Direct naar content
  • Auteur

Meer kleur en vrolijkheid

‘Ik heb mijn eigen kleding- en accessoiremerk, maar mij vind je niet achter de naaimachine. Ik hou mij vooral bezig met de zakelijke kant van het bedrijf. Mensen zien ontwerpers als het creatieve hart van een merk. Dat is natuurlijk ook zo, maar je hebt veel meer nodig om een bedrijf van de grond te krijgen. Creativiteit gaat niet alleen over het esthetische, het is meer dan een mooi jurkje. Het gaat om merkbeleving, balans vinden, marketingstrategie, nieuwe wegen inslaan en alles daar omheen. Ik heb altijd mijn eigen ding willen doen. Tijdens mijn eerste baan bij een reclamebureau werd die drang alleen maar sterker. Het ging mij allemaal te langzaam.

Tijdens mijn vakanties in Azië kwam ik zoveel mooie kleding en spullen tegen. Alles in Nederland was toen nog grijs en bruin, ik miste de vrolijkheid, dat was echt een onderbuikgevoel. Ik werd blij van kleur. Nu nog steeds. Ik haal mijn inspiratie uit alles wat ik zie. Als ik iemand zie met een jas met een leuk borduursel of patroon, dan krijg ik meteen inspiratie voor een nieuwe tas. Ik geloof dat mensen houden van alles waar liefde en aandacht in zit, een mooie boetiek dus en geen grote keten. Na een paar maanden bij het reclamebureau besloot ik mijn baan op te zeggen. Ik leende 40.000 euro van mijn moeder, samen stapten we het vliegtuig in naar Bali. Met een koffer vol kleurrijke samples zijn we terug naar huis gevlogen. Ik begon met de verkoop van tassen en portemonnees, later kwamen daar schoenen bij en pas veel later een kledinglijn.

Met datzelfde rolkoffertje ben ik alle hippe winkels in Nederland afgegaan. Het is ruim dertien jaar geleden, maar ik herinner mij die beginperiode nog als de dag van gisteren. Ik was vijfentwintig en zo onbezonnen. Ik heb altijd keihard gewerkt, vierentwintig uur per dag. Nu zijn we met een team van veertig man, maar toen deed ik alles zelf: van inpakken tot foto’s maken. Het is continu schakelen, je kunt geen seconde achteroverleunen, maar dat wilde ik ook niet. In mijn beginperiode hing er wel iets in de lucht. Na een paar maanden werd ik benaderd door de Bijenkorf, de kleurrijke creaties vielen op. Maar daarna heb ik nog zoveel hobbels overwonnen om te komen waar ik nu sta. Als ik “nee” te horen krijg, dan zorg ik dat het een “ja” wordt, of het nu om een nieuw item gaat of een nieuwe leverancier. Dat is voor mij net zo goed je creativiteit optimaal benutten. In die zin geloof ik dat elke succesvolle ondernemer creatief is.’

Feiten

wie: Fabienne Chapot
wat: Accessoires, kleding en schoenen
www.fabiennechapot.com

Meer portretten van creatieve vrouwelijke ondernemers

1 van de artikelen

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.

Meer over dit onderwerp