Direct naar content
3 min. leestijd
  • Auteur

Ze dragen met elke vestiging bij aan lokale initiatieven, maar delen wereldwijd dezelfde opvatting. Als het aan het oer-Hollandse chemieconcern DSM ligt, bestaan honger en ondervoeding straks niet meer. Alles wat we consumeren wordt dan groen verbouwd of opgewekt. En winst is een middel om niet alleen aan het bedrijf, maar vooral aan een betere wereld te bouwen.

Met enkele honderden vestigingen wereldwijd en zo’n 23.000 medewerkers, levert DSM ingrediënten en materialen aan bijna elk denkbare sector: (dier)voeding, de zorg, cosmetica, energie- en elektronica, mobiliteit, de bouw en zelfs aan de sport- en vrije tijdssector. Hun invloed is met recht reusachtig te noemen.

Meer mensen, minder voedsel

Als de Verenigde Naties in 2016 met 17 Sustainable Development Goals komen, is dit voor overheden en bedrijven een mooie leidraad om hun strategie te verduurzamen. Ook DSM gooit haar koers om. Het bedrijf besluit zich niet langer te richten op producten waarvoor aardolie en andere natuurverwoestende grondstoffen nodig zijn, maar op duurzamere alternatieven. Want terwijl de wereldbevolking groeit tot een voorspelde 10 miljard in 2050, wordt op dit moment één derde van het voedsel verspild en gaat het land waarop ons voedsel groeit hard achteruit.

Zo komt een groot deel van de grondstoffen die DSM voor haar voedingsmiddelen gebruikt, van soja-, glycerine- en palmplantages. Om zo’n plantage aan te leggen, werden tot dus toe altijd bossen gekapt. Juist die ontbossing draagt voor 15% bij aan de uitstoot van broeikasgassen. DSM besluit het anders aan te pakken en gebruikt voortaan minder palmolie, soja en glycerine. Maar de grootste stap: het bedrijf gaat alleen verder met leveranciers die met duurzaam gecertificeerde plantages samenwerken.

Innovatieve ingrediënten

Hun plannen om klimaatverandering tegen te gaan, reiken overigens niet alleen tot het verminderen of verduurzamen van milieubelastende grondstoffen. DSM richt zich ook op de ontwikkeling van innovatieve ingrediënten die de houdbaarheid van een product verlengen. Denk aan enzymen die kaas, yoghurt en vlees langer vers houden. Of hittebestendig plastic dat auto-onderdelen langer beschermt.

Ook de manier waarop het concern elektriciteit afneemt, wordt aangepast. In 2030 moet 75 procent van de energie waarop DSM draait, uit duurzame bronnen komen. Ondanks de afhankelijkheid van lokale energieleveranciers – in India zijn een stuk minder opties dan in Nederland – lukt het DSM toch al om op lokaal niveau het verschil te maken. Het bedrijf plaatst zonnevelden bij eigen vestigingen, met panelen die nog meer energie opslaan omdat ze door DSM van een zelf ontwikkelde, reflecterende coating zijn voorzien.

Kracht van DSM

Volgens Jan Wirken, aandelen-analist bij ABN AMRO, zorgt juist de ontwikkeling van eigen materialen en ingrediënten ervoor dat DSM het verschil kan blijven maken. Dat is ook voor beleggers interessant. “De wereldbevolking groeit en de welvaart neemt toe. Er zijn steeds meer oplossingen op het gebied van voeding nodig. Bovendien is het kopiëren van succesvolle zelfontwikkelde ingrediënten lastig, en zo houdt DSM de concurrentie makkelijk op afstand.”

Of het DSM daarmee ook lukt om honger volledig uit te bannen, moet de toekomst uitwijzen. Wel is zeker dat het bedrijf blijft groeien en dus ook hun bijdrage aan de Sustainable Development Goals. De onderneming heeft al aangekondigd de komende jaren diverse overnames te gaan doen. “Financieel geen probleem”, stelt Wirken. “Het bedrijf heeft al een flinke overnamekas van circa 3 miljard euro.” Geld dat uiteindelijk onbetwist weer in een groenere wereld geïnvesteerd wordt.

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.