Carien van der Laan
Carien van der Laan groeide op in de Verenigde Staten en keerde op haar zeventiende terug naar haar geboorteland Nederland. Na het behalen van een MBA aan de Harvard Business School startte ze begin jaren tachtig haar loopbaan als consultant, een periode waarin de kansen voor vrouwen niet voor het oprapen lagen. Ze werkte voor McKinsey, was manager bij KPN en begon op 55-jarige leeftijd een executive-searchbureau gespecialiseerd in de bemiddeling van vrouwen voor topfuncties. Woman Capital zorgde daarmee voor een primeur in Nederland. Dankzij de succesvolle aanpak van haar en haar partners met haar huidige bedrijf Van der Laan & Co werden honderden vrouwen benoemd in topfuncties in de private en semipublieke sector.
‘Ik was erg blij toen ik werd toegelaten tot de Harvard Business School. In de Verenigde Staten betekent een Harvard MBA dat men je als potentieel topmanagement beschouwt. Maar toen ik in Nederland terugkwam en bij diverse bedrijven solliciteerde, kwam ik erachter dat mijn diploma hier niet hetzelfde gewicht had. Een vrouw aannemen werd als risico gezien.
“Wat kom je doen?”, vroeg een recruiter toen ik op sollicitatiegesprek kwam. Alleen McKinsey had waardering voor de MBA en bij hun vestiging in Amsterdam werd ik de eerste vrouwelijke consultant.
Later in mijn carrière liep ik nog steeds tegen vooroordelen over vrouwen aan. Zelfs als ik een van de sprekers was op een evenement werd ik door mannen soms straal voorbijgelopen of namen ze gewoon aan dat ik de secretaresse was. Mijn secretaresse verbood me op een gegeven moment om koffie in te schenken bij een vergadering. Gelukkig stond daar ook een aantal mannen tegenover die mij alleen beoordeelden op mijn werk en inzet en mij juist aanmoedigden.
Tijdens mijn carrière kwam ik veel ambitieuze en capabele vrouwen tegen. Vrouwen die vaak promoties aan hun neus voorbij zagen gaan, terwijl ze net zo capabel waren als de man die de promotie wel kreeg. Op een ochtend sloeg ik de krant open en las een interview met een Nederlandse CEO die zei: “Er zijn geen capabele, ambitieuze, Nederlandse vrouwen.” Dat was voor mij de turning point. Ik besloot om mijn eigen executive-search voor vrouwen op te richten, want ik wist dat zij er wel degelijk waren, ze werden alleen niet gezien. Toen ik Woman Capital startte in 2006 was dat het enige executive-searchbureau dat zich richtte op vrouwen.
Een tip die ik ambitieuze vrouwen wil meegeven: laat je de kaas niet van het brood eten! Je moet zelf je successen claimen, anders blijf je onzichtbaar. Het helpt om te focussen op twee of drie dingen waar je het verschil mee kunt maken, en kies voor zaken die de bottom line versterken. Ding mee naar de functies die je ambieert, wacht niet tot je gevraagd wordt. Blijf dicht bij jezelf is mijn tweede tip. Ik dacht altijd dat hard werken de sleutel tot succes was, maar ik ben erachter gekomen dat dat niet zo is. Sterker nog: hard werken wordt niet altijd gewaardeerd. Pas toen ik mijn bedrijf startte en ging werken vanuit een missie werd ik voor mijn gevoel écht succesvol.’