Direct naar content

Hoe zit het met de schenkingsaftrek?

Gepubliceerd op:
6 min. leestijd

Het kabinet stelt voor de fiscale voordelen van schenkingen aan goede doelen vanuit een besloten vennootschap (bv) af te schaffen. Het fiscale voordeel van schenkingen vanuit privé blijft bestaan. De voorstellen zijn minder ingrijpend dan eerder aangekondigd. Een relatief kleine groep wordt geraakt. Wat verandert er precies?

De wijzigingen zijn beperkter dan gedacht 

In het hoofdlijnenakkoord werd deze zomer gesproken over bezuinigingen op de giftenaftrek tot € 250 miljoen per jaar. Op een totaalbudget van ongeveer € 450 miljoen is dat een forse ingreep. De vraag was of hiervoor wel een meerderheid bestaat in de Eerste Kamer. In het Belastingplan 2025 komt het kabinet erop terug. Alleen de giftenaftrek voor de vennootschapsbelasting en de regeling voor geven vanuit de vennootschap stopt. Het voordeel van schenken vanuit privé blijft bestaan. Dit leidt tot een bezuiniging van € 61 miljoen.

Samenvattend: 

  • Kabinet beperkt het fiscale voordeel van schenken vanuit een bv 
  • Het voordeel van schenken vanuit privé blijft bestaan 
  • De voorstellen gaan minder ver dan eerder aangekondigd 

Noot: met goede doelen bedoel ik instellingen die beschikken over de status van algemeen nut beogende instellingen (ANBI’s). 

Wie worden er door de wijziging geraakt? 

Vennootschappen zoals besloten vennootschappen (bv’s) of naamloze vennootschappen (nv’s) betalen vennootschapsbelasting over hun winst. Tot op zekere hoogte is een schenking aan een goed doel fiscaal aftrekbaar. Daarnaast geldt de regeling dat een schenking vanuit een vennootschap niet wordt gezien als een dividenduitkering. Het kabinet schaft beide regelingen af per 1 januari 2025. Dit omdat de regelingen volgens het kabinet niet goed geëvalueerd en ingewikkeld zijn. Lees meer hierover in het artikel “Schenken aan goede doelen wordt minder gunstig?”. 

Het schrappen van de giftenaftrek raakt vennootschappen die niet-zakelijke giften deden aan goede doelen. Deze giften zijn vaak ingegeven door de aandeelhouder(s) en het kabinet vindt dat de aandeelhouder de gift maar vanuit privé moet schenken. Daarnaast is er een groep zeer grote gevers. Bijvoorbeeld een ondernemer die (een deel van) een bedrijf in een bv, wil schenken aan een goed doel. Of een ondernemer die na verkoop van een bedrijf in een bv (een deel van) de opbrengst wil schenken. Het gaat soms om giften van wel enkele tot tientallen miljoenen.

Dit soort schenkingen doen werd lastiger nadat de periodieke schenking in 2023 werd beperkt tot € 250.000 per jaar. Goede doelen zagen dat zulke grote giften minder werden gedaan. In reactie daarop geldt vanaf 2024 de regel dat giften vanuit een bv niet meer als winstuitdeling worden gezien. We zien nu dat deze regeling maar één jaar zal bestaan. De regeling vervalt namelijk per 1 januari 2025. Tot dat moment kan een grote schenking uit een vennootschap dus nog fiscaal voordelig zijn.

Voor meer achtergronden verwijs ik u naar mijn artikel “Uw bv als gulle gever”.  

Het fiscale voordeel van schenken vanuit privé blijft 

Gebeurt er ook iets met de giftenregeling voor schenkingen aan goede doelen vanuit privé? Nee, voorlopig niet. Hoewel ook deze regeling niet ongeschonden door de evaluatie komt, laat het kabinet de regeling met rust. Dit om de maatschappelijke waarde van schenken aan goede doelen. Denkt u erover een schenking aan een goed doel te doen in 2024? Dan leest u in ons artikel “Schenken aan goede doelen in 2024” hoe de giftenaftrek in elkaar zit.  

Voorlopig rust, of toch niet? 

Het kabinet geeft aan stabiel beleid belangrijk te vinden. Daarom blijft de giftenregeling vanuit privé hetzelfde. Maar er is wel een onderzoek gestart naar het veranderen van de giftenaftrek naar een (matching)subsidie. Met andere woorden, geen voordeel voor een donateur maar voor het goede doel, als zij erin slaagt geld op te halen bij het publiek? Een interessante gedachte, die misschien toch tot verandering van regelgeving leidt. De resultaten van het onderzoek worden eind 2024 al bekend.

Verder lopen er evaluaties naar regelgeving voor goede doelen zelf (de ANBI- en SBBI-regelingen). Dit kan ook gevolgen hebben voor de donateurs van deze goede doelen. 

De bal ligt bij de politiek

Voor Prinsjesdag was al duidelijk dat de ingrepen van het kabinet minder groot zouden zijn dan genoemd in het hoofdlijnenakkoord. Nu kennen we de inhoud van de voorstellen. De veranderingen vallen mee, hoewel een aantal grote gevers worden geraakt. De bal ligt nu bij de politiek, omdat eerst de Tweede Kamer en daarna de Eerste Kamer met de wetswijziging moeten instemmen.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.