Direct naar content

‘Wij geven vlees het respect dat het verdient’

Gepubliceerd op:
4 min. leestijd

Beef Boutique is een webwinkel in premium rundvlees, met een boodschap. Initiatiefnemers Marc Lips en Gido van der Putten keren zich tegen vlees als commodity, zij geven het de eigenheid en het respect terug die het verdient: ‘Vlees eten is niet vanzelfsprekend, maar áls je het eet, laat het dan iets zijn om van te genieten. Bewust, met aandacht.’

Door:

Marc Lips (35) en Gido van der Putten (42) zijn liefhebbers van topklasse rundvlees. Ze importeren en exporteren met hun bedrijf Carnimex al jaren de beste soorten en kwaliteiten die er te krijgen zijn. Van Japanse Wagyu tot graangevoerd Angus uit Uruguay, Argentinië en Spanje. Van ribeyes, yakiniku en diamanthaas tot T-bones en tomahawk steaks. Afkomstig van vee dat gezond kan opgroeien en lange tijd wijds kan grazen. Geleverd door boeren en slachterijen die ze persoonlijk kennen, en die verantwoord werken. ‘Mensen die we kunnen vertrouwen’, zeggen ze zelf.

Hun klanten zijn groothandels, horeca-slagerijen, supermarktketens en met particuliere liefhebbers. Mensen die bewust kiezen voor kwaliteit. Topchefs die hun gasten het allerbeste willen voorzetten. En consumenten die zichzelf iets bijzonders gunnen. Allemaal hebben ze één ding gemeen: ze zien goed vlees niet als een vanzelfsprekendheid, maar als iets bijzonders. Een ambachtelijk kwaliteitsproduct dat respect verdient.

Hun benadering is een wereld van verschil met de traditionele vleeshandel. Die was jarenlang kleurloos – letterlijk: witte dozen, generieke etiketten en totaal geen verhaal. ‘Het leek soms wel of het product zelf niet mocht opvallen’, vertelt Marc. ‘En dat terwijl het vlees vaak het duurste is wat je die avond op je bord krijgt – de center of the plate – en ook alles eromheen tegenwoordig een merk heeft. Ga maar na: bij de wijn gaat het om de druif, de streek of het chateau of domaine, het water is van San Pellegrino, de groenten komen van Eat Me… Maar wat is het verhaal bij je vlees – waar komt het vandaan, wat is de kwaliteit? Terwijl uitgerekend vlees, waarvoor nota bene een levend dier is geslacht, heel veel eigenheid en identiteit heeft – afkomst, ras, smaak, textuur. Dat verdient veel meer erkenning.’

Eigen merk en signatuur

Daarom ontwikkelden Lips en Van der Putten herkenbare namen en verpakkingen voor hun verschillende soorten en kwaliteiten vlees. Ze schetsten logo’s en kozen huisstijlkleuren, passend bij de herkomst en het karakter. ‘We hebben van ons vlees een merk gemaakt, of diverse merken eigenlijk’, zegt Van der Putten. ‘Om de eigenheid te benadrukken, om elke variant recht te doen. En om herkenning te geven bij onze klanten. Als je zo’n verpakking krijgt die van ons afkomstig is, dan weet je wat je krijgt – en dat het ’t beste van het beste is.’

Stap naar online verkoop

Vanuit dat merkdenken ontstond ook de volgende stap: de webshop Beef Boutique. ‘Dat begon met vrienden die vroegen of ze “ook wat voor thuis” konden bestellen’, aldus Gido. ‘Maar voor we het wisten, waren we voor vrienden en familie om de haverklap kleine pakketjes aan het rondrijden.’ De stap naar een online webshop voor particulieren was snel gezet. Eerst met een beperkte selectie, maar geleidelijk met een steeds breder assortiment. Thuisbezorgd in verpakkingen met een eigen merk en signatuur – bijna als een cadeau. Bij Beef Boutique draait alles om die beleving: de verpakking, de fotografie, de toon. ‘Zo halen we het uit de anonimiteit en geven we het eigenheid. Niet om te pronken, maar om eer te doen aan het product’, benadrukt Marc. Elk detail draagt bij aan de kwaliteitsperceptie. ‘Als je van ons een zending ontvangt, en het logo of merk herkent, weet je direct dat het klopt’, zegt Gido. ‘Dat is meer dan alleen merkbeleving, dat is respect: voor het product en voor degene die het eet.’

Bewust genieten

De twee ondernemers hebben de tijdgeest mee. Met name jongere generaties consumeren bewuster en willen graag weten waar hun eten vandaan komt. Ze letten op kwaliteit, herkomst en duurzaamheid. Mede daardoor groeit de markt voor beter vlees, afkomstig van gezond vee dat een goed leven heeft gehad, en dat vol en rijk is van smaak. Die groeiende waardering van kwaliteit lees je ook terug in de reacties van klanten. In recensies op Beef Boutique prijzen ze niet alleen de smaak, maar ook de totale beleving. Dat ze nog nooit zo’n goed stuk vlees hebben gegeten. En dat ze het waarderen om precies te weten waar het vandaan komt. De vijf sterren score op Google en de 9,8 op Kiyoh onderstrepen deze waardering.

Balans en groei

Dankzij het succes van die aanpak komen Marc en Gido zelf inmiddels in rustiger vaarwater. Na jaren van keihard werken raken ze nu meer in balans, zakelijk en privé. Marc is sinds kort vader en probeert bewust de weekends vrij te houden. ‘We werken nog altijd hard,’ zegt hij, ‘maar ook altijd met veel plezier. En als we in het weekend gezellig samen zijn, met vrienden, tja, dan gaat het gesprek toch vaak over goed vlees. Dat is een passie – en het is genieten.’ Veel groter hoeven de twee niet te groeien, zeggen ze. ‘Vraag is er genoeg; we zouden morgen kunnen verdubbelen in omzet’, stelt Gido, ‘maar dat zou dan ten koste kunnen gaan van de tijd en aandacht die we eraan kunnen besteden, en uiteindelijk dus ook aan de kwaliteit. Dus dat doen we niet. We willen groeien op inhoud, niet op snelheid.’

Dat onderaan de streep draait het de twee vooral om iets anders. Gido: ‘Wij willen dat mensen vlees weer gaan waarderen voor wat het is. Niet als iets gewoons, iets alledaags, maar als iets bijzonders. Een goed stuk vlees brengt mensen samen – het is ambacht, traditie, smaak en respect ineen.’ Marc knikt. ‘Vlees eten is niet vanzelfsprekend’, zegt hij. ‘Maar áls je het eet, laat het dan iets zijn om van te genieten. Bewust, met aandacht.’

Heeft u een vraag over dit artikel?

De specialisten van ABN AMRO MeesPierson komen graag met u in contact.

Over private banking

Vermogen biedt kansen en verplichtingen. Het is daarom prettig als er iemand met u meedenkt en samen met u de mogelijkheden verkent. Met persoonlijke aandacht bent u verzekerd van waardevol advies en dienstverlening op maat.
Over private banking