Direct naar content
4 min. leestijd
  • Auteur

Betaaldienstverleners als Adyen, Mollie en Stripe profiteren van het succes van online verkopen. Maar de groei en beursprestaties van veel van deze fintechbedrijven blijken grilliger dan verwacht.

Een overnachting in een Airbnb, een jurk bij H&M of een ritje met een Uber: we zijn eraan gewend dat je producten en diensten binnen een paar seconden online kunt betalen. Dat gebeurt allang niet meer door de aanbieder zelf, maar door betaaldienstverleners als Adyen, Mollie, Stripe, Nexi en Buckaroo. Zij wikkelen achter de schermen razendsnel de betaling en controlestappen af. Hun betrokkenheid is meestal alleen op je bankafschrift te zien. Deze fintechs vormen het grotendeels onzichtbare betaalsysteem dat bedrijven in staat stelt geld te verdienen op internet. En niet alleen voor multinationals als accommodatieplatform Booking.com of taxidienst Uber, maar ook voor hobbyverkopers op creatieve sites als Etsy.

Uniforme betaalmarkt

De betaaldienstverleners zijn enorm gegroeid door de toename van online verkopen in de afgelopen jaren, met de coronapandemie als voorlopig hoogtepunt. Vanuit huis bestelden consumenten wereldwijd meer dan ooit. Bedrijven raakten in recordtempo bedreven in online verkopen. Het Amerikaanse Stripe verwerkte naar verluidt 640 miljard dollar aan betalingen in 2021, ruim vier keer zoveel als in 2019. De Nederlandse betaaldienstverlener Adyen verwerkte in dat jaar meer dan 516 miljard euro aan betalingen, bijna 70 procent meer dan een jaar eerder, en in 2022 groeide dat door naar 767 miljard.

Hoewel de groei van deze bedrijven in coronatijd veel aandacht kreeg, startte de opkomst van de payment service providers (PSP’s) al veel eerder. In 2007 maakte verruimde wetgeving de weg vrij voor een uniforme betaalmarkt in onder andere Europa. Dat bood toetreders de kans om de concurrentie met banken aan te gaan. Met geld van private-equityinvesteerders en van beleggers – Adyen, PayPal en Nexi zijn beursgenoteerd – konden deze ondernemingen snel groeien.

Inzicht in betaalgedrag

De PSP’s zetten een eigen digitale infrastructuur op om betalingen te verwerken, buiten de traditionele structuren van banken om. Ze kunnen ook veel meer dan alleen betalingen afwikkelen, zoals realtime inzicht bieden in het betaalgedrag van klanten. Bedrijven kunnen hun aanbod zo nog beter afstemmen op de wensen uit de markt. Door data-analyse en machine learning worden bovendien meer transacties succesvol afgerond. Wie een aankoop afbreekt vanwege een ontoereikend saldo, krijgt bijvoorbeeld op een later tijdstip een berichtje: ‘We hebben je order bewaard. Ben je nog geïnteresseerd, klik dan hier.’ Dergelijke systemen leveren verkopers miljoenen aan extra inkomsten op.

Buy now, pay later

Betaaldienstverleners als Klarna en Riverty (voorheen AfterPay) richten zich op een niche in de betaalmarkt: buy now, pay later (BNPL), oftewel de uitgestelde betaling. Bij online winkels die dit aanbieden hoef je pas na 30 tot 45 dagen te betalen. Verkopers betalen graag voor deze extra dienstverlening, aangezien die de verkoop stimuleert. Zo blijken Amerikaanse consumenten gemiddeld 8 procent meer meubels en matrassen te bestellen als ze de optie krijgen om later te betalen.

Uitgesteld betalen onder vuur

Aanbieders van uitgesteld betalen als het Zweedse Klarna en het Duitse Riverty (onderdeel van uitgeefconcern Bertelsmann) zien het aantal klanten groeien. Een ontwikkeling die vragen oproept. Achteraf betalen is wettelijk gezien geen lening, waardoor minder strenge regels gelden, bijvoorbeeld voor de beoordeling van de kredietwaardigheid van kopers. Vooral jongeren komen hierdoor in de verleiding om meer uit te geven dan ze hebben. Door de hoge boetes bij te laat betalen ontstaan dan schulden. Er zijn plannen om de Europese kredietrichtlijn aan te passen, zodat uitgesteld betalen onder dezelfde strenge regels valt als regulier krediet.

Lagere groei

Toch is het tij gekeerd voor de betaaldienstverleners. Door de inflatie en afkoelende economie stagneert de groei van de verkoopvolumes enerzijds en stijgen de kosten anderzijds. De PSP’s – meer IT-bedrijven dan banken – zien met name de kosten voor hoogopgeleid personeel stijgen. Aanbieders van uitgesteld betalen als Klarna staan voor eigen uitdagingen, waaronder het toegenomen risico van consumenten die hun betaalverplichtingen niet nakomen en aangescherpte wetgeving. De lagere groei stelt beleggers en investeerders teleur. PayPal, Adyen en het Italiaanse Nexi zagen de beurskoers aanzienlijk dalen en het Zweedse Klarna schuift de aangekondigde beursgang voor zich uit.

Embedded finance

De groei mag dan afnemen, die is zeker niet voorbij. Ook al omdat betaaldienstverleners zich op nieuwe marktsegmenten richten, zoals dienstverlening aan het midden- en kleinbedrijf. Consultant McKinsey becijferde in een rapport dat deze markt tot en met 2025 alleen al in de Verenigde Staten met circa 100 miljard euro groeit. Verder is de verwachting dat embedded finance een grote vlucht gaat nemen. Hierbij worden financiële mogelijkheden opgenomen in niet-financiële apps en platforms als Instagram en het Chinese WeChat, zodat je direct aankopen kunt doen bij bedrijven zonder de app of het platform te verlaten. Ook achteraf of gespreid betalen behoort tot de mogelijkheden.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.