We hebben een giftenregeling voor ondernemingen en een giftenregeling vanuit privé. In de afgelopen jaren is ten minste één van deze regelingen jaarlijks gewijzigd. Dat geeft onrust en maakt het er niet makkelijker op. Ook met ingang van 2025 zijn er grote wijzigingen opgetreden. En het lijkt erop dat er nog meer in het verschiet ligt. Wat is de stand van zaken op dit moment?
De wijzigingen voor 2025
De periodieke schenking vanuit privé was in 2023 beperkt tot € 250.000 per jaar. In 2025 is de maximale aftrek verhoogd tot € 1,5 miljoen per jaar. Dat is gebeurd ondanks dat de regeling niet goed uit een evaluatie is gekomen. De politiek kan grillig zijn, zullen we maar denken. Meer over schenken aan goede doelen vanuit privé leest u in mijn artikel “Schenken aan goede doelen in 2025”.
Noot: met goede doelen bedoel ik instellingen die beschikken over de status van algemeen nut beogende instellingen (ANBI’s).
Vennootschappen zoals besloten vennootschappen (bv’s) of naamloze vennootschappen (nv’s) betalen vennootschapsbelasting over hun winst. Tot op zekere hoogte is een schenking aan een goed doel fiscaal aftrekbaar. Dit geldt voor giften tot 50% van de winst met een maximum van € 100.000. Het leek erop dat deze giftenaftrek zou sneuvelen, vanuit het idee dat de aandeelhouder de gift maar vanuit privé moet schenken. Het schrappen van de regeling zou de wet ook wat makkelijker maken. Maar de Tweede Kamer wil geefgedrag van ondernemers niet beperken en heeft de regeling in stand gehouden.
In 2024 werd een schenking vanuit een vennootschap, die geen aftrekbare gift is, niet gezien als een dividenduitkering. Deze regeling geldt niet in 2025. Dit raakt een beperkte groep zeer grote gevers. Bijvoorbeeld een ondernemer die (een deel van) een bedrijf in een bv, wil schenken aan een goed doel. Of een ondernemer die na verkoop van een bedrijf in een bv (een deel van) de opbrengst wil schenken. Het gaat soms om giften van tientallen miljoenen. Meer hierover leest u in mijn artikel “Uw bv als gulle gever”.
Wijzigingen voor 2026?
Er zijn twee ontwikkelingen die op korte termijn kunnen leiden tot aanpassingen van de giftenregelingen. Of in ieder geval tot voorstellen om die regelingen aan te passen.
- Het kabinet is een onderzoek gestart naar de mogelijkheden van omvorming van de giftenaftrek naar een matchingsubsidie. Bij de huidige regeling gaat het fiscale voordeel naar de donateur, in de hoop dat die daardoor meer gaat geven. Dat blijkt maar in zeer beperkte geval. Bij het matchingsubsidie krijgt het goede doel geld van de overheid, naarmate zij geld bij het publiek en ondernemingen weet te werven. Momenteel wordt verkend op welke manieren zo’n subsidie kan worden vormgegeven en wat hierbij de gevolgen zijn voor donateurs, goede doelen en voor de uitvoering. De uitkomsten van dit onderzoek worden dit voorjaar gepubliceerd.
- Goede doelen Nederland (GDN) en het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) hebben een commissie van deskundigen ingesteld. Deze commissie heeft in een rapport ‘Beter Geven II’ inmiddels voorstellen gedaan over de versterking van de giftenaftrek. Het ministerie van Financiën is niet inhoudelijk betrokken bij deze commissie.
De voorstellen uit het rapport Beter Geven II
Men heeft onderzocht op welke wijze de giftenaftrek doelmatiger en beter uitvoerbaar kan worden gemaakt en hoe de sector daaraan kan bijdragen. In het kort de voorstellen:
- De commissie stelt een renseigneringsregeling voor periodieke giften voor. Goede doelen geven dan aan de Belastingdienst aan welke giften zij ontvangen en die kunnen dan worden verwerkt in de vooraf ingevulde belastingaangiften van de donateurs. Dat verbetert de betrouwbaarheid en controleerbaarheid van de giftenaftrek.
- De commissie benadrukt het belang van de periodieke gift voor goede doelen.
- Ter vereenvoudiging kan de aftrek voor schenkingen aan steunstichtingen SBBI en de extra aftrek voor schenkingen aan culturele instellingen vervallen.
- Voor andere schenkingen stelt de commissie een drempel in van een vast bedrag in plaats van een percentage van het inkomen. Bijvoorbeeld een bedrag van € 100 in plaats van de huidige 1% van het inkomen. Hetzelfde geldt voor het aftrekplafond (nu 10% van het inkomen).
- De commissie bepleit een regeling om de overdracht van ondernemingen (wederom) fiscaal te faciliteren.
Het kabinet heeft nog niet inhoudelijk gereageerd op de voorstellen.
De rentmeestervennootschap
Vanuit de Tweede Kamer is er vraag naar een nieuwe ondernemingsvorm, de rentmeestervennootschap. In een motie is het kabinet opgeroepen hier een voorstel voor te doen.
Bij een traditionele vennootschap hebben de aandeelhouders zowel de zeggenschap als het financiële belang. Bij het rentmeestermodel (ook wel steward-ownership) heeft de onderneming geen aandeelhouders in traditionele zin. De zeggenschap en het financiële belang zijn bij het rentmeestermodel van elkaar gescheiden:
- De zeggenschap wordt uitgeoefend door rentmeesters: rentmeesters richten zich op het belang van de onderneming zelf. Ze stellen de continuïteit en doelstelling van de onderneming centraal.
- De winst is van de onderneming en dient de continuïteit en doelstelling van de onderneming. Dividenduitkeringen zullen zijn afgestemd op een redelijke vergoeding voor het verschafte kapitaal.
Het kabinet is echter niet enthousiast. Het kabinet wil juist een eenvoudiger belastingstelsel en daarin past geen nieuwe regeling voor rentmeestervennootschappen. Als iemand een dergelijke structuur wil opzetten, is dat volgens het kabinet al mogelijk. Dat is inderdaad het geval, maar er kunnen wel fiscale horden zijn die genomen worden. Dat zien we als de onderneming wordt overgedragen aan een goed doel. Het vervallen van de regeling ‘geven uit de bv’ is wat dat betreft een stap achteruit. Hoewel, past het eigenlijk niet goed bij de rentmeestersgedachte dat de schatkist er geen veer voor hoeft te laten?
In ieder geval een interessante maatschappelijke ontwikkeling die zich zal voortzetten, met of zonder aanpassing van regelgeving.
Vinger aan de pols!
De giftenregelingen voor 2025 zijn duidelijk. Maar vanuit verschillende kanten gaan er voorstellen komen om zaken aan te passen. Hoe de giftenregelingen er in 2026 uitzien, is koffiedik kijken. Gelukkig heeft u een website gevonden die de ontwikkelingen op dit punt bijhoudt.