Direct naar content
6 min. leestijd
  • Auteur

‘Ik help vrouwen om zichzelf meer zichtbaar te maken’

Drijfveren, dromen, onzekerheden, successen. In deze rubriek gaan we telkens in gesprek met een bijzonder persoon. Dit keer: Nancy Poleon, eigenaar van personal-brandinginstituut BrandedU en expert op het gebied van leiderschap.

Waar komt die personal branding vandaan? 

‘Dat is ontstaan door mijn passie voor muziek. Ik ben jarenlang marketingmanager geweest bij platenlabel BMG in Londen en had meteen door wanneer een artiest iemand nadeed of zichzelf was op het podium. Personal branding is precies dat: het lef hebben om helemaal jezelf te zijn en het niet erg vinden om dat uit te vergroten. Veel mensen verwarren personal branding met het opbouwen van een imago, maar dat gaat over wat andere mensen van jou verwachten. Personal branding komt van binnenuit. Het is niet nep of gemaakt, maar gebaseerd op jouw kernwaarden, dat wat jou goed laat voelen en speciaal maakt.’

‘Personal branding is het lef hebben om helemaal jezelf te zijn’

In hoeverre was je achtergrond bepalend voor je carrièrepad?

‘Ik was in mijn jeugd altijd in de minderheid, als het enige zwarte meisje uit de Bijlmer. Dat was moeilijk, maar ik ben opgevoed door een moeder die me heeft geleerd om trots te zijn op mezelf. Haar motto was: je moet doen waar je zelf in gelooft. Dat heeft me gemotiveerd om mijn eigen weg te volgen. Ik ging op mijn veertiende al in mijn eentje naar concerten van Prince en Duran Duran en op mijn zeventiende besloot ik ineens dat ik radio-dj wilde worden bij Radio Salto in Amsterdam. Ik wist niet eens wat je als radio-dj deed, maar ik dacht: let’s go! Mijn moeder stimuleerde dat: ga maar nieuwe mensen ontmoeten, verken de wereld.’

‘Netwerken is iets wat we meer zouden moeten doen’

Ben je op die manier ook bij BMG terechtgekomen?

‘Na mijn studie European business administration ging ik als managementtrainee aan de slag bij ING, maar daar zat ik niet op mijn plek. Via een uitzendbureau solliciteerde ik bij BMG en de manager zag meteen dat ik meer kon dan administratief werk. Hij haalde de directeur erbij en vervolgens mocht ik aan de slag op de marketingafdeling, eerst gewoon als assistent. Iedereen in Hilversum weet dat het er behoorlijk ons kent ons is. Veel mensen liepen er alleen maar rond omdat een familielid er ook werkte. Ik kende niemand en heb hard moeten werken om me te bewijzen. Wat ik daarvan heb geleerd is hoe belangrijk je netwerk is en dat je daar goed gebruik van moet maken. Netwerken is iets wat we meer zouden moeten doen.’

Waarom is netwerken zo belangrijk voor ondernemers?

‘Toen ik net met BrandedU was begonnen, kende ik niemand in de corporate wereld. In die begintijd ben ik vooral heel veel koffie met mensen gaan drinken. Mensen zien netwerken vaak als iets transactioneels: ik doe iets voor jou, jij doet iets voor mij. Maar voor mij is het een manier om elkaar te leren kennen, waarbij je gaandeweg wel ziet wat je voor elkaar kunt betekenen. Ik zeg altijd: make friends before you need them. Er is altijd wel een aanleiding om met iemand in contact te komen: een berichtje dat iemand deelt op LinkedIn, een artikel in de krant dat je aan iemand doet denken. Stuur een berichtje, heb een conversatie met elkaar en voordat je het weet ga je koffiedrinken.’

Hoe kwam je op het idee voor BrandedU?

‘Als vrijwilliger in het team van TEDx Amsterdam Women zag ik elk jaar hoe inspirerend het was om naar de verhalen van succesvolle en ambitieuze vrouwen te luisteren. Ik dacht: die vrouwen zijn interessant, dit moeten we vaker doen. Niet alleen om ideeën te delen, ook om rolmodellen zichtbaar te maken. Zo is BrandedU ontstaan: als event om vrouwen te leren zichzelf zichtbaarder te maken, geïnspireerd door vrouwen die dat al hebben gedaan. Ik ben begonnen met storytelling, daarna kwam er een cursus bij, toen een mentorshipprogramma. Het is allemaal organisch gegaan, vanuit de vraag van vrouwen, omdat zij tegen mij zeiden: moet je niet eens dit of dat? Elke keer dacht ik: ik heb het nog nooit gedaan, maar laat ik het gewoon proberen. Inmiddels ben ik elf jaar ondernemer en weet ik: dat is wat ondernemers elke dag doen: gewoon proberen. Soms lukt het, soms niet, maar je geeft nooit op.’

Bevalt het om ondernemer te zijn?

‘Het is heerlijk! Ik wil niet eerst door duizend lagen hoeven gaan voordat iemand goedkeuring geeft op een project of idee. Ik ben iemand die creatief bezig wil zijn, dus ik doe het gewoon. Wat wij op die manier hebben opgebouwd vind ik uniek. Wie had gedacht dat iemand met een netwerk in de entertainmentindustrie een volledig netwerk opbouwt in de corporate wereld? Ik heb net koffie gedaan met de COO van Essent, gisteren zat ik bij het Board of Believers in Female Leadership-ontbijt met de country director van Google te praten. Gewoon om te kijken hoe zij dingen aanpakken en wat ik voor ze zou kunnen doen. Dat is alleen maar mogelijk doordat ik op een dag bedacht: ik ga kijken wat ik voor vrouwen kan betekenen. Iedereen heeft iets te geven en te brengen. Ik haal dat vanuit mijn expertise naar boven en kijk hoe ik vrouwen met personal branding kan helpen.’

Heb je funding opgehaald om BrandedU op te zetten?

‘Ik ben BrandedU begonnen toen ik rood stond op de bank. Mijn gedachte was: ik ga het gewoon doen. Erg, hè? In de maand daarna heb ik alleen maar koffiegedronken met mensen, om uit te leggen wat ik ging doen en op welke manier ik dat wilde aanpakken. Een aantal ideeën had ik al eerder besproken, dus het viel niet koud op hun dak. Het werd alleen wat concreter, waardoor een aantal partijen mijn missie begon te ondersteunen: ik geloof erin, hier heb je 10.000 euro sponsoring, ga maar doen. Ik had ook een mentor die me adviseerde, maar uiteindelijk moet jij wel degene zijn die het businessplan schrijft en het gaat uitvoeren. Iedereen kan van alles roepen, maar pak je het op en ga je ermee aan de slag? Ik had mijn eerste opdracht binnen een paar weken geregeld, waardoor het snel goed kwam.’

Welke dromen en ambities heb je voor BrandedU?

‘De coronatijd heeft me de rust gegeven om na te denken waar ik het bedrijf heen wil brengen. Ik wil vrouwen helpen die op het punt staan om een promotie te maken of allang klaar zijn voor een promotie. Je bent niet meer wat je tien jaar geleden was toen je net begon met werken. Het is goed om stil te staan bij waar je bent gekomen en hoe je verder wilt met je carrière: hoe ga je dat invullen en aanpakken? Daarnaast wil ik topvrouwen bedienen. Zij missen vaak goede sparringspartners en zijn zoekend in wat voor leider zij willen zijn. Ik breng ze bij elkaar door allerlei trainingsmodellen die we hebben ontwikkeld, van coaching tot groepstraining. Mijn ambitie is om met BrandedU internationaal te gaan, zodat ik vrouwen van over de hele wereld kan helpen. Dat klinkt groot, maar we gaan het stap voor stap doen. Ik ga in Londen beginnen en dan rustig opbouwen.’

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.