In Corona en de impact op ondernemers, het dagelijkse interview van Financial Focus, praten we met Hans Osnabrugge. Via Brooklyn Ventures investeert hij onder andere internationale belapp Talk360 en Mobile Interaction Company. Gelukkigerwijs zijn deze bedrijven tot op heden winnaars in de coronacrisis. ‘Talk360 is verdubbeld in een paar weken.’
Beluister het gesprek hieronder. Wilt u geen aflevering missen, ga dan naar uw favoriete podcast player om u te abonneren: Apple | Spotify | Google Podcasts | Pocket Casts
Luistert u liever met een video, dan kunt u ook op YouTube luisteren.
Talk360 is een bel app waarmee goedkoop naar het buitenland gebeld kan worden. Ik wil straks van jou weten hoe hard je servers roken de laatste weken. Eerst, wat is het verhaal achter Talk360 en hoe is het ontstaan?
Talk360 is ontstaan vanuit de gedachte dat het heel makkelijk zou moeten zijn voor iedereen, ongeacht leeftijd, om een mobiel nummer dat niet online is te kunnen bellen. Met name, om internationaal te bellen. Lokaal bellen is namelijk overal in de wereld goedkoop en makkelijk te doen, maar internationaal bellen is nog steeds duur. Men kent natuurlijk de bekende services zoals Skype en Whatsapp. Ik ben online, jij bent online. Dus we kunnen gratis bellen. Dit gebruiken wij zelf ook heel vaak, dat is fantastisch. Alleen zijn er ook heel veel user cases waarbij je toch een vast of mobiel nummer moet bellen, wat niet online is. Daar heb je een een gemakkelijke oplossing voor nodig. Dat hebben wij geprobeerd op te lossen met Talk360, en daar lijken wij redelijk in geslaagd.
Even voor de goede orde, voor degene die het gebruikt is het een app maar degene die je belt hoeft eigenlijk niks te hebben, toch?
Ja, dat klopt! Die merkt niet dat jij belt met een app. De geluidskwaliteit is hetzelfde en hij ziet gewoon jouw telefoonnummer in zijn telefoon verschijnen. Voor de ontvanger is er geen enkel verschil.
Het is dus goedkoper dan normaal internationaal bellen. Hoe krijgen jullie die lage tarieven voor elkaar?
Dat komt omdat dus de helft van het gesprek via internet gaat. Degene die belt, belt via internet. Daarmee sla je eigenlijk de internationale roaming charges over, en heb je alleen maar te maken met het beltarief dat wij rekenen. Dat is een wereldwijd wholesale tarief met een kleine opslag daarop. Daardoor is het al snel 80 tot 90% goedkoper dan wanneer je met je provider internationaal belt.
Jullie zijn hard gegroeid de afgelopen jaren?
Ja, zeker weten. Wij mogen niet klagen. We hebben miljoenen downloads, ruim een miljoen gebruikers. Betalende klanten in meer dan 200 verschillende landen. En kantoortjes in Zuid-Afrika, Nigeria en India. Het hoofdkantoor staat in Nederland.
Hoe zag jullie business er voor Corona uit? Want je zegt 200 landen actief. Nederland is niet jullie core business?
Nee, Nederland is niet onze core business. Nederlanders die vaak met familie, vrienden of zaken internationaal bellen zullen vaak online goed kunnen bellen. Onze core business zit hem veel meer in expats en emigranten wereldwijd, vaak in armere landen. Daar hebben we ook echt onze service goed op aangepast. Vanuit Nederland zien we toch vooral veel zakelijk gebruik, of bijvoorbeeld als je op reis bent en je moet de KLM bellen. Dat is nog altijd een vast nummer. Dan kan je niet met whatsapp bellen, en dan is het toch fijn als je vanuit Amerika met €0.02 per minuut kunt bellen in plaats van €1.50 per minuut. De core business zit dus op het internationale gedeelte.
Welke landen zijn nu grootverbruikers?
Onze klanten acquireren wij vaak online. Dat is eigenlijk de ene tak. Dat doen we wereldwijd en dan zie je toch landen zoals UK, Amerika en Australië. Dus landen waar veel expats wonen. Ook een groot stuk in het Midden-Oosten. In het Midden-Oosten is Whatsapp geblokkeerd, en hier niet. Daar zitten veel mensen die dagelijks problemen hebben om internationaal naar huis te bellen. En offline, onze fysieke kantoren, hebben wij met name in Zuid-Afrika een behoorlijke footprint. We hebben ook een team van 15 man.
En toen kwam de Corona crisis. Mensen zitten massaal thuis. Roken jullie servers op dit moment?
Ja absoluut, wij zijn afgelopen maand bijna verdubbeld in omvang. Als we kijken naar het verbruik van de belminuten gaat dat ontzettend hard. Eigenlijk kunnen wij in onze data zien waar een land of regio is in het Corona proces. Dat is vrij bizar en af en toe ook angstaanjagend om te kunnen volgen. Je ziet het echt met golven voorbij komen.
Maar jullie zagen in de data de Corona pandemie op ons afkomen eigenlijk?
Nou niet voordat het kwam, maar inderdaad vanaf het moment dat vanuit Italië het doorstroomde naar de rest van Europa en beyond, konden wij dat al in het belgedrag zien. Vooral rond lockdowns, dus eigenlijk de periode daaromheen zagen wij enorme stijgingen in de belvolumes. Vervolgens zie het weer iets afnemen, maar nog steeds op een hoger niveau dan normaal. Ik denk ook dat mensen meer tijd hebben om te bellen en je ziet een ander type gedrag. Maar vooral rondom de lockdowns in diverse landen, of het nou gaat om de US, Iran of Zuid-Afrika die afgelopen vrijdag in lockdown ging. De spikes zijn enorm.
Konden jullie dat aan? Ik weet bijvoorbeeld van de schoolapp Squla dat ze het even niet aankonden. Waren jullie hierop voorbereid?
We waren er niet op voorbereid, maar gelukkig kunnen de servers het aan. Onze cloud server zit bij Amazon dus daar kun je redelijk ongelimiteerd door schalen. Wat wij met name moesten doen was heel snel schakelen met leveranciers, dus de kanalen waar wij onze belminuten inkopen. Die schrokken wel even toen wij zo snel moesten bijkopen, en wij zelf ook. Dat was even goed op de centjes passen en zorgen dat wij met de leveranciers de juiste afspraken hadden. Dat zijn allemaal grote internationale spelers dus die schrikken ook niet heel snel. Maar het was wel echt even nodig om in te grijpen.
Talk360 is niet het enige wat je doet, je bent ook investeerder in Brooklyn Ventures. Kun je dat is uitleggen?
Absoluut, met Brooklyn Ventures zijn wij een zogenaamde venture builder. Dat betekent dat wij investeren en hands-on participeren in start-ups en scale-ups. De laatste tijd veel meer scale-ups. We zijn met drie eigenaren, en investeren nu in zes verschillende bedrijven die allemaal proberen op een eigen manier een positieve bijdrage te leveren aan de wereld, in de brede definitie. Dat zijn bedrijven die wij proberen van 5-15 man, als ze instappen, te brengen naar 50-100 man, met de lessons learned die wij hebben gehad over afgelopen tien jaar. Super gaaf en dankbaar werk om te mogen doen.
Je zegt net, we zijn met zijn drieën met zes bedrijven. Jullie hebben het onderverdeeld in twee bedrijven ieder. Wat is het andere bedrijf dat jij leidt en begeleidt?
Het andere bedrijf is Mobile Interaction Company, afgekort MIC. Bij MIC helpen wij goede doelen en musea om een mobile en belevenis journey te maken. Die mobiele transitie is natuurlijk al cruciaal voor goede doelen, musea, kerken en dergelijke. Het gaat natuurlijk ook stapsgewijs. Wat we de afgelopen zes weken merken is dat het van stapsgewijs naar noodzaak tot innovatie gaat, daar hebben wij dan concrete oplossingen voor liggen, die bedrijven snel kunnen inzetten. Daar is het op dit moment even 'all hands on deck'.
De wereld staat in brand, veel ondernemers staan op omvallen. Maar jij komt hier als grote winnaar uit de bus.
Ja dat heeft zeker iets cru's, maar gelukkig onderliggend: wij doen gewoon wat we al aan het doen waren, nu gaan alleen een paar dingen in de versnelling. Wat heel tof is, is dat binnen ons hele portfolio, en zeker deze twee specifieke bedrijven, we echt mensen helpen. Dat is wel extra dankbaar. We mogen nu bijvoorbeeld ook helpen bij Serious Request, wat over twee weken gelanceerd wordt. Dat is wel gewoon tof, als je daar een positieve bijdrage aan kunt leveren.
Dat zijn dus allemaal evenementen en organisaties die tot 1 juni niets kunnen. Jullie maken dat dan mobiel en digitaal en dan kunnen ze toch wel weer wat.
Ja, inderdaad. Bijvoorbeeld voor de hartstichting gaan we de eerste mobiele collect campagne lanceren. Een erg gaaf project en ook stoer van de hartstichting dat ze het aandurven. Deur-tot-deur collecteren gaat natuurlijk niet meer de komende maanden. Je moet dus met alternatieven komen. Die hebben wij samen met hen ontwikkeld en ook voor andere goede doelen nu klaargezet. Dit is het moment om een paar dingen anders te doen.
Het moment om te innoveren inderdaad. We weten één ding wel zeker: deze crisis duurt nog even, maar zal ook een keer stoppen. Wat zijn je verwachtingen als de wereld straks weer normaal gaat draaien?
Ik denk dat er bij ons een versnelling op een positieve trend is, die er al was. Dus ik verwacht dat het daarna gewoon goed blijft doorlopen, niet zozeer een dipje. Wat je nu wel ziet is een piekbelasting omdat mensen nu gewoon een oplossing nodig hebben en niet over twee maanden. Ik verwacht wel dat de hectiek op een gegeven moment wat rustiger zal zijn. Maar vooral bij de bedrijven, op een hoger basisniveau dan voor de crisis.
Heb je nog tips voor andere ondernemers? Waar zie je kansen?
Ik denk dat de kansen met name zitten in het echt brengen van concrete oplossingen. Iedereen is op dit moment zoekende: hoe kan ik de volgende stap zetten in mijn business? Hoe kan ik letten op mijn cash flow? Hoe kan ik klanten beter verzorgen? Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je goed blijft communiceren met je klanten en leveranciers. Ga je vooral niet onder je bureau verstoppen. Op het moment dat je in dienst verlening zit, die op dit moment digitaal is en nieuwe mogelijkheden naar voren brengt. Ga dan zeker met die concrete oplossingen nogmaals naar partijen die je in het verleden hebt gesproken, wat vastgelopen trajecten zijn. Innovatie waar het altijd om gaat komt op dit moment in beweging. Als Nederland hebben wij, zowel privaat als publiek, oplossingen nodig. Heb je iets goeds liggen, don’t be shy en breng het naar voren.
Zie je als investeerder kansen liggen?
Ja zeker, als investeerder hebben we altijd onze roze positieve bril op en denken we in mogelijkheden. Maar absoluut, dit is een crisis. Dat betekent dat er hele investeringen voorbij kunnen komen. Nogmaals, we willen dat alleen doen bij bedrijven die een positieve impact hebben op de wereld. Dus dan voelt het in ieder geval van twee kanten goed.