De verbreding van snelweg A27 bij Utrecht gaat niet door, 468 woningen aan het Melickerveld in Roermond worden niet gebouwd. En ook plannen voor de bouw van tachtig strandhuisjes en twee strandpaviljoens bij het Noord-Hollandse Schagen gaan voorlopig terug in de la van de projectontwikkelaar. Het zijn enkele van de duizenden bouwprojecten in Nederland die op losse schroeven staan door een uitspraak van de Raad van State (RvS). De hoogste bestuursrechter oordeelde dat de aanpak van schadelijke uitstoot van stikstof niet voldoende is om te voldoen aan de Europese natuurbeschermingsregels.
Onzichtbaar
De te hoge uitstoot van stikstof is door de RvS-uitspraak al maanden in het nieuws, maar stikstof zelf is onzichtbaar. Het is kleur- en reukloos gas dat in combinatie met andere stoffen een veelzijdige en krachtige werking heeft (zie kader). Het is tachtig procent van de lucht die we uitademen en een belangrijk onderdeel van de cellen en enzymen in ons lichaam. Ook is het een cruciaal bestanddeel van bijvoorbeeld kunstmest; dat helpt om gewassen sneller en beter groeien. Die krachtige werking heeft ook een keerzijde. Te veel stikstof in de grond en de lucht bedreigt mens en dier. Door teveel stikstof in de grond daalt de biodiversiteit; planten die van stikstof houden, zoals grassen, brandnetels en bramen groeien extra hard en verdringen kwetsbare planten die het goed doen op voedselarme grond. En daarmee dieren en insecten die van deze planten leven. Daarnaast zorgt stikstof in combinatie met andere stoffen tot fijnstof in de lucht en verzuring van natuurgebieden.
Zwakke plek
De aanpak van de stikstof-uitstoot in Nederland die nu onder vuur ligt, richt zich op de vermindering van stikstof. Het Programma Aanpak Stikstof (PAS) wordt gebruikt om te beoordelen of de uitstoot van projecten past binnen de bescherming van Natura 2000-gebieden, een Europees netwerk van beschermde natuurgebieden op het grondgebied van de lidstaten van de Europese Unie. Een uitdagende opgave in Nederland; ons land is zo volgebouwd dat stikstof uitstotende industrie en landbouw op vele plekken dicht bij beschermde natuurgebieden liggen. Met PAS leek de overheid te voldoen aan Europese natuurbeschermingseisen. Een goed plan met één grote zwakke plek. PAS gaat uit van compensatie van het teveel aan stikstof áchteraf. De bouw van bijvoorbeeld een woonwijk kon tot nu toe na voltooiing worden gecompenseerd door op een andere plek de uitstoot te verminderen. Of door de uitbreiding van de natuur. Daarbij werd telkens uitgegaan van aannames en niet van tastbare resultaten. Niet voldoende, oordeelde de RvS en zette een streep door het achteraf compenseren van de uitstoot. In plaats daarvan moet nu vóór de start van een project de uitgestoten hoeveelheid stikstof al zijn gecompenseerd.
Gevolgen in de bouwsector
De voorwaarde om stikstof-uitstoot sterk te verminderen of vooraf te compenseren heeft grote economische gevolgen. Projecten die niet aan de nieuwe eisen voldoen, krijgen geen vergunning. Koepelorganisatie van de provincies het Interprovinciaal Overleg (IPO) schat dat meer dan 18.000 projecten die in afwachting waren van een vergunning zijn afgeblazen. Dit raakt alle bedrijfssectoren, maar vooral de bouw, de vastgoedsector en de landbouwsector merken de gevolgen. In de wegen- en woningbouw is het effect van het uitblijven van vergunningen steeds duidelijker. Door het hele land liggen bouwterreinen braak en kopers van nieuwbouwwoningen in veel gemeenten zien dat de oplevering van hun huis ernstig wordt vertraagd. De bouw was (samen met de handelssector en de overheid) in 2018 verantwoordelijk voor ongeveer 0,6 procent van de uitstoot. Het wegvervoer is verantwoordelijk voor 6,1 procent van de uitstoot, Nederlandse huishoudens voor eenzelfde percentage. Gebruik van nieuw aangelegde wegen en gebouwen levert meer stikstof in de lucht op, maar de aanleg ervan zelf ook. Denk aan het vervoer van materialen van en naar bouwplaatsen. Ook komt bij de productie van bouwmaterialen zelf stikstof vrij.
€ 14 miljard schade
Eerder becijferde de afdeling Sector Advisory van ABN AMRO dat de huidige maatregelen de bouwsector de komende vijf jaar ruim € 14 miljard kunnen kosten. Ook lopen zo’n 70.000 banen gevaar. De werkelijke schade is groter, omdat in de berekeningen de bouw van bedrijfscomplexen en utiliteitsbouw nog niet zijn meegenomen. De omvang van de economische schade door bijvoorbeeld files door het uitblijven van wegverbreding laat zich lastig inschatten. Ook zien we dat de effecten doorsijpelen naar andere delen van de economie. Bijvoorbeeld bij projectontwikkelaars. Consumenten krijgen door het dalende aanbod van nieuwbouw in gebieden met woningschaarste te maken met hogere huizenprijzen.