Direct naar content
3 min. leestijd
  • Auteur

‘Ik werkte voor FOX Sports toen de aandelen van Helden te koop werden gezet. Mijn vader en ik hadden het magazine in 2009 opgezet, maar ik had altijd nog dienstverbanden bij de televisie. Ik vond het lastig dat je in de media meestal afhankelijk bent van de grillen van anderen, ben vrij eigenzinnig en wil zelf bepalen wat ik doe. Dus ik dacht: wat als ik de aandelen terugkoop en een bedrijf neerzet dat niet alleen een magazine maakt, maar ook samenwerkt met merken in de sport? In mijn businessplan schreef ik dat ik ervan droomde om NOC*NSF als klant te krijgen, wat al binnen een jaar lukte.’

‘In de coronatijd kwamen al onze werkzaamheden in één klap tot stilstand. Ik kan moeilijk nietsdoen, dus ik ben gaan kijken wat er nog wél mogelijk was. Wat kunnen we doen voor de maatschappij? Ik geloof in de kracht van sport, dat je mensen ermee kunt inspireren. Daar zijn twee projecten uit gekomen: Project V, dat ik ben gestart met Women Inc. om gelijkheid tussen meiden en jongens en vrouwen en mannen in het voetbal te versnellen, en Project Comeback, waarin we topsporters die het mentaal zwaar hebben verbinden met jongeren. Niet via een tv-programma, maar gewoon op scholen. Het wordt inmiddels ondersteund door tien gemeentes en we zijn van plan om nog veel groter te groeien. Dat doen we allemaal vanuit de stichting die ik heb opgericht: In Sport We Trust.’

‘Een van de jongens die bij mij werken zei laatst: “Jij ziet een kans, enthousiasmeert iedereen ervoor, gaat vol gas vooruit en denkt daarna pas na over hoe je het gaat uitvoeren.” Ik begin gewoon met roepen dat ik iets ga doen en vervolgens komt er van alles op me af en ga ik het plan verder ontwikkelen. Dat klinkt niet strategisch, maar juist daardoor krijg ik vaak dingen voor elkaar waarvan iemand anders denkt: hoe dan? Mijn missie is om sport, sporters en hun verhalen in te zetten om de wereld gezonder en gelukkiger te maken en meer te verbinden.’

Waar wil Barbara Barend impact mee maken?

‘Met Project V wil ik dat jonge meiden dezelfde kansen krijgen als jonge jongens in het voetbal. Dat is nu niet het geval. Op het hoogste niveau van het Nederlands elftal is het echt goed geregeld, met nagenoeg gelijke faciliteiten en gelijke beloningen. Maar verder is er nog heel veel ongelijkheid. Ik geloof dat voetbal als metafoor voor de maatschappij kan dienen en dat als het daar goed geregeld is, de maatschappij volgt. Ik vlieg de maatschappelijke projecten als bedrijf aan, dus met een businesscase. Money talks, ook hier. We willen bedrijven aanhaken die in de voetbalwereld actief zijn om verandering op gang te brengen en zijn bezig om op andere manieren geld binnen te halen. We zijn met iedereen in gesprek: bedrijven, overheden, private partners en fondsen. De eerste donaties zijn binnen en de hoofdsponsor van de eredivisie Azerion is aangesloten.’

Feiten

Wie / Barbara Barend (48)

Wat / Eigenaar Helden Magazine, Stichting In Sport We Trust, winnaar Ondernemende Vrouw 2022 categorie media personality

3x Ondernemende Vrouw 2022

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.