Direct naar content
  • Auteur

Ananda van Doorn is mede-oprichter van Reliving, een platform voor tweedehands designmeubelen. Met behulp van Informal Investment Services haalde ze kapitaal op om de onderneming te laten groeien. Maar geld is niet haar drijfveer; Ananda wil vooral impact op de lange termijn realiseren.

‘Iedereen begrijpt het idee van Reliving. Vinted, een platform waar consumenten hun gedragen kleding kunnen kopen en verkopen, werkt enorm goed. Dat laat ook zien dat mensen bereid zijn de stap te maken naar tweedehands producten. Zoiets wilden wij creëren voor meubels. Een gecureerde online marktplaats voor het kopen en verkopen van tweedehands meubels en woonaccessoires.’

Investeerders stonden niet in de rij

‘In 2019 zijn we lean gestart met Reliving. Drie maanden aan en dan volop tractie creëren. Elke drie maanden weer evalueren. Andere marktplaatsen hadden vijf tot tien jaar nodig om winstgevend te worden, dus na anderhalf jaar leven van ons spaargeld realiseerden we ons dat we investeringen nodig hadden. Dat bleek moeilijker dan gedacht. Ondanks onze sterke propositie en groei staan investeerders niet in de rij voor een consumentenpropositie als Reliving. Een fintechstart-up met dezelfde omzet is een stuk meer waard. Het draait al snel om het hoogste rendement. Ik vraag me echter af: wat heeft de wereld echt nodig? Wat maakt impact op de lange termijn?’

Enthousiasme maakt het verschil

‘Ondanks dat slechts 0,6 procent van de vrouwelijke ondernemers überhaupt investeringen ophaalt, is het ons toch gelukt. Gelukkig bestaan er fondsen die wel het belang begrijpen van een marktplaats zoals Reliving. Wat ik vaak hoor in gesprek met impactfondsen is dat het enthousiasme en de passie waarmee ik over Reliving praat, het laatste zetje gaven. Zo ben ik altijd geweest. Ik kijk naar een situatie en denk: dit kan beter of sneller. Op mijn achttiende had ik een bedrijf waarmee ik oude sari’s gebruikte om jurken en rokken te maken. Die verkocht ik op markten. Op die manier kon ik mijn studie bekostigen.’

‘Ik zou willen dat duurzaam ondernemen de standaard was in plaats van onderscheidend’

‘Reliving zet zich in voor een langer leven van meubels en woonaccessoires, maar ik wil vooral bijdragen aan een breder maatschappelijk besef van de waarde van producten. We gooien zoveel weg; hoe voorkomen we nóg meer afval? Voor mij is het een droom als in ieder huishouden minimaal één tweedehands item staat. Duurzame bedrijven zoals Reliving zijn hard nodig: wij bieden de consument een alternatief en laten zien dat tweedehands niet vies of goedkope rommel is. Reliving spreekt een doelgroep aan die normaal gesproken niet op Marktplaats of in de kringloopwinkel komt, maar nieuw koopt.’

Ondernemen is topsport

‘Een marktplaats voor meubels opbouwen is uitdagend, omdat je verkopers én kopers nodig hebt om het tot een succes te maken. Vraag en aanbod moeten elkaar vinden op het platform. Een onderhandeling tussen gebruikers kan gaan over vijf euro meer of minder. Voor mij als ondernemer betekent dat dat ik slechts vijf cent extra verdien. Het is keihard werken, topsport. Maar goed, als ik alleen maar geld zou willen verdienen, had ik wel producten uit China geïmporteerd en in een webshop verkocht. Dat is niet wat ik wil; ik doe dit omdat ik geloof in een groter doel.’

Duurzaamheid als standaard

‘Naast een gedragsverandering bij de consument hoop ik dat Reliving andere bedrijven binnen de meubelindustrie stimuleert op een duurzamere manier te produceren. Zoals de voorvechters binnen de mode het denken over fast fashion hebben veranderd. Dat ik deze prijs heb gewonnen is geweldig, maar eigenlijk moeten we af van de categorie duurzaamheid. Ik zou willen dat duurzaam ondernemen de standaard was in plaats van onderscheidend.’

Feiten

Wie: Ananda van Doorn (36)

Wat: Oprichter Reliving en winnaar Ondernemende Vrouw 2023 in de categorie duurzaam ondernemen

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.