Direct naar content

Wie met zoveel mogelijk impact wil geven, kan maar beter goed doordacht te werk gaan. Maar hoe maak je een weloverwogen keuze? En in welke vorm giet je die donatie dan? Het zijn relevante vragen voor onze klanten. Hun achterban geeft vaak met het hart, maar het hoofd gebruiken is ook essentieel.

Het ligt voor de hand om geld te doneren, daar waar de nood het hoogst is. Maar of je op die manier ook de meeste impact creëert, is nog maar de vraag. Onze klanten, maatschappelijke organisaties zoals religieuze instellingen, vermogensfondsen en fondswervende instellingen streven ernaar om zoveel mogelijk impact te creëren. Maar hoe doe je dat dan? Dat is de hamvraag!

Geefgedrag en impact investing

Als het gaat over geven met blijvend resultaat, dan hoor je al snel de begrippen ‘impact investing’ en ‘social finance’ voorbij komen. Er gebeurt veel op dit gebied en het is een thema dat leeft. Reden genoeg voor Instituten & Charitas om er een bijeenkomst aan te wijden. Die vond half november plaats in Weert. Een van de sprekers was Paul Smeets van de Universiteit van Maastricht, die zich onder meer bezighoudt met geefgedrag en ‘impact investing’. Hij gaf antwoord op die belangrijke vraag hoe je zoveel mogelijk impact met je donatie creëert.

Niet bekend, wel effectief

Wie impactvol wil geven, zou volgens Smeets moeten kijken naar de drie criteria van het SNS-model. SNS staat voor ‘big Scale’, ‘Neglected’ en ‘Solvable’. Met andere woorden: is het probleem groot genoeg, is er geen aandacht voor én kan het worden opgelost? Zo ja, dan bereik je daar de meeste impact. En zo kom je uit bij goede doelen die wellicht niet heel bekend, maar wel heel effectief zijn. Neem bijvoorbeeld de Against Malaria Foundation, dat 100% van de donaties gebruikt om klamboes met een langwerkend insectendodend middel aan te schaffen. Of het ‘Deworm the World Initiative’ van Evidence Action. Voor slechts vijftig dollarcent per kind per jaar zorgt Evidence Action ervoor dat kinderen via scholen een medicijn tegen parasitaire wormen krijgen. En denk ook eens aan Give Directly, dat mobiele technologie gebruikt om donaties op de juiste plek te krijgen. Drie voorbeelden waarbij uw donatie direct effect heeft.

Geven met verstand

We merken dat onze klanten – de religieuze instellingen – vaker willen kijken of zij op de juiste manier geven. Als relatiemanagers kunnen wij ons advies daarover niet loszien van de doelstellingen van de klant. Maar is meedenken over waar de klant aan geeft dan onderdeel van onze bancaire dienstverlening? Het is maar hoe je het bekijkt; als betrokkenheid bij de missie van de klant onze ‘core business’ is dan wel! Dus denken we  mee over hoe zij kunnen geven met het hart én met het verstand. ‘Social finance’ kan een innovatieve manier zijn om maatschappelijke projecten te steunen én rendement te behalen. Via Social Impact Bonds wordt samengewerkt tussen overheid, sociaal ondernemers en impact investeerders met het doel een maatschappelijke uitdaging aan te pakken. Na afloop van het project wordt de impact gemeten en weet de investeerder of de gestelde doelen zijn behaald. ABN AMRO investeert in Social Impact Bonds omdat we geloven in ‘A better world for generations to come’. Een bescheiden bijdrage wellicht, maar ook een relevante. Precies wat onze klanten – en u wellicht ook – nastreven. Goed doordacht geven met een blijvend resultaat, daar haalt iedereen voldoening uit. Goed doordacht advies daarover geven, idem!

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.