‘Zorgen voor goed muziekonderwijs voor alle kinderen op de basisschool: dat was de opdracht waarmee Méér Muziek in de Klas in 2015 van start ging. Ik kreeg de kans om vanaf de start deze stichting te mogen leiden en dat doe ik nog steeds met veel plezier. Muziek heeft me altijd enorm gefascineerd. Na een lange tijd als uitvoerend musicus bij het Brisk Recorder Quartet wilde ik wat anders. Ik volgde managementopleidingen en werd bestuurder bij Muziek- en Dansschool Amstelveen, ook begeleidde ik leerlingen op weg naar het conservatorium. Toen we begonnen, hadden de meeste basisscholen in Nederland geen vakleerkracht meer voor cultuuronderwijs, waaronder muziekles. Vooral vanwege geldgebrek. Politiek Den Haag, maar ook gemeentes, zien cultuuronderwijs snel als franje. Dus als er moet worden bezuinigd, is cultuuronderwijs vaak meteen aan de beurt.’
‘Het werd onze rol om te stimuleren dat goed muziekonderwijs weer stevig verankerd zou worden in het curriculum van de basisscholen. Omdat veel kinderen, zeker als ze uit achterstandssituaties komen, simpelweg nooit in aanraking komen met kunst en cultuur. Dat is absoluut een gemiste kans: dankzij wetenschappelijk onderzoek weten we nu zeker dat kinderen door muziek belangrijke vaardigheden leren die hen veel verder brengen in hun ontwikkeling. Wetenschapsjournalist Mark Mieras onderzocht voor ons in hoeverre kunstonderwijs bijdraagt aan gelijke kansen. Hij constateerde na een uitgebreide literatuurstudie dat culturele activiteiten zoals tekenen, dans, muziek of theater kinderen leren om hoopvol te zijn en in zichzelf te geloven. Dus hoezo, franje? Door bezig te zijn met culturele activiteiten, leren kinderen sleutelvaardigheden die hen verder helpen in het leven en om zich verder te ontplooien. Zo was ik op een school waar een meisje haar groep graag wat dance moves wilde showen. Haar juf vertelde me dat dit meisje altijd heel verlegen was, maar dat ze dankzij het vak dansen nu dingen deed die ze vroeger nooit had gedurfd. Prachtig om te zien.’
‘We geven onze rol van aanjager heel praktisch handen en voeten. We geven niet zelf cultuuronderwijs op scholen, maar hebben binnen regio’s allerlei convenanten gesloten met uiteenlopende partijen om dit mogelijk te maken. Daarnaast zetten we ons ervoor in dat studenten op de pabo’s, conservatoria en andere kunstvakopleidingen leren hoe zij cultuurvakken doceren aan leerlingen. Velen van hen maken dan zelf voor het eerst kennis met kunst en cultuur. Een student vertelde me dat ze op de pabo had geleerd op welke manier je een groep kinderen het beste een lied leert, dat ze dat tijdens een stage had uitgeprobeerd en had gemerkt hoe blij de kinderen werden van samen zingen.’
‘We heten nog steeds Méér Muziek in de Klas, maar in 2023 hebben we onze focus verbreed naar meer dan alleen muziek. Onze missie is nu zorgen voor meer kunst- en cultuuronderwijs voor alle kinderen en jongeren. Vanuit de gedachte dat ieder kind een kans verdient om kunst en cultuur te ontdekken, zowel op school als daarbuiten. Van dansen tot zingen en koken, van fotograferen tot mode en toneel. Want in veel gezinnen en wijken komen kinderen hier niet of nauwelijks mee in aanraking. Daarom is het mooi dat we nu ruim een miljoen kinderen bereiken met onze cultuurprogramma’s.’
‘We krijgen onze gelden van uiteenlopende sponsors: van het ministerie van OCW tot het VSBfonds, van de ABN AMRO Foundation tot de VriendenLoterij. Ook bedrijven en particulieren zijn belangrijk. Zo investeert ASML in de regio Eindhoven flink in muziekonderwijs op scholen. En een huisarts uit Borne wilde bij zijn afscheid geen cadeaus, maar vroeg iedereen om geld voor lokaal muziekonderwijs. Hij kwam tot maar liefst 13.000 euro, zodat nu alle scholen in Borne onder schooltijd muziekles geven aan hun kinderen. Er zijn meerdere partijen bij betrokken, waaronder de plaatselijke harmonie, dus zo’n impuls geeft veel draagvlak in deze gemeente.’
Wie: Jantien Westerveld
Wat: Directeur Stichting Meer muziek in de klas