Direct naar content

Portret Francis Beukeveld: ‘Elke ondernemer kan de wereld verbeteren’

Gepubliceerd op:
3 min. leestijd
Door:

Ginger en biet in een koffiecupje

‘Ik ben opgegroeid in de natuur, omringd door dieren. Op jonge leeftijd was ik mij al bewust van alles wat er om ons heen groeit. Naast de zorg voor onze planeet vind ik het ook heel belangrijk om te weten waar ik mijn lichaam mee voed en wat voor een effect dit heeft. Koffie was voor mij in dat opzicht een ‘lastig’ punt. Ik vond de koffiemomentjes altijd supergezellig, maar ik kreeg er wel een opgejaagd gevoel van.’

‘Ik woon deels op Ibiza en leerde daar twee fantastische vrouwen kennen: Karin (60) en haar dochter Merel (24). We staan hetzelfde in het leven, ook al hebben we totaal andere leeftijden. Met hen had ik het vaak over voeding en bewust leven. Ook zij kregen van koffie een opgejaagd gevoel. We dronken liever andere warme dranken met matcha, kurkuma en gember bijvoorbeeld. Maar waar een kop koffie zo gezet is, kost het maken van deze dranken veel meer tijd. Begin 2019 kwamen inzichten en ideeën samen en zo ontstond I.AM.caps. Gezonde ingrediënten in een capsule voor in je Nespresso-apparaat! We waren dolenthousiast dat we meteen een vriend hebben gebeld die onderneemt in koffiecapsules.’

‘Daarna brak er een tijd aan van heel veel uitproberen en proeven. Eén ding wisten we meteen zeker: de capsules moesten zo duurzaam mogelijk worden geproduceerd. Als je in deze tijd een onderneming start, heb je de kans om iets bij te dragen aan een betere wereld. Dat betekende voor ons: biologisch afbreekbare capsules, verpakkingen van gerecycled papier en zo dicht mogelijk bij de afzetmarkt produceren. In het begin zijn we voor blanco capsules gegaan, omdat er toen nog geen gekleurde biologische varianten beschikbaar waren. Gelukkig ontwikkelt de sector zich snel en hebben we nu voor elke smaak een gekleurde capsule.’

‘Ik herinner mij het moment nog goed dat onze eerste capsules van de band rolden, dat was een heel bijzonder gevoel. In no-time waren we online uitverkocht. Het feit dat mensen de caps steeds weer opnieuw bestellen, bevestigt dat er inderdaad behoefte is aan een gezond alternatief voor koffie. We hebben nu vijf verschillende smaken: kurkuma, ginger, beetroot, matcha, chai, maar zijn al volop bezig met nieuwe smaken. We geloven echt in ons product en willen met onze capsules de hele wereld over. We werken samen met allerlei hotspots en leveranciers, onder andere op Ibiza, de Kaaiman Eilanden en in Oslo. Alles staat nog in de kinderschoenen, dit is nog maar het begin.’

Feiten

Wie: Francis Beukeveld (32)
Wat: co-founder I.AM.Caps

Bekijk meer portretten van ondernemers die impact maken met food

1 van de artikelen

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.