Ze zijn niet meer weg te denken: bekende influencers op YouTube, TikTok, Instagram en andere sociale media. Influencermarketing is inmiddels een belangrijke marketingstrategie voor merken. Hoe verdienen influencers hun geld? En wat kunnen ondernemers van hen leren op het gebied van marketing en het toegroeien naar een toekomstbestendige onderneming?
Influencers beïnvloeden consumenten via sociale media. Het begon met mode- en beautymerken, maar nu zie je influencers voor de meest uiteenlopende producten en diensten opduiken. Logisch, want als influencer kun je goed geld verdienen. En merken hebben er een effectief marketinginstrument bij. Uit het ‘What’s Happening Online’-onderzoek van Ruigrok NetPanel blijkt dat 23% van alle social media-gebruikers influencers volgt. De helft van hen zoekt informatie op over producten of diensten die de influencers promoten en liefst 32% van de volgers heeft vervolgens daadwerkelijk een aankoop gedaan.
Verdiensten influencers
Hoeveel influencers zijn er in Nederland actief? En wat verdienen ze zoal? Eugène Hendrikx, oprichter en directeur van Fantube – een bureau voor influencermarketing, licht toe: ‘Er zijn geen cijfers bekend, maar ik schat dat er zo’n vijftig tot honderd influencers zijn die echt goed verdienen op de Nederlandse markt. Plus nog een paar honderd die het er bij doen’.Volgens Intermediair verdient een influencer in Nederland gemiddeld zo’n 3.200 euro bruto per maand. Maar er zijn enorme uitschieters, weet Hendrikx: ‘Zo’n tien tot vijftien zijn echt multimiljonair.’ Grootverdieners zijn vloggers als Monica Geuze, Enzo Knol en Nikkie de Jager, die met haar Nikkie Tutorials een make-up imperium heeft opgebouwd. Geuze werd bekend met haar vlogs op YouTube, heeft ruim 1,4 miljoen volgers en kan daardoor zo’n 30.000 euro vragen voor ieder gesponsord bericht. Want: hoe meer volgers je hebt, hoe hoger het tarief voor de adverteerder; een beginnende influencer, met tussen de duizend en tienduizend volgers, kan tot 100 euro per post vragen.
Van views tot merchandise
Influencers verdienen hun geld op verschillende manieren. Hendrikx: ‘Om te beginnen het aantal views dat je scoort op TikTok, Instagram, YouTube of Snapchat. Die betalen jou per view, zonder dat je een merk hoeft te promoten. Doe je dat vervolgens wel, bijvoorbeeld via product placement of een directe aanprijzing, dan krijg je ook geld van de adverteerder.’ Influencers worden daarnaast steeds vaker gevraagd voor business-evenementen en om lezingen te geven, zoals Kaj Gorgels, eerder te zien in de Videoland-docu Ik ben influencer. Je kunt ook een eigen productlijn beginnen. Online gamer Royalistic, goed voor 1 miljoen abonnees, heeft zijn eigen Focus Drink op de schappen van Jumbo. Hendrikx: ‘Het leuke is dat zijn fans zelf enthousiaste filmpjes postten dat ze in hun supermarkt dit drankje konden kopen. Daar droom je van, als merk.’
Merchandise van Monica
Ook Monica Geuze verdient inmiddels veel geld met haar eigen merchandise. Ze bouwt haar lifestylemerk Sophia Mae gestaag uit: van geurkaarsen tot dankbaarheidsdagboeken, van lippenbalsem tot beauty cases. Op haar eigen website legt ze uit: ‘We lanceerden bij de start van Sophia Mae een Instagram-account onder mijn volgers, binnen 24 uur waren er 50.000 aangehaakt. Mijn doel was om mijn eigen lifestylemerk op te zetten. Een merk dat producten maakt die bijdragen aan momenten voor jezelf.’ Ze verkoopt haar producten zowel via haar eigen webshop als de Bijenkorf. Het fundament onder Geuzes verkoopsucces is het grote aantal volgers (meerdere miljoenen) dat ze in tien jaar heeft weten op te bouwen via de belangrijkste social media. Volgens kenners is haar kracht dat ze echt alleen doet wat ze leuk vindt, waardoor haar volgers haar smaak vertrouwen. Lanceert een vriend bijvoorbeeld het hard seltzer-merk Stëlz, dan wordt ze aandeelhouder omdat ze de oprichters aardig vindt en het drankje goed vindt smaken.
Geld voor goede doelen
Ook goede doelen werken graag samen met influencers. Hendrikx, die met Fantube de meest uiteenlopende influencers en merken bij elkaar brengt, noemt de onder gamers populaire Royalistic, waarachter influencer Roy Beszelsen schuilgaat: ‘Met Roy werk ik al jaren samen. Hij is een van de bekendste Fortnite YouTubers. We hebben met het Rode Kruis een aantal Fortnite-evenementen georganiseerd, onder andere in het Utrechtse Beatrix Theater. Fans konden hem ontmoeten en live met zijn scherm meekijken terwijl hij aan het gamen was. Uitverkochte zalen! Via de kaartverkoop haalde Roy toen 19.000 euro op voor het Rode Kruis.’
Influencer-les voor ondernemers: kies voor meerdere platformen
Ondernemers kunnen het nodige leren van influencers. Wil je social media inzetten, kies dan voor meerdere platformen: als je een vlog op YouTube lanceert, plaats dan ook een promotietweet op TikTok en X, en teasers uit de video op Instagram. Zo bereik je een groter publiek. Nog zo’n les van influencers: laat vaak je gezicht zien. Wees benaderbaar voor je doelgroep, ga de dialoog aan en maak je bedrijf zo persoonlijk mogelijk. En de kern is dat influencers doen wat ze echt leuk vinden, of het nou gaat om mode, gamen, voetbal of wat dan ook. ‘Ze moeten vooral plezier hebben en niet focussen op veel geld verdienen. Anders werkt ’t niet’, zegt Hendrikx stellig. Neem influencer Ties: die bouwde voor de lol en met succes een boot van duct-tape. Daarna bouwde hij door, bijvoorbeeld boten van polyester. ‘Telkens plaatste hij goedbekeken filmpjes op YouTube. Nu, ruim 500 video’s verder, heeft Ties 818.000 abonnees. TU Delft zet hem nu in om studenten te enthousiasmeren voor hun studie maritieme techniek.’