Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

De prijs van internetprivacy

In januari publiceren we een aantal artikelen die afgelopen jaar in ons magazine zijn verschenen. Omdat we vinden dat ze meer dan de moeite waard zijn om te lezen en het jammer zou zijn als u het artikel eerder hebt gemist. Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd in Financial Focus #4 2018.

Internetprivacy stond ineens weer hoog op de agenda, toen bekend werd dat politiek
adviesbureau Cambridge Analytica zich toegang had verschaft tot grote hoeveelheden
data van Facebookgebruikers. Veel mensen vrezen dat hun privacy in het geding is als
zij gebruikmaken van social media als Facebook. Wellicht komt de nieuwe Europese
privacywetgeving als geroepen. Privacy heeft echter wel een prijs.

Vanaf 25 mei van dit jaar moeten bedrijven en instellingen voldoen aan nieuwe Europese wetgeving op het gebied van privacy. De regels staan bekend als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) of – in het Engels – de General Data Protection Regulation (GDPR). De wetgeving voorziet in strenge regels voor het vergaren, controleren en gebruiken van persoonsgegevens. De wetgeving geldt voor alle organisaties die data over EU-burgers bezitten of gebruiken, onafhankelijk van waar die organisaties zelf gevestigd zijn. De wetgeving wil Europese burgers meer controle over hun data geven en hen beter beschermen. De AVG standaardiseert de wetgeving op het gebied van databescherming in de 28 lidstaten van de Europese Unie en vervangt oudere wetgeving.

Hoorzitting Mark Zuckerberg

Wanneer? 10 april 2018

Wat? Mark Zuckerberg moest zich door een vragenvuur van het Amerikaanse senaat heen slaan. De topman van Facebook werd op het matje geroepen vanwege het debacle rond Cambridge Analytica. Uiteindelijk ging Zuckerburg door het stof: ‘We hebben het privacyschandaal onderschat.’ Hij zei dat zijn bedrijf in de toekomst eerder moet ingrijpen om fouten te voorkomen.

Het is voor bedrijven een hele kluif om te voldoen aan de AVG. Zij moesten ervoor zorgen om vóór 25 mei ‘compliant’ zijn. Dit vraagt voor veel bedrijven niet alleen om nieuw of geüpdatet beleid, maar ook om een mentaliteitsverandering. Sommige juristen spreken over een zorgplicht, zoals die al bekend is in de financiële dienstverlening, maar dan op het gebied van persoonsgegevens. Uiteindelijk moet een transparante en proportionele omgang met persoonsgegevens onderdeel worden van het DNA van een bedrijf.

Social mediagebruikers tot juli 2018

  • Facebook: 2.200.000.000
  • YouTube: 1.9.00.000.000
  • Instagram: 800.000.000
  • Qzone: 563.000.000
  • Twitter: 336.000.000

Privacy eisen

Van organisaties wordt geëist dat zij toestemming vragen voor het gebruik van data. Daarnaast moeten de data geanonimiseerd worden met het oog op privacybescherming, en moet bijvoorbeeld een datalek worden gemeld. Ook zijn er extra eisen aan het overzetten van data over de grenzen van de EU.

Dat heeft uiteraard zijn weerslag op de ontwikkeling van producten en op de communicatie met klanten en personeel. Voortaan is er een extra factor waarmee organisaties rekening moeten houden, op een manier die voorheen wellicht niet op deze manier hun aandacht had: privacy. Organisaties zijn niet onwillig om deze beleidsveranderingen te implementeren, maar ze vrezen ook boetes. Bedrijven en instellingen die niet compliant zijn, kunnen flinke geldboetes tegemoet zien. De maximale boete kan variëren van twintig miljoen euro of 4% van de omzet van de organisatie. Welke van de twee maatstaven wordt gebruikt, is afhankelijk van welke maatstaf het hoogste bedrag oplevert. Het hoogste bedrag telt.

Facebook-ophef lijkt beperkte gevolgen te hebben

Het grote publiek reageerde verontwaardigd op het dataschandaal inzake Facebook en Cambridge Analytica en er kwam zelfs een hashtag op stoom onder de noemer #deletefacebook. Uiteindelijk bleek dat gebruikers in overgrote meerderheid loyaal bleven aan het sociale medium. Een poll van Thomson Reuters, liet zien dat de helft van de Amerikanen met een Facebook-account zijn activiteit niet had veranderd sinds het schandaal uitkwam. Een kwart gebruikte de dienst zelfs vaker dan voorheen. Hoewel de ophef in maart uitbrak, kon Facebook.

Facebook en president Trump

De AVG verordonneert dat gebruikers van bijvoorbeeld Facebook meer inzicht krijgen in de gegevens die zij delen. Facebook zag zich voor de compliance-deadline echter al gedwongen meer openheid te geven en simpeler gebruikersvoorwaarden op te stellen. Dat kwam door het dataschandaal waarin politiek adviesbureau Cambridge Analytica ook een rol speelde.

In het kort gebeurde het volgende. Een onderzoeker die verbonden was aan de universiteit van Cambridge, kreeg van Facebook toestemming om persoonsgegevens van Facebookers te gebruiken voor we-tenschappelijke doeleinden. De onderzoeker in kwestie was echter ook verbonden aan Cambridge Analytica, een bedrijf dat door de verkiezingscampagne van Donald Trump was ingehuurd. Het gevolg was dat Cambridge Analytica inzage kreeg in data van ten minste 87 miljoen Facebookgebruikers. Die data is gebruikt om zeer gerichte en op maat gemaakte politieke boodschappen te tonen aan gebruikers. Iemand die overwoog op Trump te stemmen, kreeg andere politieke advertenties te zien dan iemand die stevig in het Clinton-kamp zat, of al die tijd al van plan was op Trump te stemmen.

Critici beweren dat deze manier van campagne voeren op internet zo effectief was, dat het Trump het presidentschap kan hebben bezorgd. Het is moeilijk om dat vast te stellen, maar één ding is zeker: het is niets nieuws. Facebook leverde tijdens de campagne van Barack Obama in 2012 vergelijkbare data.

De voornaamste kritiek spitst zich echter toe op het delen van de persoonsgegevens überhaupt. Hoe kon het zo zijn dat deze data werden gedeeld met andere partijen, vroegen veel mensen zich af.

Privacy heeft een prijs

De nieuwe AVG sluit aan bij de zorgen die bij mensen leven, in ieder geval in het licht van het data-schandaal bij Facebook. Mensen vinden online privacy- en bescherming van hun persoonsgegevens belangrijk. Dat wil echter niet zeggen dat mensen niet bereid zijn data te delen. Uit onderzoek blijkt dat mensen bereid zijn om data te delen als daar een (kleine) financiële vergoeding tegenover staat. Ongeveer de helft van de Amerikanen is bereid tegen betaling de data die Facebook en Google van hen hebben, te delen met hun favoriete merk. De gemiddelde prijs die ze daarvoor zouden vragen is 151 dollar. Daarnaast vindt een derde van de Amerikanen het goed als Google hun online-gedrag voortdurend zou monitoren, als ze daarvoor in ruil maar ongeveer 25 dollar per maand krijgen. Uit onderzoek blijkt dat mensen persoonlijke gegevens willen delen als ze daar op een andere manier iets voor terug krijgen. Bijna de helft van de Amerikanen verwacht dat het delen van meer persoonlijke data leidt tot betere klantenservice.

De voordelen van data delen

Openheid naar gebruikers over het delen van data, kan ertoe toe leiden dat gebruikers bereid zijn meer en hoogwaardiger data te delen. Het delen van data biedt verschillende voordelen. Zo kunnen grote hoeveelheden gebruikersgegevens als big data worden geanalyseerd door kunstmatig intelligente systemen. Dat kan leiden tot bijvoorbeeld betere risicoberekeningen voor verzekerden, waardoor de premies omlaag kunnen. Ook depressies kunnen herkend worden door gebruikersdata en zelfs zelfmoordpreventie.

Klantgegevens en advertenties

Daarnaast heeft privacy op een andere manier dan deze voorgestelde vergoedingen een prijs. In de eerste plaats zijn de bedrijfsmodellen van verschillende grote bedrijven, zoals Facebook en Google, gebouwd op klantgegevens. Het gemak van gratis e-mail en een gratis sociaal medium, wordt betaald door gebruikers zo goed mogelijk te leren kennen en vervolgens gerichte advertenties te verkopen aan derden. Deze persoonlijke data worden niet doorverkocht, zoals veel mensen denken, maar helpen bijvoorbeeld Facebook om zo effectief mogelijk advertenties te plaatsen. Daar verdient het bedrijf zijn geld mee. Als consumenten op grote schaal weigeren data af te staan, heeft dat gevolgen voor bedrijven waarvan de omzet sterk wordt bepaald door het verkopen van advertenties: hun verdienmodel komt onder druk te staan. Om te overleven, zullen deze bedrijven mensen moeten laten betalen voor het gebruik van hun diensten.

Het is zeer de vraag of het uiteindelijk ook zo’n vaart zal lopen. Wat vaststaat: voor privacy moet uiteindelijk betaald worden. Linksom of rechtsom.

 

Deel deze pagina

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Wellicht is dit ook interessant...