Direct naar content

De liefde voor piano’s spat eraf bij ondernemer Evert Snel: ‘Ik raakte gebiologeerd door de pianotechniek’

Gepubliceerd op:
4 min. leestijd

Ruim vijftig jaar geleden nam Evert snel (75) het klantenbestand van zijn voormalig werkgever over. Evert Snel Piano’s en Vleugels was een feit. Een bedrijf dat hij nu deelt met zijn twee zoons. En stoppen? Daar denkt hij voorlopig nog niet aan.

Door:

‘Ik belandde vanuit de meubelmakerij in het pianovak. Kennis van hout, materialen en gereedschap om hout te bewerken, is natuurlijk zeer welkom in de pianorestauratie. Ik speelde als klein jongetje verdienstelijk klarinet en saxofoon en mijn klarinetleraar zei al dat ik wat moest doen met mijn muzikale gehoor. Maar uiteindelijk gaf een simpele piano, die ik uit elkaar haalde voor mijn broer, me het zetje richting de pianobusiness.’

 

Piano uit elkaar halen

‘Wij zochten een plek thuis waar we ongestoord samen konden repeteren, mijn broer op de piano en ik op de klarinet. We moesten dat ding dus naar de zolder krijgen. Toen heb ik ’m uit elkaar gehaald en boven weer in elkaar gezet. De piano klonk natuurlijk nergens meer naar, dus ben ik voor advies naar de firma Vermeulen gestapt, een pianohandel in Utrecht. Ik raakte daar zo gebiologeerd door die hele pianotechniek, dat ik er twee maanden later werkte. Zo gaan die dingen. Uiteindelijk vond mijn broer de piano beneden toch lekkerder spelen.’

 

Op tournee met Herbie Hancock en Angela Hewitt

‘Ruim vijftig jaar geleden bood een voormalig werkgever me zijn klantenbestand aan ter overname. Dat was het moment dat ik voor mezelf begon. Inmiddels hebben we tien mensen in dienst en is mijn bedrijf, Evert Snel Piano’s en Vleugels, een begrip in binnen- en buitenland. Mijn oudste zoon doet vooral het organisatorische werk, de jongste gaat geregeld op tournee met grote pianisten als Herbie Hancock en Angela Hewitt om de piano’s te onderhouden. Het restauratievak is van oudsher een overdracht van meester op leerling. Vader op zoon. Om dit samen met mijn zoons te doen, is natuurlijk fantastisch.’

 

Investeren in een oude piano of toch een nieuwe kopen?

‘We zijn veel bezig met het mechaniek van een piano, je blijft er altijd aan werken. Vooral aan de zangbodem, een belangrijk onderdeel van hout dat geen eindeloos leven heeft. Op een gegeven moment neemt de kwaliteit van de klank af, door de enorme druk van de besnaring die erop staat. Wij halen de zangbodem eruit en voorzien die van nieuwe ribben, zodat de bodem zijn optimale draagkracht herwint en de klank weer tot z’n recht komt. Voor een nieuwe topvleugel betaal je algauw een ton. En dan heb ik het nog niet eens over de grootste modellen, die gaan richting het dubbele. Een complete restauratie kost tussen de 25.000 en 30.000 euro. Afhankelijk van de staat van het instrument, natuurlijk. Los van de financiële overweging zijn er liefhebbers genoeg die de klank van zo’n oud instrument mooier vinden.’

‘Het mooiste aan mijn vak: een instrument van honderd jaar oud in nieuwstaat brengen, zodat het weer een mensenleven lang meegaat'

Liefde voor het vak

‘Ik heb de pensioengerechtigde leeftijd allang bereikt, maar ik denk er niet aan te stoppen. Het werk in de werkplaats is nog veel te leuk. Het mooiste aan mijn vak vind ik dat je een instrument van honderd jaar oud of zelfs ouder in nieuwstaat kunt brengen, zodat het weer een mensenleven lang meegaat. Er wordt al zoveel weggegooid in onze maatschappij. En ik voer zo’n restauratie uit met beperkte middelen, want alles wat in de vleugel of piano zit, hergebruiken we. Er is een minimale hoeveelheid materiaal nodig om een instrument te reviseren, waar anders toch weer een boom voor wordt omgehakt. Dat vind ik ontzettend mooi en daar werk ik graag aan mee.’

Feiten

Wie: Evert Snel (75 jaar)

Wat: Stemmen, onderhouden en restaureren van vleugels en piano’s, maar ook in- en verkoop, verhuur en transport

3 x vakmanschap in restauratie

1 van de artikelen

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.