Direct naar content
  • Auteur

Beluister het gesprek hieronder. Wilt u geen aflevering missen, ga dan naar uw favoriete podcast player om u te abonneren: Apple | Spotify | Google Podcasts | Pocket Casts

Luistert u liever met een video, dan kunt u ook op YouTube luisteren.

In Corona en de impact op ondernemers, het dagelijkse interview van Financial Focus, praten we met horecaondernemer Michael Kras. Zijn zaken zijn dicht, dus de impact van de corona-epidemie op zijn ondernemingen is enorm. Hoe komt de horeca, en zijn zaken in het bijzonder, deze dreun te boven?

Welke bedrijven heb je allemaal?

Twee in Haarlem: Roast Chicken Bar en vis bar Monk. En dan nog een strandpaviljoen, waar wij het management en personeel voor verzorgen.

Hoelang ben je al horeca ondernemer?

Deze zaken run ik sinds 2015 en ik ben horeca ondernemer sinds 10/12 jaar.

Dus jij bent eigenlijk in de financiële crisis van na 2008 begonnen. En toen kwam zondagavond 15 maart?

Ja, naja hij zat er natuurlijk aan te komen. Dus wij hebben in de week daarvoor niet stil gezeten en gelukkig door de hoeveelheid werk die wij hebben en omvang daarvan, ga je toch kijken welke dingen mogelijk toch nog omzet kunnen genereren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan take-away en bezorging, wat wij eigenlijk al deden voor het virus, dat uit te gaan breiden. Daarnaast een kiosk op het strand, dat zijn de zaken waar wij ons nu op focussen. Maar de klap zondag die was niet minder hard daardoor maar ik probeer zeker ook voor mijzelf en het team optimistisch te blijven en kansen te zien, in plaats van de beperkingen die er nu eenmaal zijn.

Je zegt “De klap was niet minder”, kun je even omschrijven wat er door je heen ging?

Ja, heel dubbel. Wij komen ondanks dat wij nu goed in het zadel zaten uit een zware periode in 2018, toen hebben wij een vestiging van Roast Chicken Bar in Delft moeten sluiten omdat hij niet zo van de grond kwam als dat we voorheen begroot en gehoopt hadden. Zwaar weer is voor ons dus niet helemaal vreemd. De ene kant van de klap was dat ik dacht goh daar gaan we weer, maar aan de andere kant vind ik dat de gezondheid van Nederland en mijn team in het bijzonder natuurlijk voorop staat. Dus ja, we leven gelukkig in een goed land waar hopelijk de beloofde voorzorgsmaatregelen voor personeel en ondernemers getroffen worden. Dat is nu uitgesproken en zijn wij natuurlijk in afwachting van een tweede plan en ook daadwerkelijk de opvolging daarvan, al ben ik wel bang dat ook wij volgende maand, wel in heel zwaar weer zitten.

Ik belde jou al eerder vandaag en toen zei je dat het echt even niet uitkwam omdat je allemaal dingen moest regelen. Kan jij ons even meenemen in wat er allemaal in jouw agenda staat vandaag?

Ja nou vandaag was het een extreem drukke personeel dag. Wij hebben met ons team marketing en koks ons take-away delivery platform geüpdatet en uitgebreid van voorheen een exclusiviteit samenwerking met Deliveroo maar die wij nu willen uitbreiden naar Ubereats, Thuisbezorgd en Deliveroo zelf natuurlijk. Dus dat loopt. Dat was dan vooral voor Roast Chicken Bar wat een avond concept is. Daar gaan we nu ook met de lunch open. En maken wij eigenlijk een shift van 12:00 ‘s middags tot 9 uur ‘s avonds. Daarnaast willen we omdat de keukens van Monk en Roast naast elkaar zitten, weliswaar verschillende concepten, willen we toch met Monk ook een kleine kaart doen. Daarbij proberen we continu na te denken of het logistiek te doen is en of we niet heel veel werk steken in zaken die straks volledig in het diepe kunnen vallen. Daar zijn wij druk mee.

Nou ben je druk met take-away en bezorgingen, dat zijn meerdere horeca ondernemers aan het doen blijkt uit de laatste berichtgevingen. Maar ik denk dat jij als horeca ondernemer altijd boven op je omzet zit, en nu mis je gewoon 21 dagen van je volledige omzet. Gaan de bezorgingen iets goed maken of ga je echt heel veel missen?

Nee, je vroeg natuurlijk hoe mijn werkdag eruit zag vandaag, maar mijn werkweek is eigenlijk als ik het over de Corona impact heb, anderhalve week geleden al gestart. Waarbij wij hebben dag en nacht met onze adviseurs bezig zijn om voorzorgsmaatregelen te nemen richting onze leveranciers en derde bedrijven (denk aan vuil, etc.).

Wij zijn tot noch toe altijd goed van betalen binnen de betalingstermijn, nou daar gaan wij nu kijken of wij de huidige condities kunnen bevriezen en even een nieuw nulpunt kunnen maken om zo deze periode door te kunnen komen. Tot zo ver slagen wij daar redelijk in. Ik heb het dan dus ook over vaste kosten, huur, om zo te kijken of we iets kunnen doen. Ieder euro is er een.

Dat snap ik. Er wordt gesproken over bepaalde steun vanuit de overheid. Ben jij ook al bezig daarin je weg te vinden?

Ja dat is het eerste wat wij gedaan hebben voor het personeel. Wij hebben werktijdverkorting aangevraagd dus die aanvraag loopt nu. Andere kredieten en dat soort dingen ben ik niet direct happig op, maar ik denk dat wij er niet onderuit kunnen. Wat ik net al aangaf, onze focus ligt op het vergaren van omzet die wij kunnen pakken. Dat geldt niet alleen voor de take-away maar ook de kiosk op het strand. Er zijn toch een hoop Nederlanders die naar het strand gaan, ook vandaag. In ieder geval proberen we ervoor te zorgen dat een dag geen geld kost, dan denk ik dat we al een heel eind komen. Zo keken we eerder deze week van uur tot uur, en nu een beetje van dag tot dag, hoe we dat kunnen managen.

We hebben het nu echt over jouw eigen bedrijf gehad, maar laten we het iets breder bekijken. Wat betekent dit voor de totale horeca sector?

Ja dit gaat een verschrikkelijke impact geven. Ik denk dat zeker er voor de eenmanszaken en VOF bedrijven, zolang er niet snel steun is, en dan denk ik echt aan een week of maximaal 3 weken, zowel zakelijk als privé, grote problemen komen. Dat is de eerste impact. De andere impact is dat er nu, hoe loyaal leveranciers doorgaans ook zijn, nu toch bij startende ondernemers en ondernemers die al in zwaar weer zaten, dat dit echt de strop wordt. Dat geeft een stok om mee te slaan voor de tegenpartijen. Dus dat gaat ook een enorme impact hebben. En dan denk ik ook het toerisme, de globalisering waar we toch met zn allen in zitten. Vooral in de grote steden zoals: Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag, ja die draaien echt gigantisch op het toerisme. Dat valt nu sowieso al weg, maar ik denk ook dat dat pas na de zomervakantie echt weer wat gaat worden.

Ja niemand heeft natuurlijk enig idee waar dit naartoe gaat. Dit is volslagen nieuw. Kan je als horecaondernemer ook behoeden voor dit soort situaties?

In de horeca hebben we te maken met gigantische cash-stromen. Als je het goed doet komt er heel veel binnen, maar er loopt ook heel veel weg, de marges zijn heel dun. Er valt naar mijn idee toch wel meer uit een dag te halen dan dat er tot nu toe gedaan werd. Het was redelijk makkelijk, de terrassen zaten vol, de restaurants zaten vol, dus het liep wel. En dan denk je als ondernemer misschien wat makkelijker, en dan bouw je geen buffer op.

Hoe kijk je naar deze hele moeilijke tijd? Maak jij je echt zorgen over het Coronavirus?

Nou ik ga nu iets heel raars zeggen. Maar ik heb een kindje verloren. De crisis zoals ik die gehad heb, dat was verschrikkelijk en dat wil ik ook nooit meer meemaken. Maar daardoor ben ik wel persoonlijk iets harder geworden. Ik weet alleen precies wat mensen nu zouden kunnen voelen, want als de grond onder je voeten vandaan zakt en je ziet geen lichtpuntje, want dat zien we nu nog niet (er is gezegd: tot koningsdag dicht, maar ik kan me niet voorstellen dat we straks met koningsdag open zijn), dat is een verschrikkelijk gevoel, dan moet je echt goed in je schoenen staan en een sterk thuisfront hebben om dat te boven te komen.

Je zegt dat straks na 6 april we niet ineens kunnen gaan doen alsof er niks aan de hand is?

Nee dat gaat niet gebeuren, dat zou ik zelf ook ongezond vinden. Mochten we straks de melding krijgen dat we weer open mogen, dan ga ik in ieder geval stapsgewijs open, en gezond open. Gezond open voor daadwerkelijk de gezondheid, maar ook economisch gezond. Want als je nu in één keer volle roosters gaat inzetten, volle voorraden.. Ja ik ga er niet vanuit dat het restaurant ineens weer vol zit, dat zal een opstart periode nodig hebben.

Heb je nog tips voor andere ondernemers?

Ja ik denk dat de beste tip is: maak voor jezelf een checklist met dingen die je wel kan doen, en waar de besparingen nu liggen. Maak deze checklist zo lang en gedetailleerd mogelijk. Aan de ene kant: de kansen voor bezuiniging nu, ga in gebouw modus. En aan de andere kant, als je zo weer open gaat, maak er een soort openingscampagne van. Doe alsof je volledig heropent, dan blijft het ook nog enigszins leuk en kunnen we straks weer vol frisse moed geld verdienen.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.