Direct naar content

Reizen in 2025: specifiekere keuzes en verrassende nieuwe trends

Gepubliceerd op:
5 min. leestijd

De wereld ligt weer aan onze voeten. Na een flinke dip tijdens de coronapandemie is de reissector inmiddels hersteld. Wel maken we bepaalde andere keuzes en zijn er enkele verrassende nieuwe trends. Zeg het maar: waar wil je heen?

Door:

De collectieve reislust is terug van nooit weggeweest. De cijfers spreken boekdelen: de wereldmarkt voor vakanties en reizen bereikte in de eerste drie maanden van 2024 alweer 97 procent van het prepandemische niveau. In Nederland ging het herstel zo mogelijk nog sneller. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek vierden we in 2023 samen 37,6 miljoen vakanties, waarvan 20,9 miljoen in het buitenland en 16,7 miljoen in eigen land. Dit betekent dat 80,8 procent van de Nederlanders in 2023 minstens één keer op vakantie ging, een forse stijging ten opzichte van 2020 (68,3%). We boeken bij een kleine zesduizend fysieke en online reisbureaus, een aantal dat volgens de Kamer van Koophandel sinds 2020 nagenoeg stabiel is.

Massatoerisme en maatwerk

Zonbestemmingen zoals Spanje, Frankrijk en Italië zijn onverminderd in trek. Grote spelers als TUI, De VakantieDiscounter, Corendon en Sunweb draaien de volumes als het gaat om de traditionele zon- en strandvakanties. Maar consumenten verlangen naar meer en vooral anders. ‘Mensen willen niet langer dertien-in-een-dozijnvakanties’, zegt reisexpert Hanita van der Meer van brancheorganisatie ANVR. ‘Ze zoeken naar ervaringen die bij hun persoonlijke interesses en waarden passen, of dat nu duurzaam reizen is of juist een nostalgische roadtrip door Europa.’ Daardoor groeit binnen de mix van reisbureaus het aantal aanbieders van toeristisch maatwerk voor onvergetelijke ervaringen.

Van kamperen naar camperen

Een andere trend is de opkomst van de camper. Begrijpelijk, want wat is er mooier dan zelf bepalen waar je heengaat en wakker worden met uitzicht op een bergmeer of de zonsopgang aan een verlaten strand? Camperen is als kamperen, maar dan van alle gemakken voorzien. Sinds de pandemie is de vraag naar deze rijdende accommodaties explosief gegroeid. Dat geldt voor zowel koop als huur. Nederlanders waarderen de vrijheid, het comfort en de mogelijkheid om sociaal afstand te houden, maar ook de zelfstandigheid en flexibiliteit die reizen met een camper biedt. Volgens de Bovag, de bond van autohandelaren en garagehouders, is het aantal geregistreerde vakantiewagens in Nederland sinds 2020 met ruim 30 procent gestegen. En niet alleen dankzij senioren, ook jongere generaties hebben de camper ontdekt: als mobiele werkplek voor digital nomads en als perfecte optie om de ultieme roadtrip te maken.

AI als reisassistent

Waar vroeger een plattegrond de weg wees, is nu tech onze gids. Kunstmatige intelligentie (AI) helpt de beste bestemmingen en tussenstops te vinden, waarna je online accommodaties, uitjes, restaurants en meer boekt. 39 procent van de Nederlanders gebruikt AI voor vakantie-inspiratie en om arrangementen samen te stellen, constateerde marktonderzoeker Daccle, en 63 procent verwacht het te gaan gebruiken bij het zoeken en boeken van de volgende vakantie (babyboomers 39%, Gen Z zelfs 80%). Ook touroperators hebben de voordelen van AI ontdekt. Zij gebruiken het om reizigers suggesties te doen op basis van persoonlijke data, voorkeuren en trends. Neem Lena, de nieuwe AI-assistent en virtuele influencer van TUI, die tips geeft aan de hand van voorkeuren en eerdere boekingen. Roosmarijn Quartier, director marketing & distribution support TUI: ‘Met Lena kunnen we onze klanten nog sneller en duidelijker inspireren en informeren over de mooiste reisbestemmingen. Zij is sneller ter plaatse dan echte influencers en laat je echte beelden zien.’ Bedenkingen zijn er wel: hoe eerlijk zijn beelden afkomstig van een virtuele adviseur en hoe geloofwaardig de reiservaringen en adviezen? Maar volgens Auke van Rossum van Lena-ontwikkelaar Trojan Monkeys overheersen de voordelen: ‘Met AI kunnen we trends sneller oppikken en maatwerk leveren op een schaal die eerder ondenkbaar was.’

Duurzaam en bewust

Intussen groeit de bewustwording rond duurzaam reizen. We kiezen vaker voor milieuvriendelijke opties, zoals treinreizen door Europa, ecovriendelijke accommodaties en compensatie van CO2-uitstoot. Uit onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen blijkt dat 42 procent van de Nederlandse reizigers in 2024 bij de vakantieplannen rekening hield met duurzaamheid. Dat vertaalt zich in bewuste keuzes, zoals het vermijden van overtoerisme en de ondersteuning van lokale gemeenschappen.

Campermarkt groeit

De campermarkt bereikte in 2024 een verkooprecord en blijft groeien. Sinds 2020 is het aantal geregistreerde campers in Nederland met 30 procent gestegen tot ruim 180.000. De meeste camperreizigers zijn tussen de 45 en 65 jaar, maar ook jongere mensen (25-35 jaar) ontdekken deze vrije manier van reizen. Verhuurplatforms als Goboony en Camptoo zagen een toename van 40 procent in boekingen. De gemiddelde huurprijs bedroeg 850 euro per week, met flinke uitschieters in het hoogseizoen. Particulieren pikten een graantje mee van de camperhausse: het aantal personen dat de eigen camper verhuurt steeg met 25 procent. Populairste bestemmingen: Frankrijk (35%), Duitsland (28%) en Scandinavië (15%).

 

Wellness- en retraitereizen

De vraag naar wellnessreizen en spirituele retraites blijft groeien. Volgens het reisplatform Condé Nast Traveler en de zakenkrant Financial Times zijn de laatste jaren vooral yoga- en meditatiereizen, digital detox-retraites en avontuurlijke wellnesstrips in trek. Op bijzondere locaties: van IJslandse geiserbronnen en Costa Ricaans regenwoud tot Thaise boeddhistische kloosters. Zulk ‘mindful’ toerisme werkt dubbel positief, vooral in minder ontwikkelde regio’s, stelt behalve Financial Times ook retreatreisbureau Happy Soul Travel. Het verstoort de lokale samenlevingen nauwelijks, maar brengt wel werk en omzet.

Reizen in de toekomst

De komende jaren verwachten experts een opmars van flexibele reisconcepten. Daarbij ben je minder gebonden aan pakketten en kun je meer zelf je reis samenstellen. Denk aan modulaire vakanties, waarbij je de basis boekt en naar wens uitbreidt met extra’s, zoals excursies en ervaringen. De opties zijn eindeloos en het aanbod wordt alsmaar breder: van ontspannende all-inclusive zonvakantie tot avontuurlijke vulkaanbeklimming. Reizen is en blijft een prachtige manier om de wereld en onszelf te ontdekken!

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.