ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Innovatie is noodzakelijk voor goede doelen, maar je staat er niet alleen voor

Goede doelen strijden allemaal om onze giften. Voor deze organisaties is het noodzakelijk om zich continu te blijven ontwikkelen en in te spelen op de uitdagingen van deze tijd. Daarmee blijven goede doelen relevant.

Instituten & Charitas van ABN AMRO MeesPierson heeft recentelijk een visiepaper gepubliceerd over de rol die innovatie in de goede doelen sector speelt. Het beschrijft enkele relevante ontwikkelingen die de komende tijd zullen gaan spelen.

Relatiemanager Bart van Kreel van Instituten & Charitas spreekt veel met goede doelen en ziet dat zij het soms moeilijk hebben om mee te gaan met de laatste ontwikkelingen.

Waarom heeft Instituten & Charitas een visiepaper over innovatie geschreven?

Goede doelen staan voor een heleboel uitdagingen. Deze hebben onder andere te maken met de enorme technologische innovaties die elkaar in hoog tempo opvolgen de afgelopen jaren. Denk alleen al eens aan hoe het betalingsverkeer door tal van apps de afgelopen tijd veranderd is.

Wat doet Instituten & Charitas?

Instituten & Charitas bedient binnen ABN AMRO maatschappelijke instellingen. Hierin zijn we marktleider met circa 1900 maatschappelijke instellingen als klant. Dit zijn onder andere goede doelen, vermogensfondsen, religieuze instellingen en branche- en belangenorganisaties.

Deze ontwikkelingen veranderen ook de maatschappij en daarmee het geefgedrag. Neem als voorbeeld de jaarlijkse collecte – steeds minder mensen hebben (klein)geld in huis. Je zal als goed doel dus moeten meebewegen als je een succesvolle collecte wilt opzetten.

In de visiepaper wordt een aantal trends besproken die voor goede doelen relevant zijn. Om bij het voorbeeld te blijven van de jaarlijkse collecte: kies je als organisatie voor contactloos doneren, iDEAL QR, Tikkie of een combinatie van betaalmogelijkheden?

De visiepaper is te downloaden bij Instituten & Charitas. Ik nodig iedereen uit die verder wil praten over het effect  van deze trends op zijn of haar organisatie om contact met ons op te nemen.

In de visiepaper worden grote technologische veranderingen besproken. Kun je daar als goed doel met een beperkt budget wel goed op anticiperen?

Ik begrijp die vraag. Misschien wordt een lezer zenuwachtig als hij of zij de visiepaper leest. Want hoe kun je je nu als goed doel met een beperkt budget wapenen tegen ontwikkelingen als kunstmatige intelligentie en Big Data?

Natuurlijk begrijp ik dat een goed doel niet zelf even een blockchain kan opzetten om maar eens wat te noemen. Maar je moet wel een antwoord hebben. Gelukkig hoeven goede doelen het wiel niet alleen uit te vinden. Veel organisaties hebben dat al goed begrepen. Door samen te werken aan innovatieve oplossingen kun je als organisatie wél die stap richting de toekomst zetten.

Een voorbeeld hiervan is een organisatie die bezig is geweest met het ontwikkelen van een platform waarmee mensen in Afrika op een eenvoudige manier bereikt kunnen worden via hun mobiele telefoons. Dat platform kun je op veel verschillende manieren inzetten met een grote verscheidenheid aan diensten. Deze organisatie had dit systeem voor zichzelf kunnen houden maar het zag juist ook de potentie ervan voor hele andere toepassingen. De technologie wordt nu gedeeld met andere partijen. Zo blijven de kosten van het ontwikkelen van nieuwe technologie beperkt.

Hoe helpt ABN AMRO goede doelen met innoveren?

ABN AMRO denkt met de sector onder andere mee over passende en vernieuwende betaalproducten. Zo hebben wij recentelijk met de Hartstichting en stichting DON onze dienst Tikkie getest voor fondsenwerving. Met Tikkie kunnen bijvoorbeeld eenvoudig donaties via Whatsapp worden gedaan. Aan de hand van de uitkomsten van deze testen hebben we Tikkie verder doorontwikkeld. Zo hebben wij bijvoorbeeld de ‘tik hem door’ functionaliteit toegevoegd.

Daarnaast kijken wij naar optimalisatie in onze Mobiel Bankieren app, waarbij wij zoveel mogelijk frictieloos betalen faciliteren met bijvoorbeeld de acceptgiroscanner en straks de iDEAL QR scanner.

Naast productontwikkeling willen wij graag op andere manieren helpen op het gebied van innovatie.  Zo hebben wij de Impact Challenge gefaciliteerd. De Impact Challenge is het vervolg op de Transparantprijs. Het bestaat uit verschillende onderdelen die inspelen op de gezamenlijke uitdaging waar de sector nu voor staat om de maatschappelijke impact van het werk van goede doelen te vergroten en zichtbaarder te maken. Graag onderzoeken wij de mogelijkheid hoe ABN AMRO inhoudelijk invulling kunnen geven aan dit mooie initiatief.

Met meerdere goede doelen zijn wij de mogelijkheden aan het onderzoeken hoe wij elkaar kunnen versterken en we proberen bijvoorbeeld oplossingen te vinden voor de krimpende Civic Space en praten wij met meerdere NGO’s over derisking.

En ABN AMRO werkt met goede doelen ook samen om impact te meten?

Dat klopt. Een donateur wil tegenwoordig niet alleen weten dat je 10 waterputten hebt geslagen. Hij of zij wil weten hoeveel mensen je daarmee bereikt en hoe je dat schoon houdt en onderhoudt. En wat is het effect van de waterput in het ene dorp op de andere dorpen. Gaan mensen plotseling verhuizen? Het rapporteren van impact blijkt vaak een uitdaging.

Als bank hebben we inmiddels wel ervaring met het meten van impact. We rapporteren bijvoorbeeld over wat we goed doen, slecht doen en wat we laten liggen op het gebied van mensenrechten. We willen onze kennis graag delen met goede doelen om samen te kijken hoe je het beste je impact zou kunnen rapporteren.

Dat terugkoppelen is van groot belang voor het voortbestaan voor goede doelen. Als jij weet wat er met jouw euro gebeurt dan ben je bereid om de volgende keer weer te geven. Maar als je doneert en je hoort niets meer, waarom zou je de volgende keer dan weer wat geven?

Innovatie en samenwerking gaan dus hand in hand?

Samen bereik je inderdaad meer dan alleen. In de visiepaper over innovatie schetsen we de trends die spelen voor goede doelen. Dat zijn geen ontwikkelingen waar je je als organisatie zorgen over hoeft te maken. Maar je zal er wel een antwoord op moeten hebben.

Met zoveel nieuwe mogelijkheden en innovaties is het veel slimmer om samen te werken aan oplossingen zodat niet ieder goed doel opnieuw het wiel hoeft uit te vinden. Als bank dragen we graag ons steentje bij en denken we graag mee. Wij nodigen goede doelen graag uit om contact op te nemen met Instituten & Charitas en te onderzoeken hoe wij samen het verschil kunnen maken.

 

Deel deze pagina

Innovatie is noodzakelijk voor goede doelen, maar je staat er niet alleen voor
4.7/5 score (3 stemmen)
ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus