de medewerkers. Het is ook hun Duinrell. Er kwamen allerlei initiatieven naar boven; we hebben niet alles van bovenaf bepaald.’

Heeft covid iets in jouw bedrijf of sector voorgoed veranderd?

‘Ja, vooral als het gaat om crowd management. Ik denk dat mensen in de toekomst niet meer bereid zullen zijn om lang in de rij te staan voor een attractie. Met tijdssloten konden we het afgelopen anderhalf de bezoekersstromen beter managen en we zagen dat de klanttevredenheid steeg. Dus dat is zeker iets wat we behouden in onze manier van werken.’

Hoe kijk je vooruit?

‘Als ik aan het begin van de pandemie had geweten dat dit twee jaar zou duren, had ik er waarschijnlijk meer slapeloze nachten door gehad dan nu het geval was. En dat maakt mij eigenlijk heel optimistisch over de toekomst. We zijn als bedrijf flexibel. Dat gaan we zeker nog nodig hebben, want ik verwacht echt nog wel wat tegenslagen. Maar aan de andere kant denk ik ook dat veel mensen staan te popelen om een dagje uit te gaan.’

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.