Direct naar content
  • Auteur

U wilt als ondernemer verschil maken in de maatschappij. U kunt ervoor kiezen losse schenkingen te doen aan goede doelen, maar in plaats daarvan kunt u ook een Corporate Foundation oprichten. Dat laatste zien we tegenwoordig steeds vaker.

Als ik op een verjaardag vertel dat ik onderzoek doe naar Corporate Foundations, zegt dat mensen meestal weinig. Dat is best gek, want het oprichten van stichtingen is iets van alle tijden. Al in de zestiende eeuw deden vermogende families dit. Dat bedrijven ook stichtingen oprichten, is iets van de tweede helft van de twintigste eeuw en heeft het laatste decennium een ware vlucht genomen.

Steeds meer ondernemers kiezen ervoor een stichting op te richten. Sommigen doen dit in de vorm van een familiestichting; anderen richten een Corporate Foundation op. Dit doen zij, omdat zij de behoefte voelen hun geefgedrag te structureren: geen diffuse strategie meer van schenkingen aan verschillende goede doelen, maar zoveel mogelijk impact creëren op een gebied dat hen aan het hart gaat. Een stichting is iets blijvends, u creëert er dus ook een

‘legacy’ mee. Wat de reden achter het oprichten van een Corporate Foundation ook mag zijn; denk hier niet te lichtzinnig over. Vraag uzelf af of het oprichten van een Corporate Foundation wel noodzakelijk is om het maatschappelijke doel te bereiken dat u voor ogen heeft. ABN AMRO MeesPierson kan u hierin goed adviseren. Bedenk ook hoe u het bestuur gaat samenstellen. Doet u dat met mensen vanuit uw bedrijf of familie, zodat u zelf de volledige controle houdt, of betrekt u hier ook experts bij met verstand van het onderwerp dat uw stichting adresseert? Dat laatste heeft wat mij betreft de voorkeur. Hetzelfde geldt voor de dagelijkse leiding. Het managen van een Corporate Foundation is echt een professie, omdat u te maken heeft met verschillende stakeholders. Het is niet zomaar Sinterklaasje spelen; u moet de belangen van alle stakeholders continu afwegen en dienen.

Bedrijven denken soms dat zij alle wereldproblemen eigenhandig kunnen oplossen en vergeten dat de filantropische sector op dit gebied meer kennis en expertise heeft. De zakenwereld weet hoe het is om veel geld te verdienen, maar de filantropische sector weet hoe het is om in een ‘markt’ te bewegen waar geen geld te verdienen valt en waar maatschappelijk ‘rendement’ vooropstaat. Laat u als ondernemer dus goed adviseren en erken de kwaliteiten van de filantropische sector.

Lonneke Roza

Postdoctoraal onderzoeker aan Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit), gespecialiseerd in Corporate Philanthropy en Corporate Social Responsibility, ofwel ‘Maatschappelijk Betrokken Ondernemen’.

Filantropie advies

Met de dienst Filantropie Advies adviseert ABN AMRO MeesPierson private banking klanten die hun vermogen maatschappelijk willen inzetten. Zij worden geholpen bij het vinden van passende goede doelen of bij het oprichten van een Corporate Foundation. Ook ondernemers die filantropisch actief willen zijn of hun bedrijf hebben verkocht en een ‘tweede carrière’ in filantropie zijn begonnen, kunnen hier terecht.

 

 

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.

Meer over dit onderwerp