‘Geen geld om mee te gaan op schoolreis. Geen geld voor een bril, boeken of een goed bed, laat staan voor een laptop of fiets. Thuis altijd stress door geldgebrek, ook bij kinderen uit gezinnen waarvan de ouders werken. Terwijl in Nederland het percentage kinderen onder de armoedegrens stijgt – van 7 naar 9 procent – groeit ook de groep kinderen van werkende ouders die weliswaar arm zijn, maar via de reguliere loketten geen aanspraak kunnen maken op hulp, omdat zij buiten de regelingen vallen. Dat gaat om 1,2 miljoen mensen. Mensen lopen vast door de hoge kosten van levensonderhoud, de woningmarkt die op slot zit en ga zo maar door.’
‘De verhalen achter deze getallen zijn schrijnend en verdrietig. Gezinnen die, om wat voor reden dan ook, hun huis zijn uitgezet, waardoor kinderen leven in een auto of garagebox. Moeders met dubbele banen, die zich schuldig voelen omdat ze de touwtjes niet aan elkaar kunnen knopen. Kinderen die dat aanvoelen en daar verdrietig van worden. Ik weet hoe dat voelt, want mijn moeder voedde in haar eentje vier kinderen op. Cijferde zich helemaal weg voor ons. We hadden geen auto en ik ging op mijn elfde voor het eerst op vakantie: met de bus naar Gouda. We leefden in armoede, maar mijn moeder leerde ons dat wat je overhad van trakteren, je moest delen met kinderen die nooit iets extra’s kregen.’
‘Kinderen die in armoede leven, lopen op de basisschool achterstanden op. Je ziet slechtere schoolresultaten door de stress en lagere adviezen voor de middelbare school. We hebben, samen met de ABN AMRO Foundation en SEO Economisch Onderzoek, onderzocht hoeveel kinderen in groep 5 kampen met stressvolle situaties thuis. Dan schrik je wel: bijna een op drie. We weten dat dit direct zorgt voor structureel slechtere leerprestaties. Daarom was ik zo blij toen Harry Postma het Jeugdeducatiefonds startte, waar ik sinds 2018 directeur van ben. Ik kan mijn hart kwijt in dit prachtige werk. Onze missie is werken aan een wereld waarin alle kinderen zich maximaal kunnen ontwikkelen en de armoedespiraal van gezinnen weten te doorbreken. Het Jeugdeducatiefonds bestaat nu precies tien jaar en is helaas nog steeds hard nodig, want Nederland scoort steeds slechter op gelijke kansen creëren voor kinderen op onze basisscholen.’
‘Er zijn nu 920 basisscholen bij ons aangesloten, op de wachtlijst staan er nog 300. Scholen komen in aanmerking voor onze steun als minimaal 30 procent van de leerlingen uit een gezin met een laag inkomen komt. Eenmaal gecertificeerd kunnen deze scholen aanvragen bij ons indienen voor producten of diensten die de ontwikkelingskansen van hun leerlingen vergroten. Van een bril, een dyslexietest en winterkleding tot leesboeken of ondersteuning bij de thuissituatie. De aanvraag kan ook gelden voor een hele klas, denk aan educatieve materialen of een schoolreis. Cruciaal is dat de juf of meester bij ons aanklopt, want die weet het beste wat een kind nodig heeft. We werken vanuit vertrouwen: bij elke aanvraag van een leerkracht staan wij klaar om snel te helpen.’
‘We ontvangen steun van de landelijke overheid en krijgen daarnaast geld van organisaties en particulieren. Onze belangrijkste partners zijn de Nationale Postcode Loterij, Kinderpostzegels en last but not least ABN AMRO. De Foundation van de bank ondersteunt ons al vanaf onze start met zowel geld als vrijwilligers: medewerkers van de bank die schoolkinderen begeleiden als ze een theater, museum of sportclinic bezoeken. Ze hielpen ons ook met alle logistiek toen we het succesvolle Programma Schoolmaaltijden opzetten. Wij helpen nu wekelijks 340.000 kinderen aan een maaltijd. Maar vergeet ook particuliere donateurs niet. Jan Smeets, de oprichter van Pinkpop, is een belangrijke donateur. En toen ik net met deze baan was begonnen, kregen we een enorme donatie van een klant van ABN AMRO MeesPierson.’
‘Het is mooi om te zien wat we met onze hulp bereiken. Ik heb leerkrachten met tranen in de ogen gezien omdat ze eindelijk hun kinderen concreet konden helpen. Kinderen die dankzij een bril het digibord kunnen lezen. Die vervoer krijgen, zodat ze na een verhuizing weer naar hun eigen school kunnen. Klassen die samen ontbijten, waardoor het pestgedrag vermindert. Het is een slecht teken dat het Jeugdeducatiefonds blijft groeien, tegelijk is het mooi dat we kinderen die in armoede leven kunnen helpen.’
Wie: Hans Spekman
Wat: Directeur Jeugdeducatiefonds