Direct naar content
4 min. leestijd
  • Auteur

Martijn en Floor van Rooy zijn eigenaren van Parfumado, dat onlineabonnementen voor parfums aanbiedt. Na drie succesvolle jaren zetten broer en zus nog een bedrijf neer: Rocket Campaigns.

Vaak zie je dat een bedrijf gerund wordt door twee vrienden of vriendinnen. Ook gaat een bedrijf vaak over van vader op zoon of dochter. Maar zelden zie je dat een broer en zus samen een onderneming starten, uit gedeelde passie. Bijzonder, maar ook de normaalste zaak van de wereld.

Floor: ‘In Dragons’ Den, waar wij aan meededen, zei Martijn het mooi: “Ik ben van de creativiteit en Floor is mijn natuurlijke rem daarop.” Martijn is erg goed in presenteren, ik ben goed in organiseren. Zo hebben we het ook een beetje afgesproken: hij aan de voorkant, ik aan de achterkant.’

Martijn: ‘Ik ben altijd bezig met vernieuwende ideeën. De parfumindustrie is traditioneel en weinig innovatief, maar ik zag mogelijkheden online. Als het je lukt om hierin door te breken, maak je extra veel kans succesvol te worden.’

Floor: ‘Parfumado was Martijns idee, maar ik ben er vanaf het begin bij betrokken. We zijn heel close. Hij toetste het idee als eerste bij mij.’

Martijn: ‘Inmiddels leiden we samen het bedrijf. Floor zit meer op het aansturen van mensen en kaders scheppen om personeel goed te laten functioneren. Dat is haar kracht. Ik vind het leuk om bezig te zijn met marketing.’

Floor: ‘We zijn allebei positief en energiek. Als ondernemer loop je tegen veel dingen aan, maar we proberen het voor onszelf altijd leuk te houden. We hebben ook minimaal ruzie met elkaar. Als familie vertrouw je elkaar heel erg.’

Martijn: ‘Ik weet niet of je dat in het algemeen zo kunt zeggen. Ik ken ook veel familiebedrijven waarin mensen gebrouilleerd zijn.’

Floor: ‘Het gaat om elkaar iets gunnen. In mijn vorige baan als consultant zag ik in veel bedrijven toch wel onderlinge strijd. Dat kennen wij niet. Al hebben wij ook wel moeilijke tijden gekend. Toen ik net terugkwam van zwangerschapsverlof zat Martijn erdoorheen.’

Martijn: ‘Het geld was op. Ik had veel steun aan Floor. Zij voelde mij aan en zei dat het goed was om even een stapje terug te doen.’

Martijn: ‘Afgelopen jaar hebben we Rocket Campaigns opgericht, ontstaan uit onze database. Grote cosmeticabedrijven hebben er behoefte aan dat hun minisamples in de juiste handen terechtkomen. Wij helpen ze daarbij.’

Floor: ‘We hebben grote ambities: over vijf jaar willen we als merk leading zijn in Europa.’

Martijn: ‘En dan spreken we af op luxejachten op de Bahama’s.’

Welke karaktereigenschap zou jij van je broer/zus zelf willen hebben?

Floor: ‘Martijn wordt ontspannen als situaties lastig zijn. En hij is erg goed in slechtnieuws gesprekken. Die voert hij zo dat de medewerker zich prettig voelt, en hij zelf ook. Hij ligt er niet wakker van.’

Martijn: Floor is goed in prioriteren. En in structuur aanbrengen in onoverzichtelijke periodes. Dat schept duidelijkheid en geeft mensen richting.’

Feiten:

Wie: Floor en Martijn van Rooy

Wat: Eigenaren van Parfumado & B2B sampling platform Rocket Campaigns

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.