Chat with us, powered by LiveChat

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus

Is elektrisch autorijden duurzaam?

Onlangs ging het debat in de Tweede Kamer over duurzaamheid en elektrische auto’s.  Zijn ze nu wel of niet duurzaam? Sommige Kamerleden stelden dat elektrisch rijden niet duurzaam zou zijn. De staatssecretaris van Financiën heeft als reactie aangegeven dat dit wel het geval is. Dit blog geeft meer inzicht in deze discussie. Ik richt me primair op de CO2 uitstoot. Voor de fiscale aspecten van elektrisch rijden verwijs ik naar het blog van mijn collega Peter Pleijsant.

Waar ontstaat de CO2 uitstoot?

De totale CO2 uitstoot van een auto ontstaat bij:

  1. het produceren van (onderdelen van) de auto en het transport van de onderdelen/auto
  2. onderhoud inclusief het maken van de benodigde onderdelen
  3. recycling
  4. het produceren van de (bio) brandstof (benzine, diesel en/of elektriciteit)
  5. het rijden

Als voorbeeld bekijken we vier auto’s: de BMW 520i, de Peugeot 308 diesel, de Audi E-tron en ten slotte de Kia e-Niro. De laatste twee auto’s zijn elektrisch.

Hoeveel stoot de auto zelf uit?

Onderzoeksbureau TNO heeft in 2015 berekend dat de CO2 uitstoot voor de onderdelen 1, 2 en 3 van een benzine/dieselauto op ongeveer 45 gram per kilometer liggen. Voor een elektrische auto is dit 65 gram per kilometer: 20 gram per kilometer verschil in het voordeel van de conventionele auto.

Van belang is te weten hoe lang een auto meegaat. In het Klimaatakkoord staat dat een nieuwe auto in Nederland gemiddeld bijna 18 jaar meegaat. Een elektrische auto heeft minder draaiende onderdelen en zou als gevolg daarvan wel eens langer kunnen meegaan. Dit zorgt ervoor dat de CO2 emissie per kilometer (iets) daalt.

Hoeveel CO2 komt vrij bij de productie van brandstof?

Bij de productie en transport van benzine en diesel komt er ook nog CO2 vrij. Per liter bedraagt de CO2 uitstoot ongeveer (gemiddeld) 30 gram per kilometer (op basis van hetzelfde TNO rapport).

Bij de productie van stroom komt er mogelijk ook CO2 vrij. Mogelijk, omdat als de energie 100% duurzaam is, er geen CO2 vrijkomt bij de productie. In Nederland is momenteel 11% van de energie duurzaam en het restant (89%) niet duurzaam. Iemand die op zijn dak extra zonnepanelen legt om zijn extra elektriciteitsverbruik te compenseren, creëert een gunstigere verhouding.

In de nabije toekomst zal er steeds meer duurzame stroom worden geproduceerd in Nederland.

Op basis van de huidige elektriciteitsmix (grijze en groene stroom) in Nederland stoot de Audi E-Tron 127 gram per kilometer uit. De Kia e-Niro 80 gram.

Hoeveel is de CO2 uitstoot tijdens het rijden?

Een benzine of dieselauto stoot CO2 uit als deze rijdt. Een elektrische auto niet. In onderstaande tabel staan 4 auto’s: 2 auto’s vallen in de luxere klasse (BMW en Audi) en 2 auto’s in de middenklasse (Peugeot en Kia).

Auto Brandstof CO2/km (WLTP)
BMW 520i benzine 131
Audi E-Tron elektriciteit 0
Peugeot 308 diesel 117
Kia e-Niro elektriciteit 0

 

Totaal

Tellen we de bovengenoemde CO2-getallen bij elkaar op, dan krijgen we onderstaand plaatje te zien:

Auto Brandstof Auto zelf/km Rijden/km Productie brandstof/km Totaal
BMW 520i benzine 45 131 30 206
Audi E-tron elektriciteit 65 0 127 192
Peugeot 308 diesel 45 117 30 192
Kia e-Niro elektriciteit 65 0 80 145

 

Let wel: dit is een benadering. Om de juiste getallen te krijgen, zou de CO2-uitstoot per auto exact uitgerekend moeten worden. Daarnaast zijn de TNO rapporten inmiddels een paar jaar oud. Door verbeterde technieken kan de uitstoot inmiddels lager liggen.

In dit blog is alleen naar CO2 uitstoot gekeken. Het milieu wordt nog op andere wijzen belast. Denk daarbij onder andere aan de productie van accu’s. Onderzoek van Amnesty en Afrewatch wijst uit dat bij de winning van bepaalde grondstoffen het milieu wordt belast. Daarnaast ontdekten beide organisaties dat er bij de winning van grondstoffen gebruik werd gemaakt van kinderarbeid en dat de arbeidsomstandigheden in hun ogen slecht waren.

Bij bovenstaande berekening is geen rekening gehouden met het feit dat de zwaardere elektrische auto’s mogelijk meer slijtage veroorzaken aan het wegdek ten opzichte van auto’s met een verbrandingsmotor. Meer slijtage zorgt er voor dat dit wegdek mogelijk eerder gerepareerd moet worden wat ook weer zorgt voor onder andere extra CO2 uitstoot. Daarnaast slijten banden van elektrische auto’s sneller. Dit veroorzaakt weer meer fijnstof ten opzichte van auto’s met een verbrandingsmotor. De fijnstof die ontstaat bij het remmen is daarentegen weer minder bij elektrische auto’s.

Conclusie

De elektrische auto stoot per saldo minder CO2 uit ten opzichte van zijn benzine en diesel variant.  Met name als we in Nederland meer duurzame energie produceren zal het verschil groter worden.

Met dank aan: Ir. Frans Lansbergen

Deel deze pagina

Artikel geschreven door:

Profiel foto van Masha Bril
Masha Bril Pensioenen, levensverzekeringen, banksparen, duurzaamheid

Masha Bril studeerde Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en voltooide de Masteropleiding Financial Planning aan dezelfde universiteit. Daarnaast studeerde hij fiscaal pensioenrecht en pensioenrecht aan de Vrije Universiteit. Hij werkt sinds 1999 binnen de Private Banking tak van de bank. Binnen het Kenniscentrum Vermogensadvies houdt hij zich onder andere bezig met pensioenen en lijfrenten. Daarnaast is hij een docent aan o.a. de Erasmus Universiteit. Hij studeert momenteel fiscaal recht aan Nyenrode Business Universiteit.

Vrijblijvend van gedachten wisselen met een specialist?

ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus
Logo of ABN AMRO MeesPierson | Financial Focus