Direct naar content
  • Auteur

In Corona en de impact op ondernemers spreken we met Philippe Vorst, CEO van New York Pizza. Jaarlijks vliegen er 10 miljoen pizza’s over de toonbank wat heeft geleid tot 110 miljoen euro omzet in 2019. Deze tweede pizzaketen van ons land had flinke groeiplannen klaar liggen voor de komende jaren. Maar… moeten die nu weer even in de ijskast?

Beluister het gesprek hieronder. Wilt u geen aflevering van ‘Corona en de impact op ondernemers’ missen, ga dan naar uw favoriete podcast player om u te abonneren op deze podcast: Apple | Spotify | Google Podcasts | Pocket Casts

Beluister de podcast


Heeft u liever een video, dan kunt u ook op YouTube luisteren.

Vandaag spreken wij met Philippe Vorst, CEO van New York Pizza. Jaarlijks vliegen 10 miljoen pizza’s over de toonbank wat heeft geleid tot 110 miljoen euro omzet in 2019. Deze tweede pizzaketen van ons land had flinke groeiplannen klaarliggen voor de komende jaren, moeten die nu weer even in de ijskast? Dat is een van de vragen die ik heb maar dat volgt later.

Philippe, ik denk dat jullie als bezorgdienst het minst hard geraakt zijn van alle horecatakken. Klopt dat?

In de bezorgdiensten wel, maar wij doen meer dan alleen New York Pizza. Wij hebben meerdere bedrijven. We hebben ook een deeg fabriek, en daar worden we keihard getroffen. Het is een exportbedrijf en daar zijn we 60 tot 70% van onze klanten tijdelijk kwijt. We hebben Slice restaurants, een stuk of 10. Die zijn allemaal tijdelijk dicht. En we hebben een belang in een andere keten, restaurants, die ook allemaal dicht zijn. De delivery handel is heel goed, dat gaat hartstikke goed. Dus alles bij elkaar horen wij nog steeds bij de gelukkigen in de samenleving, omdat wij gewoon door kunnen draaien. Maar wij worden wel degelijk geraakt.

Je noemde even de Slices, dat zijn denk ik de New York Pizza vestigingen op stations, of bedoel je dat niet?

Dat zijn de vestigingen op A1 winkellocaties. Dat is echt high-traffic toerisme en uitgaanspubliek. Dat is er allemaal niet. Die zouden wel voor de afhaal open mogen zijn, maar dat heeft geen zin. Omdat alle aanstroom van klanten er gewoon niet is.

We hadden net even een voorgesprekje, jij zit achter 5/6 schermen vertelde je. Kijk jij nu ook dagelijks naar de cijfers, naar de omzet en hoeveel pizza’s je verkoopt?

Wij zijn echt een data gedreven bedrijf. Je kijkt niet alleen naar omzet, je kijkt ook naar conversie op de app, gemiddelde besteding, nieuwe klanten, ten opzichte van vorig jaar, bepaalde regio’s en wat de kwaliteit van de omzet is.

Hoe gaat het nu dan met de verkoop van de pizza’s? Je zei dat de delivery als een speer gaat, maar jullie zijn meer dan dat. Kun je al een voorspelling wagen van hoe dit jaar eruit gaat zien, minder dan de andere jaren?

Ja natuurlijk, we worden gewoon keihard geraakt. Als je in je deegfabriek naar 20 landen exporteert en dat is in een keer een beetje opgedroogd omdat de klanten gewoon dicht zijn. He is afhankelijk van hoe lang dat gaat duren voordat dat weer opengaat en in wat voor tempo dat zich herstelt. Dat heeft grote impact op ons. Die slice vestigingen, die hebben ook torenhoge huur in de winkelcentra. Dat hakt er ook in, als je de huur gewoon moet doorbetalen. De bezorgdiensten, hartstikke goed, we openen ook gewoon vestigingen in de Corona tijd. Dat gaat gewoon door, en daar gaan we ook dit jaar heel sterk vestigingen in openen. Dat is het geluk waarbij wij ons in onze handen mogen knijpen dat wij in een hoek zitten die gewoon gedeeltelijk goed waait.

Jullie hebben meer dan 220 vestigingen, als ik het goed heb begrepen. Dat zijn franchisevestigingen. Hoeveel overleg heb je dan nu met al die franchiseondernemers?

Veel. We hebben juist eigenlijk een heel pakket van maatregelen toen die crisis kwam, dan weet je eerst niet wat open mag blijven, wat dicht gaat. De overheid moet zoveel regelen dat je dus niet weet of je wel voor de afhaal of bezorging open mag blijven. Ik denk dat tot en met Pasen onze hele directie eigenlijk 7 dagen in de week heeft gewerkt door te bellen met de franchiseondernemers, maar ook elke dag een update te geven, een Q&A. Ik geloof dat wij 18 nieuwsbrieven hebben verstuurd waarin niet alleen staat hoe wij zorgen voor onze zorgverleners, om gewoon ook hen een hart onder de riem te steken. Dat zijn namelijk degene die ervoor zorgen dat wij gewoon doorgaan. Maar ook tal van maatregelen en voedselveiligheid. Ook hebben we ons assortiment aangepast, zodat we geen handelingen meer na de oven hebben. Zo is alles voedselveilig en gebakken. We hebben cash direct uitgezet. Contactloos bezorgen hebben we ingevoerd. Allemaal regelgeving over afstand houden. We hebben een Q&A met 70 vragen moeten beantwoorden. Elke keer komen franchiseondernemers of praktijkvoorbeelden weer met nieuwe vragen waarop we nog geen antwoord op wisten. Elke dag begonnen we met een zoom call met de hele directie om eigenlijk alle punten van de verschillende bedrijven en afdelingen door te nemen. Je moet iedereen thuis laten werken, en dat heeft implicaties op de interne communicatie. We hebben interne nieuwsbrieven, externe nieuwsbrieven. We hebben alles gedaan wat er maar te verzinnen valt. En altijd eigenlijk eerder dan dat de overheid maatregelen aankondigde.

Moet je er nu kort bovenop zitten? Er zijn vast ook wel wat jonge ondernemers die een New York Pizza vestiging hebben. Die hebben nog niet echt een crisis mee gemaakt, jij bent als ondernemer gepokt en gemazeld.

We zitten er heel kort op. We hebben trainers, consultants. We wilden dat ze elke 2 dagen met alle franchiseondernemers contact zouden hebben met alle problemen en vragen die er zouden zijn. Na twee weken werd die frequentie lager omdat ze eigenlijk een beetje misselijk werden van de hoeveelheid contact die wij met ze op namen. Dat we op zoek waren naar vragen, in plaats van dat we ze kregen. Daardoor heb je eigenlijk ook wel heel veel rust in de keten gekregen.

Nu praat ik even uit eigen ervaring. Ik heb laatst ook een pizza besteld, erg lekker. Tijdens het eten ontstond er toch een discussie tussen mijzelf en mijn vrouw over hoe de pizza bereid zou zijn en of de pizzabakker niet iets onder de leden zou hebben. Je noemde net al even de gezondheid hoog in het vaandel staat. Welke extra maatregelen heb je daarvoor getrokken?

Hele duidelijke maatregelen. Gewoon dat bij de geringste verkoudheid of de geringste symptomen mag je al niet meer op het werk komen, mag je al niet meer in de winkels werken. Daar heel erg op letten, elke dag. We hebben hier op het hoofdkantoor een groothandel, een deegfabriek en een kantoor. Die hebben wij aan de hand van ‘Chinese Walls’ ingericht, maar dan fysiek. Die mag niet meer door die entree, de fabriek mag alleen maar door de loading docks, de kantoren hebben een andere entree. Zij kunnen gewoon helemaal niet meer in contact met elkaar komen. In de winkels hebben we eigenlijk heel sterk dat de medewerkers anderhalve meter afstand moeten houden. Dat is erg moeilijk in een bewegelijke wereld. Wat het allerbelangrijkst is, is dat wij eigenlijk alle voedselveiligheid maatregelen hebben genomen die er bestaan. Dat eigenlijk alle handelingen waarbij wij het product aanraken, plaatsvinden voor de oven. Dus als er al zeg maar iemand theoretisch met geen symptomen, maar die wel Corona zou hebben, aan het werk is en de pizza maakt, gaat de pizza daarna 6 minuten op 245 graden de oven in. En daarna raken we niks meer aan. Dan wordt de pizza in de doos geschept en gaat hij gewoon naar de klant. Dan bezorgen we contactloos, er is geen cash meer. We leveren de pizza af en raken de klant niet aan maar we zetten het voor de deur neer, en nemen weer afstand. Op die manier is het eigenlijk voor de consument, naar al onze kennis, volledig veilig.

Zo meteen gaan we het nog even hebben over jullie toekomstplannen en toekomstkansen, maar eerst wil ik het even hebben met jou persoonlijk als ondernemer. Vraagt deze periode andere skills van jou als ondernemer?

Ik loop niet weg van een crisis. Ik vind dat soms intellectueel ook heel interessant om te weten wat je moet doen en wanneer je wat moet doen om daar sterker uit te komen. Ik sprak een vriend van mij en die zei: ‘Never miss a good crisis’ en die zit dus elke dag op grote afstand met kandidaat klanten en Uber Eats te lunchen op zijn kantoor. Die zegt dat dit eigenlijk een hele mooie kans is, als je tijd hebt, om mensen te spreken en te zien. Eigenlijk zijn wij nu, nadat de stress weg is, hele grote plannen aan het maken om hier heel veel sterker uit te komen. Maar ik zit in de gelukkige situatie dat ik niet failliet ga.

Waarom niet?

Omdat ik 27 jaar lang heel zuinig ben geweest, geen schulden heb, en niet afhankelijk ben van derden voor de continuïteit van het bedrijf. En omdat de bezorgdiensten nog open zijn.

Interessant, daar gaan wij zo even op door. Nog even over jou persoonlijk. Heb jij ’s ochtends nog net zoveel zin om naar je bedrijf te gaan als pakweg, drie maanden geleden? Je noemt net het woord stress, en die is even verdwenen. Had je toch je zorgen toen het op ons af kwam?

Ja, ik had zorgen. Maar dan moet je ook je plek als CEO van de groep innemen. Dan moet je juist jezelf laten zien, en elke avond laat nieuwsbrieven naar alle franchiseondernemers, collega’s intern schrijven. Alle informatie bundelen en juist je plek even opeisen. Wat ik nu merk, is dat wij echt een hele fantastische directie hebben. En hele goede franchisepartners, en dat het hele land het eigenlijk heel goed doet en wij er eigenlijk heel sterk voor staan. Nu voel ik mij wat relaxter en wat minder belangrijk.

Hoeveel ervaring heb jij met crisis en hoe zwaar bestempel je deze?

Nou, we hebben veel ervaring met crisis. Maar de bezorging en economische crisis, die zijn geen vijanden van elkaar. Wel de restaurants en de groothandel. Wij zijn een vervanging van duur uiteten, er is een vast bedrag dat je uitgeeft. En je wilt toch wel wat gemak hebben. We moeten ons marketingbeleid en een heleboel andere dingen erop aanpassen. Maar als we dat goed doen, daar hebben we ervaring mee, dan kan je er heel sterk uitkomen. Hoogconjunctuur of laagconjunctuur, je moet je aanpassen. Soms moet je wat meer korting geven, soms wat minder. Je moet je marketingbeleid erop aanpassen. Uiteindelijk moet je in veranderende omstandigheden veranderend gedrag vertonen.

Volg jij het nieuws dagelijks?

Ik lees al mijn hele leven heel veel. Ik lees elke dag minimaal 2 uur. Niet alleen het nieuws, maar van alles. Ik ben een veelvraat aan nieuwsgierigheid. Ik houd alles goed in de gaten, maar lees sowieso altijd al veel.

Heb je een moment gehad, toen al die ellende op ons afkwam, dat je je ook persoonlijk zorgen hebt gemaakt?

Voor de familie en de oudere generatie, voor je medewerkers en continuïteit voor onze franchisepartners. Ja, daar heb ik mij wel zorgen om gemaakt. Maar ja, zorgen maken kost heel veel energie, ik zit meer in de hoek van oplossen en maatregelen nemen om te voorkomen dat het leed groter wordt. Wij kunnen dat doen, ik sprak gister ook een vriend die zei: ‘hoelang gaat dit duren? Want ik hol achteruit’. Want de overheidsmaatregelen zijn alleen maar loonkosten, maar voor een heleboel bedrijven is loonkosten namelijk maar een klein onderdeel van het totaal. De confectie is nu een directe nachtmerrie. Daar kom je er niet met loonkosten, daar heb je ook voorraden, seizoenen en ga zo maar door.

Je zei net al, failliet ga ik niet. We spraken in het begin ook al even over dat jullie 220 vestigingen hebben. Ik las ergens dat jullie in 2022 naar 300 vestigingen willen doorgroeien, gaat dat nog lukken?

Dat gaan we niet redden, maar een jaar later wel. Ik heb vanmorgen twee franchise contracten getekend die in de komende acht weken opengaan. Dus ik ben heel positief voor onze delivery tak van het bedrijf, die gaat ook fantastisch. Ik heb een contract voor een winkel in Duitsland getekend, er gaat een tweede winkel open in omdat de eerste winkel wonderbaarlijk goed gaat. Dus het is ook gewoon een kwestie van ook doorgaan met ondernemen in slechte tijden.

Is dat ook wat een echte ondernemer betaamd? Juist in slechte tijden de kansen zien?

Ik heb dat altijd zo gezien. Ik handel niet in aandelen, maar er was een paar weken een moment dat ik dacht, nu is het wel het moment om aandelen te kopen. Ik had niet eens een contract om dat te kunnen kopen. Maar dat was precies op het moment dat niemand aandelen wilde kopen, dan wordt het interessant om ze wel te kopen. Ik geloof erg sterk in wat Warren Buffet altijd zegt: je moet bedrijven kopen die een goed lange termijn vooruitzicht hebben, die in een dip zitten met een slechte CEO. Ik geloof dat als mensen onrustig worden, dat dat het moment is om tegengesteld te handelen.

Nu las ik ook een interview dat je ondernemers adviseert om genoeg cash aan te houden. Dat was in januari van dit jaar, je had toen al gelijk.

Dat is niet een wijsheid, dat is gewoon gezond verstand. Als je steeds maar tegen je plafond aan leeft. Als je in de ratrace met je buren wilt meedoen met auto’s en spullen. Je kan toch niet winnen. Je kan maar beter een beetje vooruitdenken.

Wat is jouw verwachting van de horecasector? Wordt dat een bloedbad zoals voorspeld? Of kan het de 1.5 meter samenleving aan?

Ik lees zoveel tegenstrijdig onderzoek. De podcast van Jort Kelder en Maurice de Hond vond ik buitengewoon interessant. Waarin Maurice de Hond zegt dat het ook met luchtvochtigheid heeft te maken en grote groepen bij elkaar. Dan lees je van een Israëlische professor die zegt: ‘welke maatregelen ook genomen worden, de cyclus van de Corona crisis neemt in elk land dezelfde vorm aan, met pieken’. Ik weet het niet, is het Zweedse model nou fantastisch of rampzalig? Ik durf daar weinig over te zeggen. Ik weet wel dat als het lang duurt, dat er verschrikkelijk veel pijn komt in de horecasector. Ik was gister in een restaurant in Amsterdam eten halen voor mijn gezin, toen werd ik zo aardig door deze mensen bedankt voor de klandizie. Dat vond ik zo fantastisch. Toen dacht ik: ik word nu heel lang klant, ik blijf hier komen. Er zitten dus ook kansen. Maar als het te lang duurt… Ook de vastgoed eigenaren spelen een belangrijke rol. Zijn zij bereid om de horeca te helpen? Overheid, vastgoed, het is een combinatie van factoren, maar ik denk dat iedereen die al tegen het plafond aanzat of moeilijk zijn brood verdiende, die kunnen heel moeilijk overleven.

Er zijn heel veel horecazaken bijgekomen de laatste jaren, veel die meeliften op het economisch tij dat sky-high ging. Veel nieuwe concepten maar allemaal berekend met een hoeveelheid tafeltjes, die je nu waarschijnlijk niet meer kwijt kan. Dus ook al heb je deze moeilijke fase overleefd, dan moet je alsnog naar de tekentafel.

Die anderhalve meter is zo complex. Als je met je gezin, met vijf mensen uit één huishouden gaat eten. Dan moet je daar ook als restaurant op voorbereid zijn. Met ééntjes, tweetjes, viertjes. Het is zo complex dat het ondoenlijk is. Ik hoop maar op een goed en snel vaccin, want de anderhalve meter economie in de bioscopen, voetbalstadia, discotheken en restaurants gaat hem niet worden.

Kijk jij stiekem ook naar je concurrenten? Wie hebben het zwaar, waar liggen de mogelijkheden? Het is toch een beetje de ‘survival of the fittest.’

We hebben eigenlijk maar één serieuze concurrent. Op marketinggebied doen zij ons na en zijn wij een stuk innovatiever dan dat zij zijn. Daar kijk ik niet naar, maar ze zijn wel erg professioneel en goed. Ik hou ze in de gaten maar ze innoveren een stuk minder dan dat wij doen. Ik kijk liever naar het buitenland, wat daar gebeurt. Daar zie je meer innovaties dan in Nederland.

Het is vandaag dinsdag 21 april en vanavond gaat premier Rutte ons weer toespreken. Wat vind je tot nu toe van de intelligente lockdown? Ik lees toch bij een aantal ondernemers op LinkedIn dat die toch wel weer door willen gaan. De mening van Jort Kelder, die vorige week wat hoon over zich heen kreeg, die delen zij nu een beetje. Hoe kijk jij daarnaar?

Ik hoop ook uit de intelligente lockdown te komen. De ziekenhuizen doen het heel knap en onvoorstelbaar. Opgeschaald naar genoeg ic-bedden. De zorgverleners doen ongelofelijk knappe dingen, en lopen op hun tandvlees, dankzij hun kunnen we goed functioneren. Hoe dom zou het zijn als je die lockdown te snel loslaat waardoor je alsnog weer terug moet naar een lockdown. Ik hoop dat vanavond besloten wordt dat scholen weer opengaan, dat ze de eerste stap zetten. Dat ze dan eerst even een week of twee kijken wat het effect is. Daarna kunnen ze het stapsgewijs loslaten. Gewoon op een intelligente wijze. Ik heb wel een verwijt aan Rutte en zijn collega’s. Een groot verwijt, dat ze erg langzaam zich hebben voorbereid. Als je hoort dat ze pas half maart naar Phillips hebben gebeld voor beademingsapparatuur, dat vind ik krankzinnig. Alles daarna vind ik fantastisch.

Diep respect ervoor, wat dat betreft.

Ja, behalve dan mijn oude republikeinse mening. Dat is toch dat ik een grote afwezige zie en dat is onze koning.

Philippe ik wil je hartelijk bedanken voor je tijd en ik wens je heel veel succes in deze roerige tijden. We eindigen altijd met een laatste vraag. Heb je nog tips voor andere ondernemers, waar liggen de kansen wat jou betreft?

De kansen liggen op het digitale vlak. Of het nou online winkelen is of horecaondernemers om reclame te maken. Als je daarin excelleert kan je het als horecabedrijf echt heel goed doen.

Goede apps bedenken wellicht?

Ja, of gebruik maken van de bestaande platformen. Uber Eats, Deliveroo, Thuisbezorgd.

Dat is al grootschalig gedaan, toen iedereen in de intelligente lockdown moest.

Dat heeft ook een heleboel bedrijven, heel veel gebracht.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.