Beleggen is een bewezen manier om op lange termijn financiële doelen te behalen. Toch benutten veel vrouwen de kracht van beleggen nog niet optimaal, ziet Judith Sanders, beleggingsstrateeg van ABN AMRO. ‘Vrouwen onderschatten hoe goed ze zijn in beleggen.’
Door te beleggen kun je op lange termijn vermogen opbouwen. Toch aarzelen vrouwen soms nog om te gaan beleggen, of is slechts een klein deel van hun vermogen belegd. Terwijl vermogensopbouw juist voor vrouwen extra belangrijk is. Zij leven gemiddeld genomen langer dan mannen. Bovendien verdienen veel vrouwen in hun werkzame leven in totaal minder dan mannen, doordat ze korte of langere tijd parttime werken. Vrouwen hebben dus vaak minder geld om opzij te zetten voor vermogensopbouw én moeten langer met hun geld doen. Alle reden dus om te beleggen. Nog steeds beleggen minder vrouwen dan mannen. Gelukkig laten de diverse cijfers over het aantal startende beleggers zien dat de animo onder vrouwen om te gaan beleggen toeneemt.
Sterk risicobewustzijn
In de praktijk zien we dat naast een gebrek aan kennis vooral een sterk risicobewustzijn vrouwen tegenhoudt om (meer) te beleggen. Risico is een belangrijk onderdeel van beleggen. Beleggers worden in tegenstelling tot spaarders beloond voor het risico dat ze nemen door hun geld in bedrijven te beleggen. Niet voor niets is het
gemiddelde rendement van beleggen daarom op lange termijn hoger dan dat op een spaarrekening. Spreiding kan het risico van beleggen verminderen. Verschillende bedrijven in uiteenlopende sectoren reageren immers anders op ontwikkelingen, denk aan de coronacrisis. In verschillende bedrijven beleggen voorkomt dat het rendement van de effectenportefeuille hard daalt als een van de bedrijven slechte resultaten boekt.
Misverstanden over risico’s
Het is een hardnekkig misverstand dat vrouwen geen risico willen nemen. We zien dat vrouwelijke beleggers zeker risico durven te nemen, mits ze begrijpen wat de risico’s zijn. Zij verdiepen zich eerst in de risico’s die een bepaalde belegging met zich meebrengt. Lezen zich goed in en stappen dan, goed geïnformeerd, in. De risicobereidheid speelt een grote rol in de beleggingsstrategie. Zowel financieel – hoeveel risico kun je nemen? – als emotioneel: hoeveel risico wil je nemen? Naast de beleggingshorizon – het aantal jaar dat u uw geld kunt missen – is ook het beleggingsdoel van belang voor de invulling van de portefeuille. Hoeveel vermogen hebt u nodig voor die wereldreis of een jaar eerder stoppen met werken? En wanneer wilt u dit doel bereiken?
Geen slapeloze nachten
Met die kennis bepaalt u hoeveel rendement u bij een bepaalde inleg nodig hebt om uw doel te behalen. Aan de hand van de kenmerken van de verschillende beleggingscategorieën kan een inschatting worden gemaakt van het verwachte rendement en risico van de portefeuille op lange termijn. Een beleggingsadviseur kan daarbij helpen. Zo ontstaat een portefeuille met een passende balans tussen risico en rendement. We zien dat juist kennis van risico en rendement bij vrouwen zorgt voor rust. Als een rendement van 3 procent netto per jaar voldoende is om je doel te bereiken, waarom zou je dan voor beleggingen met meer risico kiezen die 6 procent kunnen opleveren, maar ook minder, en mogelijk slapeloze nachten?
Duurzaam beleggen populair
Een toenemend aantal Nederlandse beleggers kiest ervoor duurzaam te beleggen. Zeker vrouwelijke beleggers laten duurzame criteria meewegen bij hun beleggingsbeslissingen. Uit onderzoek van de Zwitserse bank UBS blijkt dat 88 procent van de vrouwen het belangrijk vindt te beleggen in bedrijven die duurzaam handelen. Een stijging van het aantal beleggende vrouwen kan dus bijdragen aan een betere, duurzame wereld. ABN AMRO combineert bij duurzaam beleggen gerichte uitsluitingen met een positieve selectie op basis van zogeheten ESG-criteria. Die laten zien hoe een onderneming scoort op de duurzaamheidsfactoren: Environmental (milieu), Social (sociaal beleid) en Governance (goed ondernemingsbestuur).
Passende beleggingsstrategie
Hoe de ideale beleggingsportefeuille eruitziet is persoonlijk. Door het dagelijkse financiële nieuws lijkt het alsof beleggen alleen over aandelen gaat. Beleggers hebben echter veel meer instrumenten met verschillende karakteristieken tot hun beschikking. Naast aandelen zijn er obligaties, vastgoed en grondstoffen. Elk van deze beleggingscategorieën reageert anders op economische en maatschappelijke ontwikkelingen. Dat is het gereedschap bij het samenstellen van een beleggingsportefeuille. Binnen de verschillende beleggingscategorieën is er ook ruimte voor persoonlijke voorkeuren. Bijvoorbeeld door specifieke trends, zoals technologie of schone energie, te volgen of te kiezen voor een portefeuille die duurzame criteria laat meewegen (zie kader). Met een passende beleggingsstrategie is vermogensopbouw vooral een kwestie van de lange adem. Het rendement wordt op lange termijn opgebouwd. Door de koersstijgingen van beleggingen over een lange periode groeit het vermogen, in combinatie met het krachtige effect van rendement-op-rendement. Over de geherinvesteerde dividenden wordt ook weer koerswinst behaald en dividend uitgekeerd. Daardoor groeit het vermogen niet lineair maar exponentieel.
Blijf bij je plan van aanpak
Soms houdt ook het idee dat beleggen veel tijd kost vrouwen tegen om te gaan beleggen. Een misverstand. Het beursnieuws dagelijks volgen en veel aan- en verkopen is niet nodig om goede beleggingsresultaten te behalen. Integendeel: onderzoek wijst uit dat veel transacties doen beperkt bijdraagt aan het totaalrendement, aan- en verkopen zorgen vooral voor een stijging van de kosten. Het advies is dan ook: stick to the plan. Daar zijn vrouwen gelukkig heel goed in. Zij zijn over het algemeen rustiger en minder geneigd om actie te ondernemen met als doel de markt te verslaan. Het is een van de verklaringen dat vrouwen gemiddeld beter beleggen dan mannen. Vrouwen die beleggen stellen ook meer vragen dan mannen. Ze willen beleggingsstrategieën begrijpen en weten hoe die hen helpen om hun doelen te verwezenlijken. Als ze eenmaal beleggen zijn ze consequent en blijven ze bij hun plan van aanpak. Mede daardoor halen vrouwen op lange termijn betere resultaten dan mannen.